torsdag 25 november 2010

Novembersjukan!!


Fy bubblan... jag hatar det, men jag har verkligen trillat dit!! Och jag kan lixom inte bara förstå varför och hur... Jag ÄLSKAR ju vintern!! Liza säger att det beror på åldern... ha ha... kanske kan det vara så... Ska man trilla dit riktigt en vecka eller ta tag i saken på direkten?? Det vore ganska skönt att få vara lat i en vecka eller så, men samtidigt har jag inte riktigt tid!


Alltså... jag kom på 1000 saker som jag bara var tvungen att göra i tisdags, så det blev ingen jakt... Igår tänkte jag ta mig i kragen, men insåg att så som det blåser nu räcker det inte med att vara skytte-proffs (och det är jag INTE) om man ska träffa fågeln som gungar där uppe i toppen... rackarns så det blåste!! Lite bättre är det idag, men inte värt resan... Ska se hur det ser ut i morgon, men då har jag ju "bara" förmiddagen på mig, sen kommer Jennifer hem från skolan. Jag skulle också ha hittat mig en ute-gran...


Prio ett här hemma är nu att få till golv i inre hallen och att sedan kunna städa ut allt byggdamm och liknande och att få göra JUL!! Vad härligt att få leva ett "normalt" liv med ett vardagsrum och inte en lageryta... ha ha... drömma går ju!! Skulle behöva en garderob först... =). Jo, hallen, jag & Johan köpte golv dit i helgen som var. P-O har nu spacklat det gamla golvet eftersom det lutade väldigt mycket och bara det har torkat nu, så hoppas jag att inte fler lager behövs... och då kan han "bara" klicka ihop det nya golvet!


Lizza & jag...hmmm... har inte gjort så mycket! Vi tränade i förrgår på att stå upp, från sitt och jag tycker att det fungerar bra med att stå på brädan. Nu vet jag att brädan ska bort och ju snabbare desto bättre... men jag vill ha in lite mer ordning på tassarna först! Och därför borde jag träna lite... =)


Lizza blir verkligen glad när vi kommer hem och/eller in i köket, där de stackars fyrbentingarna bor under bygg-tiden... och hon blir lite för glad kan man säga. Den som har fixat detta bäst här hemma är Jennifer! Hon är rak, tydlig och ärlig och tar oftast den extra minuten som ingen annan har tid med... Hon går inte in om Lizza skäller, då väntar hon utanför och helst tills Lizza också satt sig ner... då går hon in. Härjar Lizza när hon kommit in så vänder hon demonstrativt ryggen mot Lizza och muttrar... Super effektivt!! Och då Lizza är ganska (klicker-) klok så brukar hon snabbt sätta sig ner för att få de klappar som hon vill ha! Igår så blev dock Jennifers rörelser lite för yviga och Lizza då uppåt istället för neråt, Jennifer missade också när Lizza satte sig första gången... och tjolahopp så fick Jennifer ett nyp i rumpan och det är ju mindre bra. jag måste väl helt enkelt gå in och styra upp mer och försöka sänka stressen hos Lizza... Hon vill ju inget ont... det lixom bara blir!


Tanija hade också sin dag här om dagen... På promenaden så möter vi en hund, Sixten-labrador, som är ute och går med sin husse... eller om husse är ute och går med honom kanske =). I alla fall, jag kortar in Siris koppel och är beredd på hennes nya idéer om att skrämma alla vi möter. Ja, jag vet, man ska inte korta in kopplet, men om vägen bara är en koppellängd bred så har man inget val... Tanija hon gör ju som jag säger och är totalt ointresserad av andra hundar och säger jag "gå på" eller "gå på sidan" så gör hon det! UTOM NU!! Hon tar ett jätte-skutt ut i vägen, mot Sixten och skäller som en galning!! Ha ha... inget argt, utan ljust och glatt och med ett lekfullt kroppsspråk... Ha ha... hon är dessutom ingen lekhund och jag tror att jag sett henne göra en lekinvit EN gång under hennes 10-åriga liv mot en hund som inte tillhör flocken... Ja, och nu 2 gånger... Galning!! Senare under promenaden så tar hon ett JÄTTE-SKUTT ut i diket efter en stackars pinne som hon ser och tänker döda... Hon är bra rolig... och var tydligen på ett toppenhumör!!


Nu ska jag berätta för er vilka grundfärdigheter som jag har kvar att lära min hund, så jag kan få lite fart under galoscherna!!

