tisdag 4 januari 2011

mycket bloggande =)

Vad aktiv jag plötsligt blivit =)... Nästan varje dag... men det är nog för det finns 1000 saker jag borde göra, men jag är just nu otroligt LAT!! Rätt skönt... ;-)... Men, på något vis verkar jag få till lite hundträning ändå! Det är nog för att jag har tagit mig i kragen och bestämt att nu ska vi sätta sprutt och fixa det här!! Och sen gör det mig glad... speciellt när de är duktiga!! =D =D, vilket de ju just nu är!! Ha ha...

Igår tog jag också tag i hemsidetillverkningen och det tar en faslig tid, men jag har bestämt mig för att den ska bli klar under denna vecka... phu! Och kanske är det därför som jag bloggar istället... Inte så många krumelurer här ;-) och så är det en hel evighet sen jag kodade och det tar en stund att komma tillbaka till alla < { " osv.

Ja, sen har jag klurat på det här med mål... Jag är ju ganska målinriktad och tycker om att ha ett mål att träna mot, annars blir jag mest lat och det blir ingenting. Det är ju också därför som jag tävlar... och jag tävlar för jag vill träna för jag tycker det är en otroligt rolig och givande utmaning... förvirrande va!?
MÅL för 2011: VI SKA HA ROLIGT NÄR VI TRÄNAR & JAG SKA INTE BLI ARG OCH IRRITERAD (utan istället klura ut vad JAG gör för fel...)!! Det är mitt absolut största mål och jag vet att allt blir så mycket bättre då. =)
Lizza: Appelklass spår, lägreklass spår och möjligen någon start i lydnadsklass 1.
Bira: ... här är det svårare... och det här är mina mål, inte Johans!! Få ett godkänt resultat i enkelt vattenprov kan jag ha som mål... men jag är ju inte säker på att hon simmar... =). Dröm: Start i nybörjarklass, spanielprov!

Tjolahopp så satt det där på "papper" också... =)... Läskigt va!?

I söndags så gck jag med Bira & Lizza... och jag grät för att inte Johan var med, eller att jag inte varit så smart att jag tog bara Bira... Först mötte vi Johanna & Bella (ung jämthund) och vi stannade och pratade, vilket är TOPPEN för en skällande Bira... men, när hon tröttnat på att skälla på Bira så fick hon syn på en blandis som jag tror heter Molly och hennes matte Eva och då var det ju dax igen... På denna jycke så skällde även Lizza... konstigt... eller så var det för att hon skällde på oss också! Sen mötte vi fyra människor utan hund, kanon!! Är ju bra att inte ha för stora förväntningar på allt vi möter ;-). Sen så fick Lizza en skäll-attack på en skoter som stod där det inte brukar stå något, pust... Då kom hussen och pratade med oss, på ett otroligt fint sätt, TACK!... Sen kom en bil och då hörde Lizza hur hunden i huset skällde och trodde den skällde på dem i bilen (kan ju vara läskiga typer!!)... Ja ja... Ha ha... här måste jag ju berätta, för detta kommer jag nog aldrig mer få höra!!! Han undrade vad Bira var för ras och vad Lizza var för blandras!!!
Sen mötte vi Birgitta med Sixten och Marley, här slutar Bira snabbt att skälla och det roligaste av allt är att Lizza är superglad att se dem, ändå har de aldrig lekt, bara av misstag hälsat på Sixten en gång... Sen mötte vi Cicko, tror jag han heter & han är en bichon frisé och han var nog den som fick minst skall av dem alla! Och sen en annan Molly (mindre blandras) och matte Ingrid och sen en liten pudel, som jag inte har koll på (men den måste tillhöra de äldre hundarna i byn...) och slutligen såg vi (Bira & jag) Tompa med två hundar (en liten vit, jack russel tror jag & en stor svart...). Vilken promenad!!!

På kvällskvisten var jag ut och tränade med Lizza en sväng, men det blir så otroligt kallt om händerna... Men, vissa saker går ju inte att träna inomhus, tex längre sträckor linförighet och platsliggning. Så det blev det! Sen hade jag en depp härom dagen, jag kommer ALDRIG få Lizza i en bra position-depp och så pratade jag lite med Monika över MSN och hon sa att det bara var och nöta... och jag tycker jag gjort det i ett år nu!! Och plötsligt då, så verkar det ha släppt!! I alla fall håller hon en mycket bättre position nu, visst kommer hon långt fram ibland, men inte alls lika ofta som förut!

Igår hade jag en riktigt rutten måndag och jag har fortfarande ont i huvudet så in i bomben, så det kanske inte bara var biverkningar denna gången... Jag tar ju min medicin på söndagkvällar, oftast kommer biverkningarna på natten när jag sover och jag sover ju så jag märker inget =). Nu blev jag väckt, hade ont i huvudet som den och fick i mig en alvedon soom smakade apa (typ) och kunde efter en bra stund somna om... och mådde alltså riktigt dåligt igår. Nu brukar jag kunna må bättre om jag går så jag tog bara Lizza och gick... riktigt härlig promenad och jag mådde faktiskt lite bättre medan jag gick! Sen såg hon en bil i skogen, vi brukar inte gå där vi nu gick, så det var inte "här brukar inget stå" utan jag börjar tro att hon tror att man ska skälla på bilar... Hoppas verkligen att detta är övergående!! Sen gick jag också med Tanija & Siri... var sugen på spark, men med den skallen kändes det för omständigt! Så det blev en promenad innan jag "dog" i fotöljen med filt & massor med ved i kaminen...

