fredag 19 november 2010

jag är SMART!! eller??...

... ha ha, igår löste jag problemet!! Jag tog en bräd-stump, så där 30cm lång och klickade upp Lizza på den, tog ca 1 klick =D! Så trodde hon att hon skulle snurra på den... och då ställde jag den i en dörrpost och så hade vi löst det problemet!! Och sen var det bara att klicka för sitt (med tassarna kvar på brädan) och klicka för att hon ställer sig upp!! Smart va!?? Ha ha!! Nu ska jag ju ärligt säga att så stilla är hon inte ändå... men jag klickar för sitt & stå och kör MASSOR med omvänd lockning i båda positionerna (lockar/viftar med godis framför hennes näsa och den får man bara om man är blickstilla, försöker man tjuva godisen försvinner den bakom ryggen...), rätta mig gärna om jag gör fel... vi är ju nybörjare på detta!

MEN!! Om ni tror att vår träning nu flyter på som smör i solsken så tror ni FEL!! Den här ¤#!!@ apporteringen!! Borde vi inte kommit längre med den?? Hon hatar den och när jag tar apporten så börjar hon gå runt, runt och kan inte för miljarder jobba med mig och vad händer då?? Jo, då blir jag j-ligt irriterad (försöker givetvis inte visa det, men ni förstår ju själva!!) och sen är katastrofen ett faktum! Problemet är ju, att när vi väl kommer till att hon ska hålla, då kan hon det ju!! Och vi har jobbat med att hon ska sätta sig med apporten i munnen och det tycker hon är supersvårt, men jag tror det kommer... Idag tog jag in en gummislang (sök-markerings rulle) och tränade håll fast, och sedan en plast-flyt-apport som jag har och det fungerar bra. Hon fattar direkt att hon ska gripa och hålla det nya. Probelemt är, varför kommer vi inte längre?? Ska jag slänga metallapporten käpp rätt åt... och bara köra trä, eller inte vara så förbannat FEG när jag jobbar och våga utmana lite?? Hur får jag henne sen att vilja komma till mig med den och inte sticka och gömma sig?? Varför köpte jag inte en "naturlig" apportör utan en slaktare igen??

Hej hopp!! Nu ska vi göra oss klar för Wången i morgon... ;-) -22 grader & Biras dusch har planerats in till efter kvällsprommisen... Tack igen BÄSTA kusin Ida!!

Inga kommentarer: