söndag 23 maj 2010

div


Just den här tiden på året hatar jag... Jag hinner inte med mig och egentligen handlar det inte bara om att inte hinna utan jag blir också enormt trött av alla måsten (vilket gör att inget som måste bli gjort blir gjort) och att det skiljer sig enormt mot vad jag vill göra och det är också nu som jag vet varför jag inte skulle ha fler hundar... Faktiskt så skulle jag "bara" vilja vara mamma nu och kunna titta på fotboll och ställa upp!!

I torsdags så hade mina barn öppethus på skolan och Jennifer fick äran att visa runt mig på allt möjligt, vi smygkikade också på Johan, där är man ju annars lite pinsam om man dyker upp kan jag tänka mig ;-). Sedan smet jag innan de var klara och gick på hundkurs med Bira, efter ca 30 min kom dock Johan och tog över...

Fredag blev en latar dag =). Skönt det också, men latar dagar på riktigt finns ju inte utan det är alltid en massa som måste göras... Lizza fick lite träning, vi tränade på att bli sittande och bli liggande och jag tycker hon är riktigt duktig!! Jag ser när hon ska komma in i poss vid husväggen så har hon svårt att stanna i poss utan hon lite springer fram och tillbaka tills jag klickar och min förhoppning är att allt ska bli lite lugnare om vi också tränar på att hålla poss.

Sedan kom Anna och Marley och jag visade lite klickande, eller snarare sa hur hon skulle göra, fast jag tror att hon hade fixat det galant utan min hjälp!! Och idag fick jag höra att Marley kunde gå slalom mellan hennes ben och Sixten kunde give-me-five. KUL!!!

Lördag morgon var pest!! Jag börjar få det som resten av min familj drabbats av... dunderförkylning, och det är nacke, huvud och hals som börjat spöka. Oroar mig enormt för ögoninflammation!! Men, jag hade en del kvar att göra inför spårtävlingen som andra var beroende av så det är ju bara att ge sig ut... Nu är lägrespåren uppmärkta, ett är snitslat, appellspåren uppmätta och märkta... och förhoppningsvis hinner jag snitsla mina i morgon, eller snarare förhoppningsvis kommer jag upp ur sängen... Ja, sen insåg jag att jag inte har snitslar så det räcker till mina spår så jag måste också fixa lite sånna innan jag kan gå... (+spårskisser, pinnar, tidlappar, lydnad/spår-planer osv). Så här ruttet har jag aldrig någonsin känt inför en tävling och det lutar nu åt att jag verkligen lägger ner... (ärligt vore drömmen i helgen att få Jennifer spela fotboll...). Sen ska ju också alla veta att jag inte är sur på någon för det här, det är ju mest olyckliga omständigheter som gjort det... men...


(Säs längtan igen!! Bort från alla måsten...)
Största mardrömmen var att i morse vakna med ögoninflammation och inte kunna köra bil till Östersund... kl 4 vaknade jag, överlycklig över att jag såg, och skulle behövt sova en stund till för jag var dödstrött, men, det är mest troligt en reaktion på att det är för mycket (precis som att jag missar bokstäver när jag skriver och att benen börjar "surra") och jag låg och vände och vred mig till 5.30 då jag klev upp och gjorde mig klar (ett under att jag tog mig helskinnad till stan...idiotiskt att köra bil...)!

Jaha... hur gick det nu då... domaren kom och jag har aldrig någonsin varit med om att någon vänt och vridit på ett hundhuvud på det sättet... varje mm av huvudet gick hon igenom kan jag lova, ha ha... och kollade igenom allt annat också då, mycket front också... Så fick vi springa och när vi kom tillbaka till domaren så kollade hon kulorna på Bira och de konstaterade att det var en tik och de hade sedan en diskussion om vilket kön hon hade, ha ha... I PM står det att hon är tik, men i katalog och på kritiklappen stod det hane... hi hi... Och domaren sa att hon hade ett tikhuvud i alla fall och det tyckte jag ju var bra =). Hur som helst fick Bira bli tik igen och fick då följande kritik, ungefär... utmärkt typiskt huvud, bra kropp, rörelser, päls "quarts" vinklar (???). Jag skulle vilja ha rakare framben. Kryss i "utmärkt" och sedan 1:1 & HP... ah, så typiskt... Nu var domaren fransk och jag hörde hur de diskuterade CK och jag lovar er att hade det varit fler tikar med så hade Bira fått ett CK... känns lite tråkigt, men jag hade samtidigt inte räknat med mer än en 1:a då det inte var fler med och hon ännu är så ung.

Sedan tog jag en tur med Lizza, mötte Anna & Birgitta och Anna var inte alls nöjd, en 2:a på Marley, trist när det blir så, men det är bara att ta nya tag!! Än är han ung och ska utvecklas!! Lizza hade fullt upp med att kolla in andra hundar =) från början var hon ju tvungen att bli stor och farlig så fort hon såg någon annan, men det försvann rätt snabbt =)... Nyttigt det här! Så träffade vi på Berit, som är en underbar hundmänniska, alltid positiv och... ja, härlig! Hon frågade om jag inte klickertränade Lizza och om jag inte hade klickern med mig in (vilket jag givetvis hade) och fast hon haft hund så länge och är en "fågelhundsmänniska" (ja, jag har fördommar) så är hon en av de få som jag upplever som öppen och nyfiken på det här med klickerträning. Härligt!! Annars känner jag också lite motstånd här... själv försöker jag tycka att var och en väljer sitt sätt att träna på och att vi kan träna tillsammans ändå, även om jag märker att det gör ondare och ondare innuti mig av alla ryck och slit i kopplen och då speciellt där det inte ger några resultat... och på unga hundar... men jag försöker blunda och bara ha roligt med min hund!! Jag tycker det är superroligt att exprimentera med något nytt och jag lär mig enormt mycket på det och det fungerar!! Och som sagt vi har roligt, både jag och Lizza...

Lizza var till en början ganska ofocuserad, men jag var riktigt duktig och började grundläggande, med frivillig kontakt och klickade också för kontakt mellan annat ibland om hon blev ofocuserad. Jag var riktigt duktig tycker jag!! ;-)... från början hade vi inget flyt i sittet, hon hade det lite jobbigt, men vi behövde inte jobba länge så kom det! Bra det... sedan är hon just nu inne i att erbjuda utgångsposs, och inte alltid raka och inte alltid med full focus på vad hon gör och det kan bli lite snurrigt... och speciellt om jag försöker få till ligg =). Men, redan idag visade hon att hon blivit mycket bättre på att ligga och sitta kvar efter klicket. Alltså, när man klickat ett tag så börjar saker bli GRYMT häftigt!! Ja, ni kan ju själva tänka er... om man tränar "vanliga" stanna, kan man då se resultat 2 dagar efter man tränat 5min?? Usch, nu känner jag mig elak också... men, det är så HÄFTIGT!!

När jag kom hem packade jag ur lite saker ur bilen, rastade hundar, hämtade fleece-jackan och åkte på Sveg. Fick nu chansen att se en fotbollsmatch som Johan hade och då allt verkar köra ihop sig tog jag den och kollade!! Jag tycker om att se denna typen av fotboll... annars är jag mest en hockey-människa (monster-arg hockey-fan efter fjaskot igår!!) och jag önskar att jag inte hade en massa annat jämt... 4-4 spelade i alla fall grabbarna mot Åre, ett lag som ska vara superbra, så det gjorde de riktigt bra!! Och det var en bra match!! Hem, middag och hockey på radion... ;-) något bättre idag då... och nu vill jag mest bara sova...

Åh, Linda... jag vore bara så superglad om vi fick träffas någon gång!! Har ju hört att ni blivit duktiga i utställningsringen nu, GRATTIS och jag blev enormt glad för er skull ska du veta!! Sen förstår jag om du inte åker hur långt som helst för att ställa hund!! Det blir ju inte gratis direkt... Sen får du gärna hojta till om du ska hälsa på svärmor någon gång så kunde vi kanske komma dit och säga hej (fast det inte är utställning)! Ha ha... ja Bira är ganska lätt... har vägt så här sen hon var 7-8 mån hon också =)... hon är nog lite smalare nu än vad hon var då... men är rätt lagom tror jag!

Sov sött mina vänner och håll alla tummar och tassar för att jag inte får ögoninflammation... då kan det bli kris på riktigt!!

1 kommentar:

Linda sa...

Vad kul att läsa att det gick bra i Östersund. Synd med CK men det kommer. Daddy fick ju sitt första idag.
Ang Svensk Vinnare vet vi inte än om mannen får ledigt. I vilket fall som helst så har vi ju svärmor i Långshyttan, flyttar dit permanent nu i juni, och dit åker vi ju alltid. Och jag kommer givetvis att informera er när vi ska dit för jag vill ju givetvis träffa er också. Det hade varit så kul och se hur Baloo och Bira reagera på varandra. Blir det inte svensk vinnare så blir det åtminstone Långshyttan någon gång under sommaren.
Ha det bra.