Sen åkte jag och Johan in till Sveg och tränade... korkad jag är va!?? Jepp... men jag skulle ju ändå in och hämta min kamera... den nya lilla saken!! Ha ha och jag blev ännu mer sugen på en systemkamera!! Men denna var mycket roligare och häftigare än den andra lilla jag hade! Ska bli kul att se vad det kan bli.

I klubbstugan tränade vi på linförighet, med både vänster och högersvängar. Hon släpper aningen i högersvängar, men inte så det blir problem och med tanke på antalet svängar vi gjort så tror jag snart att det är borta! Vändningar på stället och här är hon riktigt riktigt häftig!! Hon bara svichar runt åt det håll jag vänder och liksom studdsar bak i vänster om. Kul!
Sitt upp... här har vi problem!! Hon tror nämligen att hon ska förflytta sig bakåt också... he he... inte sätta sig upp i position alltså, utan med en bakåt-åkning... som det ju blivit på vårt halkiga golv, men som blir en konstig grej på mattan i klubbstugan... Detta måste jag verkligen se över!! Ska se om jag kan lyckas filma det...
"Stå" fungerade kanon bra!! Ett par missar blev det kanske, men... och jag körde bara på kommando!! Sen är latenstiden något för lång, alltså tiden mellan kommando och utförandet, men många gånger är det riktigt bra också! Till en början nu så klickar jag alla stopp, kanske ska man belöna med korv (typ) och leversnittar beroende på utförande, eller så kräver jag bara mer av henne när hon börjar bli säker!
Vi körde också apportering, dels med första steget av stimulukontroll och sen att bära och att bära med fart och idag var hon så "galen" att hon studdsade fram med pinnen i munnen, men inte ett tugg!!!
Inkallning... var riktigt riktigt bra, ett snett sitt vid ingången, men... jag har slutat oroa mig! Och sedan så lekte vi också... som bara den =). Det var idag lite halvsvårt att komma till matte med bollen, men det gick i alla fall, men det blev med koppel, för klubbstugan är stor och man kan lätt smita iväg! Men, det är ju det vi ska träna på!
Sen, precis när vi packat ihop oss... så knackade det på dörren!! Och ni vet Lizza...phu... nu fick hon hjälp av Bira också... Det var en brandman som undrade om det gick bra om de parkerade där ute... och det är väl klart!! Lizza fick i alla fall lugna ner sig medan han var där och han var tvungen att le lite åt Biras arga uppsyn (hon försökte vifta av sig själv på mitten medan hon skällde...). Då gick vi ut och jag fick världens läge att träna Lizza!! Det var mörkt, brandmän/kvinnor sprang omkring och packade skoter och vessla och med sin utrustning på, så får man faktiskt reagera om man är ung och flärig!! Men, efter 3-4 klick (för att hon tittar på dem) så är de inte längre intressanta och inte heller när de ropar saker till varandra!! Och så tycker man det är effektivt att säga till sin hund för att den skäller... ha ha... Efter dessa klick så hade hon bara ögon för sin matte!! Roligt och riktigt bra träning! Då var det dax att packa in sig i bilen, men, det ville inte Lizza... och det är ju positivt när klubben är roligare!! =D.

Några "Släpp kontrollen lös"-rader innan jag gör något vettigt... =)... Boken är bra, där är många riktigt bra övningar. Det jag glömt säga är att den i första hand är skriven för agilitymänniskor... och inkluderar därför "stressfaktorer" som tex hinder och tunlar. Men, boken passar ändå alla och man får ju bara byta ut hindren mot en pippifågel eller vad som nu passar (en bil ;-) ). Och just stress av olika saker är ju något som många gånger skapar problem hos våra hundar, ofta genom "förlorad" hörsel och onödigt skällande och här finns ju övningar för att jobba mot det och jobba för att tänka och kunna koppla bort, självkontroll (tror hon skriver impulskontroll). Boken har ett uselt upplägg och upprepar en del saker (också feltryck, där samma stycke kommer två ggr och så där), och jag tycker att vissa övningar är uselt beskrivna och man inte riktigt förstår hur, medan andra är mycket bra beskrivna (eller så förstår jag dem för att jag vet hur det ska se ut innan). Jag har nu kommit till femte kurstillfället av 7 och jag kommer läsa om boken igen direkt och mest trolig försöka lägga upp de flesta av övningarna på något sätt och också utnyttja dem när jag har kurs! Kanske förstår jag också övningarna bättre om jag läser igen... Läs den! =). Hon har också ett uttryck som jag gillar!! Reaktiv! Och det om något stämmer på Lizza... ;-)

Hej hopp!

Inga kommentarer: