måndag 24 januari 2011

HIPP HIPP HURRA!!!

För mitt älsklingsbus som fyller 2 år idag!!! Och givetvis ett SUPERSTORT GRATTIS till ALLA hennes syskon också!! Tänk vad tiden går... Bira började morgonen ungefär som vanligt... Lizza hoppar på henne och sliter och drar, jag skäller på Lizza och när jag väl får Lizza att lugna ner sig kommer det en vit liten krokodil farande och sen är det slut på lugnet... ha ha... Jag (och alla andra) tror oftast att det är Lizzas fel, men så är inte alltid fallet =). Sen fortsatte det precis som vanligt, Bira "jagar" Siri (som sitter stilla mitt på golvet och morrar, vilket Bira skiter i!) för att suga på hennes öron, jag jagar Bira för att få henne att sluta, jag jagar Siri att gå och lägga sig, vilket brukar göra att det blir lugnt, och Lizza springer omkring och skäller på mig, för att hon tycker det är så jobbigt när jag är arg/irriterad! Och det tycker jag är HELT UNDERBART och blir mycket gladare av... ha ha... tur man kan skratta när man inte står där i alla fall!!
Nu har jag testat att tova och det gick riktigt bra... enda problemet är att jag tovat av ull, ja, det brukar man ju... tar det från början... fåren klipptes, jag hämtade ull (år sedan...), jag kardade ull (år sedan =) ), och nu så skulle jag tova den, men, den är ju full i hö och sådant och jag vet inte riktigt hur jag ska få bort det! Nu blev min fina lilla tovade platta ännu mer stickig än om den varit av ull... någon som har något tips? Annars så får jag väl köpa mig lite "färdig" ull, men det är ju inte lika roligt!!

Mitt gardinprojekt har pågått hela helgen... krogigt och sneda sömmar, är inte lätt att skjuta, åka skidor, spela handboll osv på samma gång som man syr! =D =D. Men, nu har jag sytt gardiner till sovrummet, Johans rum, hallen, köket... Jennifers rum har jag köpt färdiga gardiner till... och så lurar jag på att sy till vardagsrummet också! Dessa tyger har legat i mitt skåp i flera år, men lusten har inte infunnit sig till att sy, men nu är jag på G! Jag har dessutom tyg till två omgångar med köksgardiner till =D =D, de ena tycker jag inte ens är särskilt fina längre... önskar jag köpt en annan färg... ha ha... men dessa projekt känns lite mer avancerade och då blir det jobbigt igen... I alla fall måste jag väl stryka och byta alla gardiner också!

Hundträningen, där har jag tänkt till lite... (tänker för mycket, gör för lite...) och har bestämt mig för att med Lizza fokusera på två saker! Inkallning och att kunna jobba med henne lös... sen kommer det givetvis en del momentträning på köpet, speciellt om jag ska jobba med att ha henne lös och hon ska välja mig... Mitt problem här är när hon väljer att gå iväg och lukta i stället, det belönar ju sig själv då och hur bryter jag det? Kanske med en bra inkallning =D =D... Jag vet inte heller riktigt hur jag ska göra när hon väljer att inte komma när jag ropar på henne... springa efter henne brukar ju sällan löna sig! Tar gärna emot tips!!!!

I alla fall har jag tränat på detta nu i helgen! Vi har varit ute och jag har kopplat lös henne och jag har konstaterat att hon älskar att bli uppkopplad igen (konstig hund!) och att jag grejsar med kopplet. Nu har vi nästan bara gjort detta på gården och jag skulle behöva ut på fler platser, men vart?? Jag vill ju inte att hon blir överkörd... Det fungerar i alla fall superbra här på gården och när hon bestämmer sig för att nosa omkring så kan jag nästan alltid bryta henne, det enda som var svårt var när husse var ute och grejsade, för hon ville gärna hålla koll på honom också!

På våra promenader så har jag också jobbat med att möta människor och hundar, och jag är supernöjd!! Vi har till och med mött en barnvagn, utan att ett endast ljud kom över hennes läppar!! =)! Denna metod känns så enormt rätt, men det finns de som tittar konstigt på mig... ha ha... undrar väl varför jag matar min hund med godis hela tiden... Igår kväll så mötte vi Nils, som då var mycket mystisk och jag hade inga godbitar i fickan, men jag kunde liksom berömma upp henne så poletten trillade ner i alla fall och nu blev det lite voffande, men hon lugnade ner sig snabbt! Det var mörkt och mystiskt och Bira skällde också... I morse, när han sprang förbi oss, 0,5m från, då tittade hon inte ens på honom... ha ha... men det tror jag hon är så van!

Igår, då satte Jennifer sprutt på mig! Ibland skjuter jag en massa saker framför mig, bara för att jag är lat och då kan det vara som det här, som egentligen är superroligt!! Jennifer har byggt en snögrotta i vår slänt. Tanken var att Lizza skulle känna lukten av Jennifer i grottan genom de lufthål som vi gjorde uppåt, och som alltså fanns i marknivå för oss på vägen... Hänger ni med? Nu ska man inte gå för snabbt fram i sin träning, men ibland är det svårt att låta bli! Lizza har "letat" Jennifer en gång tidigare i snön. Då var det en grotta rakt in, som vi gradvis täckte för hålet på... Detta var gång nummer två! Gissa om hon tycker det är kul!?? Eller om DE tycker det är kul!?! Vi gömmer Jennifer, ställer upp Johan med kameran och jag går ut med Lizza... Film nr 1 under mina filmer är när vi går ut första gången!!! Jag åker på skorna utför backen efter henne!!!! Hur f-n vet hon vad som är på gång??? Vi gör ju aldrig något med Jennifer och det är superlängesen sist!! Sen SKA hon bara ut för kanten, hon vet ju att syrran är där och jag får grejsa en del innan jag får henne att rikta sig ner genom snön! Tyvärr säger jag till Johan att det är ingen idé att filma mera precis innan hon kommer på vart hon ska och han hinner inte få igång kameran mer än att ni får se när hon går ner. Sen binder vi upp Lizza och försöker laga hålet, vilket går så där... och så gör vi ett nytt försök och det finns i sin helhet på film! Ha ha... jag på fötter efter och sen så börjar hon ju gräva en liten stund innan hon blir rottis och mejjar sig ner! Men, hon ÄLSKAR verkligen det här!! Johan, han tycker nog syrran är lite knäpp som riskerar att få en rottis i huvudet ( grottan var stor och hon kunde flytta sig där inne när hon märkte var Lizza var på väg ner...).

Bira har fått lite promenadtid med husse och hon skötte sig i förrgår alldeles utmärkt! De gick efter Birgitta och Sixten en längre tid, och ganska nära och inte ett endaste litet voff kom fram. Han var superlycklig när jag sedan mötte dem! Skönt att hon kan ibland!! Igår gick jag med dem båda i en skid-paus ;-), då gick vi 4km, varav 3km i ca 15-20 cm nysnö (tung) och det var riktigt tungt!! Mina ben kändes ungefär som när jag gått en mil i halvtaskiga skoterspår... Annars ÄLSKAR jag skoterspår!! De tar mig bort från de j-la vägarna som jag inte vill gå på... Visst det blir tungt, men, det är ju nyttigt både för hundarna och mig! Synd vi har så lite leder och så få skoteråkare här i byn...

Bira fick också lite träning igår. Jag viftade och grejsade med en fågelvinge igen igår. Men, det känns inte som något superproblem, hon vet ju att det är sitt vi tränar och ofta ger hon inte ens vingen en blick innan hon helt av sig själv slänger ner rumpan! Ibland fick jag henne att försöka ta den, men det varade inte speciellt länge, hon vet ju som sagt. Här behöver jag verkligen utveckla vår träning så vi kommer framåt och lägga tiden där det just nu mest behövs! Att kunna vara lös och komma när matte ropar! Så, det är väl bara att sätta sprutt!! ;-) Varför sitta här?? (=för det är måndag...)

Hej hopp på er!! Någon som kan tipsa mig om någon mer hundtränar blogg?? Älskar dem... =). Nu ska jag pussa på Bira!!

Inga kommentarer: