onsdag 17 november 2010

HJÄLP!!!

Hur lär jag min hund att ställa sig upp (utan lockande)??

Det jag hittat att läsa handlar oftast om att man ska stå framför, nära hunden och klicka när den då reser sig upp med baktassarnas hjälp, den kan ju inte komma framåt då du står där... -detta ger studdsande på rumpan bakåt och sen kliva upp framåt, eller ett hopp upp åt sidan eller ganska ok ställande men till min hand... alltså framåt ändå...

Sen står det om att locka hunden upp med en godis =vill inte, ska shejpas & lockande gör att hunden går framåt, jag vill ha bakbensrörelser så framtassarna blir stilla.

Jag läste nu om att man kan klicka för flera sitt och belöna upp i stående och sen hålla inne klicket för sittet och då ställer sig hunden för det var där man sist belönade, kanske kan fungera... men, får man bak-tasse-stå då??

HJÄLP!!!

Har ni sett att jag lagt till lite i min boklista till höger?? Hej hopp i kylan!! Nu är det bara -16, nu är det kallt, snart är man van!! ;-)

Inga kommentarer: