fredag 18 mars 2011

härliga dagar!


Jag älskar verkligen den här tiden!! Vill för mitt liv inte vara inne... och så kommer det dagar som den här, ganska grå och då får man som ett litet uppvaknande, kan det vara så här också!? Men, det gör ju inte att man får tillbaka lusten att göra någon nytta =). Alltså, vi har mest soliga härliga dagar med kallt på morgonen och någon plusgrad när det är som varmast. Perfekt!

Jag har konstaterat en sak... Bira har gått på fågel när vi var i kojan! Nu är jag så hundra man kan bli utan att ha sett det! =) Hon tar nämligen sikte på ALLA mörka fläckar hon ser i snön (kvistar, plantor som sticker upp, rotvältor, stenar, osv) och sen slänger hon sig ut i snön!! Och, vad kan det annars vara?? Detta har hon börjat med efter sportlovet... I onsdags så tog jag med Bira ut på en "egen" promenad. Hon är så himla underbar då!! Total uppmärksamhet på mig, hela tiden och mycket mer "förig". Det är superroligt att gå med henne, det blir också sprutt i allt hon gör och hon kollar av det mesta och blir mer busig =). Vi tränar lite inkallning och sitt och jag tycker det fungerar rätt bra, för det mesta! Har ni kollat in senaste inkallningsfilmen?? Gôr häftigt!! =D. Hon springer 100km/h från mig, jag ropar, hon tvärvänder och kommer med samma fart, härliga hund! Sen ska jag ärligt säga att hon 2min senare hade glömt vad ordet kom betyder och hon spårade glatt en räv. Just då upplevde jag det som MYCKET långt bort, jag såg henne hela tiden, men hygget vi var på är gigantiskt!! Och tillsist tog jag upp telefonen för att ringa till pappa (som var på väg hem till mig) och be han komma med skotern, men då vände hon. Hoppas hon hann bli lite rädd när jag inte var där... Jo, att följa efter sin hund är inte ens att tänka på, när jag klev utanför spåret hade jag snö upp på låren och det är ju lixom dömt att misslyckas innan man börjat! =).


Tanija o Siri har fått skidturer, med varierande framgång. Men jag kommer ut och får röra på mig och det blir tid ute i solen =). Jennifer har också börjat träna Siri och de har superroligt och är jätteduktiga!! Igår var Jennifer in och hämtade mig för att visa upp lite som de pysslar med och då filmade jag deras "ruta". Nästan som "dumrutan" i elitklass =D, vilket jag sedan berättade för henne... Hon hade också "lärt" Siri en form av platsliggning, hon satte Siri, gick 10-15m, sa ligg (och givetvis kröp Siri då framåt, vilket vi sedan pratade om) och sen gick hon och gömde sig, sen klev hon fram och kallade in! Siri ställer glatt upp och tycker det är toppen. Så roligt att se!!



Igår så träffade jag Ulrika här nere på "bua" när hon hade vägarna förbi och man kan kanske säga att det blev en bra träning =), man ska väl vara glad att det kommer på träning! Lizza är normalt ganska ointresserad av andra hundar, hon brukar kolla in och så är det bra. Möjligen möjligen att riktigt små hundar kan hålla kvar hennes intresse en lite längre stund. Nu kunde hon inte för en sekund släppa Milou och jag fick börja belöna henne för att hon tittade på honom, för att få "tillbaka" henne... Ha ha, han är nog en riktig snygging i hennes ögon! Vi körde i alla fall lite linförighet och mycket vänster-halt som jag upptäckte att jag missat HELT (har tränat väldigt lite halter över huvudtaget!) och som inte sitter på en fläck. Det blev i alla fall bättre =). Läggandet OK, inkallning (mkt kort) ok, ställande ok... Ja, sen gjorde vi en plats, där väldigt mycket blev fel för Lizza från början, men det löste sig och slutade med att det blev OTROLIGT lyckat, med riktigt bra störning! Sen blev det också en del socialt för Lizza, vilket också är mycket bra. TACK Ulrika!! Ulrika fotade också oss en del och jag har nu fått flera snygga bilder på min hund!! TACK! (det är Ulrikas bilder som är på Lizza!)



Idag, då blir det en runda på Sveg, lite hundträning och sen har jag inte planerat så mycket... Kanske åker jag och bygger en fälla med pappa =). Jag behöver ta lite nötskrikor (och han också). Nötskrikor är inte en av mina favoriter, den tar andra fåglars ägg o ungar och den ökar otroligt i antal, mycket på bekostnad av "kusinen" lavskrika, som allt mer trycks undan och som blir allt ovanligare. Kanske blir det också en fika med Sussa o Therese...

Inga kommentarer: