torsdag 13 januari 2011

upp o ner!







Igår så gjorde jag det... ÄNTLIGEN... Först tog jag Bira i flexi-koppel (som jag fortfarande inte gillar!) och promenerade den runda som nu börjar bli en vana (vilket inte heller är bra, men var ska jag gå??). Bira är rolig att gå med själv och hon tycker det är roligt! Hon är ju inte dummare än att hon vet vad som finns i fickan och att det levereras när det bara är vi... Men, vi börjar ändå på denna nivån! Att blanda in fler jyckar, det kan vi ta sen! I en bok jag läser så står det att man är korkad om man använder flexikoppel i sin träning, för man lär sin hund att dra. Den måste nämligen dra för att få ut linan...hmmm... kanske har vi olika uppfattning om att dra, men, att jag är korkad, det var ju inget nytt ;-), men jag resonerar istället så här: Om jag inte kan hålla min hund under kontroll inom 5m med säkerhet, hur ska jag då kunna hålla henne under kontroll inom 5m lös? Och det jobbar jag efter! Som det är nu stoppar jag henne med rösten innan kopplet tar slut, jag ropar med henne när vi går (drar inte med henne), men kan stoppa henne om det behövs. Tycker det känns kanon jag! I alla fall var Bira toppen igår! Vi gjorde en hel del inkallningar, jag stoppade henne innan kopplet tog slut och då behöver hon inte komma till mig utan bara vänta in mig och tanken är sedan att jag ska kunna stoppa henne stående och hon ska kunna se tex en riktningsändring eller liknande hos mig. Jag körde också något sitt, vilket är grymt bra och så tränade jag henne att gå vid sidan. Kanske sabbar jag Johans fot-träning lite här, men jag hoppas och tror att hon lär sig skillnaden! Därför har jag också varit ovanligt snabb att döpa beteendet till "här". Det räcker för mig att hon går med mig, sen får hon väldigt gärna hålla koll på sin omgivning... Och hon är superduktig även på detta!! Nu håller sig Bira helst i spåret, då hon är liten med korta ben så "drunknar" hon på sidan av, men det är ganska intressant att se henne när hon får något i näsan, för då ger hon sig ut! Bilderna är från ett sådant tillfälle och jag tänkte först följa med henne, men med snö upp på låren kände jag att jag inte orkade =). När hon grejsad och blivit koppelstoppad ett tag så ropade jag på henne och hon kom faktiskt med mig... riktigt roligt!! Annars brukar hon skita i mig när det luktar gott... Jag försökte också belöna henne med att hon fick gå tillbaka och fortsätta nosa efter hon kommit till mig och fått skinka. Jag tror att det fungerar toppen så länge man kan använda det som belöning!
Har ni sett hurttas (stavning igen...) reflexväst kollektion? Jag är grymt sugen på deras minsta väst i orange till Bira som jakt-väst. Hon syns ju inte alls ute nu och jag är livrädd att hon ska smita från mig och till någon väg... nu tror jag egentligen inte det eftersom hon är så enorm på att hålla kontakten när det bara är vi, men tänk om... En annan (billigare) variant är att jag har ett par KNALLröda begagnade joggingbyxor i uthuset och man skulle kanske kunna sy sig en väst... I alla fall tillfälligt! Tack till Birgitta som hittat hurtta-västen på en hemsida på nätet till mig!!! Perfekt!! Är såååå sugen!!

Lizza-liten, hon fick springa lös på sin runda, som var nästan den samma... Och vi jobbade med att hon måste hålla koll på mig, försvinner hon så stannar jag och sen belönar jag att hon kommer tillbaka av sig själv. Jag har också börjat lägga in att hon kommer till mig och sitter/står hos mig tills jag säger att hon får gå. Igår fungerade det lite si och så, men jag tror det blir! Ska nog också så småningom försöka få till ett skogs-här på henne. Vi jobbade en hel del med inkallningar, som jag vill ha mycket bättre och även med koppel-target och då höll jag upp hennes halsband och hon kom och satte på sig det själv, jag belönade massor, jag drog av, belönade att hon var kvar, ibland fick hon springa igen (som extra belöning) och ibland fick hon ta på det igen... Jag skulle vilja ha lite annan attityd hos Lizza när jag släpper henne, både så här och på lydnadsplan. Jag skulle vilja ha henne mer på mig och mer "vad ska vi göra, vad ska vi göra"-attityd. Jag ska klura lite på hur jag ska få till det... för just nu känns det ibland som "du kan inte ta mig/nu leker vi"-attityd. Tips mottages tacksamt!!!

På vägen hem mötte vi Ingrid och Molly, det gick ganska bra, men jag är inte helt nöjd... Jag vill få bort lite av intresset som hon visade, men får vi bara möta några hundar, bara hon och jag, så tror jag det är snabbt fixat! =)... Igår kväll så kom det en farbror och gick, i kolsvarta natten... och jag belönade Lizzas intresse och innan han hunnit ifatt oss var han ganska ointressant, bara för att jag belönar hennes intresse... Ganska roligt! Han blev ett ögonblick intressant igen när han pratade, men ett bra och belöning så var det över och jag sa lite extra till honom bara för att hinna med Lizza =D. Han frågade om hundarna tyckte om snö... ha ha ha... Han hade då gått bakom oss 1-200m när Lizza gick konstant i snöplogkanten =D...

Jo! Bira och jag mötte också två hundar på vår promenad, först Chicko och sedan Sixten och jag tycker det gick ganska bra... Hon skällde, men bara två skall ungefär (skillnad mot 1000!) och bägge gångerna när hunden är mitt för oss och inte 100m innan. Kanske kan det bli! Men det är ju så mycket lättare att belöna när man bara går med en!

Tanija och Siri fick också en tur sedan... och då började jag bli ganska mör i benen... de fick bara gå väg, skittrist!! Och eftersom den var oplogad (efter sista snön) och knölig så var det heller inte lättare än skoterspåret, som i alla fall var jämt under snön! Men, jag kan ju inte gå tre lika rundor på en dag... Det är också trist! Och så skulle väl folk undra vad jag pysslar med ;-).

På kvällen körde jag och Lizza ett lydnadspass i köket och det kändes som ett nederlag!! Fot:et känns meningslöst att köra inne! Hon är så duktig att vi behöver störningar och ytor! Känns faktiskt riktigt superhärligt att skriva det!!! =) =). Apporteringen är bra, man precis som jag trodde måste jag backa lite och bygga trygghet i handtarget med apporten och sedan börja för flyttningarna igen... Men, jag vet hur man gör!!! =D!

Sen körde vi lite ligg-sitt upp och hon börjar förstå att hon ska vänta på sittet och vänta på ligget, men ibland hinner hon göra 15 sitt-upps innan jag hinner blinka =D =D. Och här började jag då se ett problem!! Superproblem!! Om hon är näsa-mot-näsa med mig och jag säger ligg, sätter upp henne, ligg osv så är hon helt stilla med bakbenen, vilket är toppen inför framtida fjärr osv... (och det gör nu att jag tänker om beträffande stå-upp! Hon ska ju givetvis också ha bakbenen stilla här!!). Om hon är vid min sida och jag säger ligg så tar hon ett rump-skutt bakåt och lägger sig, eller så lägger hon sig bakåt på annat sätt... så att hon har sitt huvud/bog i jämnhöjd med mitt ben och ni kan ju själva räkna ut var hon hamnar om hon ska sitta upp då, utan att flytta sig framåt... Och jag upptäckte också att hon kan inte lägga sig framåt vid min sida. Ställde jag oss med ett skåp bakom, då kunde hon inte ligg!!! Tror hon satt och väntade 10min på att något skulle hända... VAD GÖR MAN?? Vi tog i alla fall en paus, eftersom jag blev irriterad, Tanija pep konstant, Bira gnällde konstant (och hon kunde minsann ligg visade hon mig i hallen!)... Lizza och jag mös lite och sen efter en stund började hon bjuda beteenden där jag satt på stolen =D, älskade jycke... Jag provade lite med avståndsbelöning framåt, men det är svårt när hon inte bjuder rätt ligg... Så kom jag på... =)... Jag trissade henne lite på godis, ställde upp oss vid ett skåp, trissade lite till och slängde iväg en lite större skinkbit framåt, stoppade henne med handen de första gångerna... och stod halvt på huk själv och DÅ plötsligt trissade vi till ett ligg med skåpet bakom!! YES!! men jag skulle tro att det måste bli några timmar på detta nu... Vi gjorde ett antal repetitioner och får nu ta tag i det på riktigt! =). Japp, nu har jag lite saker att jobba på!

Nu ska jag hitta på något skoj! hej hopp! JO!!! Visste ni detta?? : "Tjugondedagsbarren ligger mitt i snön", alltså har vi bara fått halva vinterns snömängd, ha ha... fast de dryga 130cm som har kommit är ju ganska ihopsjunkna, så kommer det blötsö så blir det ju inte så mycket till ;-)

3 kommentarer:

Ulrika med galningar! sa...

Upp och ner ner och upp .....trall la la la laaaa! Det är väl livet med hundarna det. Du är sååå duktig som tränar, tränar och tränar. Kramar från oss!

Liza sa...

Jag vet precis vad du menar med att gå o gå o gå samma väg om och om igen...urtrist :( Tänk vad glad alla hundägare skulle bli om de kunde ploga många grusvägar fast ja jag vet...det är en önskedröm, haha. Tacka vet jag barmark!
Kör också med att berömma och belöna när de kommer tillbaka till mig när de är lösa men sen om det skulle funka hundra om man möter någon är en annan sak.
Kramar

linaa o Luzza sa...

Jag älskar att läsa om er träning:D
Lizza o Luzza verkar lika på mångt och mycke=P
Har du kontakt med några kullsyskon ägare?

kram