Vi behöver träna mer på: focus under störning, frystarget (nos i hand & på musmatta), backa utan vägg, doggie zen kvalitetssäkring av korrekt utgångsställning (med leksak i höger hand/godisskål på höger sida), hålla fast föremål under rörelse, olika föremål, släppa på kommando, stå från sitt, sitta på avstånd (från stå), ligga på avstånd (från sitt)...

Och jag behöver lära in: target pekfinger, sitt på avstånd (från ligg), backa i baklänges-fyrkant, vändningar på stället, stegförflyttningar, tempoändringar (när jag går baklänges och vi är näsa mot näsa), fritt följ på olika underlag (om man inte fått det automatiskt när man tränar??), stå (från ligg), komma in i utgångsställning med föremål, vändningar på stället med föremål, och sen hela krypmomenten (efter targetstick framför förare, efter targetstick vid sidan av förare, utan targetstick vid sidan av förare, vändningar, liggande bakdelskontroll (vändningar + backa) ), hela skallmomenten ( framför föraren, i utgångsställning, framför figurant, mot sak/belöning), och hoppet i filmen kör de bara med medhjälpare och det har jag inte gjort alls... vi har bara hoppat till musmatta... Luktdiskriminering har vi inte gjort... Spår har vi gjort och att springa till figurant är påbörjat en gång, men behöver tränas mera...


Dessa saker är hämtat från filmen, ska (när jag orkar ;-) ) koll av mot boken också, och jag tycker nu det ser supermycket ut, men när jag jämför med listan på vad hon kan, då är ju den mycket längre!! Sen är det ju så att jag inte satt kommando på allt ännu... he he... men, det kommer!!

När ska jag sätta kommando på apporteringen?? Hmmm... hon kan ju en hel del delar nu och f-n vad svårt det är... Ska jag göra det när hon sitter och håller den lugnt och säkert?? Eller ska hon kunna springa och hämta den innan?? Ha ha... det här är min mardröm!! Tänk er Lizza, komma till mig med apportbocken... efter jag har slängt iväg den... Det är nog bäst att jag tar och kravlar mig upp ur novembersjukan nu om jag ska få till det före maj... ha ha ha... och momentet har dessutom koeff 4, så det är ju inget man lixom står över heller...


Sen har jag läst på Luzzas blogg, Lizzas syster... att hon rullar sig i snön, ha ha... tycker det är roligt att läsa om syskon!! Lizza, hon har några fasligt konstiga krumbukter för sig när vi är ute... dels har hon ju köldkramp i hjärnan istället för i tassarna, men hon också... halv-rullar sig (mellan vanliga rullanden) och då rullar hon bara huvudet på marken, kroppen är uppe och huvudet gnids (nästan) runt runt på marken, sen får hon fnatt och ska bita i kopplet och härja lös, vilket inte riktigt fungerar så bra när vi går kvällspromenad på 45:an.

Nu blev det ingen egen promenad igår eftersom jag drabbats av novembersjukan OCH när jag klev ut genom dörren typ -10, och snöstorm, aldrig trodde jag skulle gå de 5km som jag gick... he he... och så gick jag ju med Tanija & Siri sen också... ha ha... tänk hur det blir bara man orkar lyfta rumpan!!


Jo, min lathet har ju gjort att jag tittat lite på Tv nu också... men jag kan ju inte bara titta på tv, det är jag för rastlös för... så jag har återupptagit min brodering och ärligt så är det den som lockar och inte tvn, även om jag tycker det är intressant att se operationer och skador på folk (är på tok för lite sånt på tvn på dagarna!!). Just nu broderar jag ett lodjur, men jag har fler på kö... en indian tavla med div djur inbakade, hjortflock, varflock... och redan klara är björn, räv och vargtavla/tavlor...


Sen, åh, jag bara måste visa er!! Det har kommit ut en ny bok!! "Släpp kontrollen lös" heter den och finns hos canis i alla fall!! Verkar toppen, för stressade och ofocuserade hundar och om jag fattat det rätt ett steg för steg program och "vips" så kan man ha hunden lös... ha ha... nu tror inte jag på vips, men jag ska verkligen ha den här boken!! 10 dec kommer den ut och jag väntar med spänning!!


Tycker ni jag ska göra något vettigt nu?? Har verkligen saker som borde göras och jag är lite bak-sugen... lussebullar i morgon e.m., nu kanske någon chokladkaka som kan få upp min känsla?? Ha ha... glömde berätta att jag testat med kiwi och clementiner!! Kanske var det de som tog mig ut på promenad igår... ha ha... och bron... har ett bord där ute om skulle plockats av och kommit in i värmen och torkat innan de ska till uthuset... och... äh! Hej hopp ;-)

Inga kommentarer: