fredag 7 maj 2010

träning, kurs, samvete och sånt...

Tänk att det bara kan rulla på så här!! Jag förstår inte vart veckan har tagit vägen!! Det lixom bara blixtrar till och så är det slut... Och nu när jag har super-inspiration så borde jag mest ha tränat och ändå så tycker jag att det är den biten som har fått stå tillbaka...hmmm...

Som no 1 just nu så ska jag få till fot-gåendet med Lizza. Alltså jobbar jag mest (hade velat skriva super mycket, men det vore en lögn) med snurr på matkoppen, ingångar med hand-target (rätt eller fel??), backa och framåt längs husväggen och så har vi börjat med övningen som jag tidigare gjort med Tanija (och nu återupptagit). Där har jag en bräda och just nu jobbar jag med 3 hundar att de ska komma upp på brädan bredvid mig med framtassarna. Tanken är sedan att när det är stabilt så ska vi börja med stegförflyttningar och min förhoppning vidare är att hundarna ska få stenkoll på var i förhållande till mig de ska vara, nära! Detta har jag kommit på helt själv och ni får idiotförklara mig om ni vill =) eller sno min idé =). Vad tror ni om övningen?? Ja, och så tänker jag köra lite mer träning i sandlådan, tror den är ganska bra...
Bira har också fått lite sån här tjuvträning =) och jag hoppas det ska ge en hel del och att de två unga snart är redo att ge sig ut på lydnadsplanen. Igår när vi pratatde så lät han väldigt taggad!! Och det är ju helroligt, för han har en hund med mycket i sig!!!
Med Tanija har jag ett problem i detta momentet... jag gjorde en miss när jag började träna detta och det var att hon fick kliva upp på brädan med mig mittemot och det kan hon... nu har jag kravet att hon ska vara vid min sida och då fungerar det inte alls!! Och så kommer jag i konflikt... ska jag hjälpa henne?? Hon är ju inte någon 100% ig klickerhund och blir helt enkelt bara stående och låg om jag försöker vänta ut henne... och hon är ändå 10 år snart... ja, nu hjälpte jag henne i starten med att börja från min sida (när jag är på väg att lägga ner brädan springer hon runt den och kommer fel) och då är det superbra!! Och sedan belönar jag ner henne från brädan bakåt så det bara är att kliva på igen... Ska om jag kommer ihåg det sätta henne med kommando på rätt sida nästa gång... tyck gärna till!! Jag har också börjat med backa-övningen med henne... just nu gör jag mitt bästa för att bygga upp kontakt och hoppas det håller även i en tävlingssituation... =) trots alla tidigare ovanor...

Ja, som sagt denna veckan... i tisdags så var det i alla fall hundarna som fick sitt, jag tog en koppel promenad med alla tre. Siri haltar så jag vill inte cykla, men... ja, sen på onsdagen så var det bara Bira som fick en längre tur och Lizza fick spåra... gick riktigt bra!! Ännu mycket korta spår, men nu vill jag ha en spårgnista!! Längd och lurigheter får komma senare i livet...
På kvällen hade jag valpkurs och det är ett underbart gäng som jag har!! Och det känns som de vågar fråga om skaer som inte fungerar... och det hoppas jag verkligen att de gör!! Och de är riktigt duktiga!! Bira fick följa med in en sväng för att visa hur man kan börja med apporteringsövningar (och det ska jag vara rätt person till?? ;-) ), just att hålla... men att det till en början räcker med intresse för, i detta fallet en matkniv... -konstigt mamma sa Bira, men efter några nosar så grep hon =).

Igår var det kaos här i huset... och så har jag dåligt samvete för att jag inte svarade på Sussas mess i tid så jag han följa henne till stan... hoppas verkligen allt gick bra!!
Telefonen satt på laddning här nere... Johan vaknar med panik (var nära att ropa på mig...) han kan inte öppna sitt öga... Men lyckas väl tillslut... och har då fått ögoninflamation och är knallröd. Vi äter frukost, jag ringer sjukvårdsupplysningen... -Ja det är smittsamt och barnen ska inte gå på fritids... nähä... ingen skola då... -skola!?? Hur gammal är han?? Eh, 12... Jo, men då kan han gå!! Men... det är ju smittsamt?!? Men då är det så att när barnen är så stora (positivt, jag måste alltså ha låtit ung när jag ringde och funderade över min son ;-) )så förstår de att de måste vara noga med att tvätta sig och de pillrar inte i ögat och sedan på andra saker... Ok, Johan fick pallra sig iväg till skolan! Och jag följde dem som vanligt till bussen och sedan rullade allt på...

På kvällen var det dax för hundkurs för Johan och Bira... nix, dit tänkte han inte gå!! Han har tydligen gått hela dagen och haft panik för att han ska smitta någon och nu tänkte han inte träffa nå mer folk... och stackarn... Så jag var då först på möte kl 17 (trodde det var 18, men icke...) och sedan fick jag följa Bira på kurs kl 18.30, vi han precis bli klara i tid =). Sen ska jag säga att jag tror det var bra att jag fick gå med Bira en gång och känna mig för så jag kan ge han lite råd. Hon är en underbar!!! hund!! Och bara jag pratar lite med henne så går hon med så underbart och har stenkoll på mig!!! Kul och när hon focuserar så är jag givetvis snabb att belöna... de andra belönade när de gått klart (vi stod i ring och gick slalom) och jag mest hela tiden... de andra fick order att göra som jag och då tog deras godis slut =) =) inte mitt =)... Men, det är kul när det fungerar bra!!

OCH!! Nu behöver jag ett gott råd!! Inkallningsövningarna var över leksaker, någon dummie och så där och då avstod jag. Rätt eller fel?? Det jag kände var att jag vill att "min" hund ska stanna och plocka upp en sak och jag skulle aldrig stoppa henne för det... oavsett om det är en boll eller en död mus... och oavsett om det är det vi tränar eller inte... Hade jag varit 100 på att hon skulle komma in med saken till mig (alltså för en vecka sen ;-) ) så hade jag kunnat göra det, men... och så känner jag att jag inte kan tillräckligt heller... om apporteringen och inlärningen... Men att stoppa en apportering känns bara så fel!! Ni andra med apportörer (eller som har en tanke ändå)... tänker jag fel??? Nu fick vi istället sitta (rätt nära) och titta på de andra som sprang och någon boll som blev slängd och det tycker jag var en betydligt bättre övning för "min" hund!! Och vet ni... hon var faktiskt inte speciellt ljudlig av sig... =)

Idag är Johan hemma från skolan och vi ska in på Sveg en sväng och då också passa på att träna lite uppe på klubben... och träffa Liza och mäta upp planen inför kommande tävlingar... sedan vill barnen köpa presenter till sin pappa som fyller år i helgen så vi ska plocka upp Jennifer också... och sen hoppas jag att vi hinner lägga ett spår eller två både till Bira och Lizza!! Och sedan har jag en helg utan något inbokat och det känns riktigt skönt... värre är det att det killar i halsen =(. Annars var det mest påtande (kratta, ogräsrensa och flytta några blommor) som stod på helgens lista. Hoppas det blir underbart väder =).

Hej hopp!

Inga kommentarer: