torsdag 1 april 2010

Lizza kan snurra!!!

Ja, jag måste ju lägga upp en film som visar att det inte är ett aprilskämt!! Givetvis var de bästa snurrarna när jag inte filmade =). Så här gick det till! Igår bestämde jag mig, jag måste få någon ordning på den här sabla träningen och hon måste ju faktiskt lära sig att vi kan träna på olika saker och hon måste "se" vad jag klickar för. Alltså bestämde jag att nu ska sitt tränas, som blivit uruselt sen jag började med snurra-träningen... sagt och gjort!

Ett pass, bara sitt, 10 sitt, kort paus, 10 sitt osv... jag tog också fram tidtagaruret för att se var vi låg, men, det var sämre än jag trodde och tog aldrig någon tid (läste igår att 15 sitt/1min är flyt... Bira har nog flyt i det, fast hon bara tränat så ett par tre gånger!! Häftigt va!??) Men, vet ni vad min hund gör?? Jo, hon snurrar!!! Och när inget klick kommer då snurrar hon ett varv till!!! Rackarns jycke!! Sitta, det var väldigt svårt... men, nu hade jag ju bestämt att vi inte tränade på snurra och då klickade jag inte för det heller. Rätt eller fel?? Men, om inte jag är bestämd på vad jag tränar, hur ska hon då kunna lära sig att "se" vad jag är ute efter?? Ja ja...

På kvällen sen så bad jag Johan filma när vi tränade snurra... Ungdomar!! Visst filmade han, en liten stund... vet ni vad?? Jo, hennes huvud!! Inzoomat!!! Och hur i hela fridens namn någon ska se vad hunden gör, det vet jag inte... Och sen var han ju tvungen och testa lite (fast han sa det var ett misstag, men jag tror inte riktigt på det eftersom han aldrig i hela sitt liv kunnat låta bli att pillra på saker...) och se vad som hände om man "tröck" på knappen där det står HD... aaarrgghhh... Jag har gjort inställningar på kameran till en sämre kvalitet för att ljudet och bilden ska hänga ihop när jag kollar på det på datorn! Jag behöver då inte ha någon superkvalitet, speciellt inte om jag ska ladda upp det här. Till saken så hör ju att jag inte vet vad jag hade kameran inställd i för läge och igår när jag testade filmen i detta så hängde ljudet inte ihop med bilden. Hoppas det gör det för er!! I alla fall så hade Johan tröttnat innan Lizza bjöd på någon snurr, eller ja, den hon erbjöd, då var hon ju inzoomad och man ser inte alls vad hon gjorde, men det visste jag inte då. Jag tänkte i alla fall att jag filmar 10 klick till och se vad ni fick =) En snurr på slutet, även om den inte är lika fin som när jag tränade sitt ;-).

Idag är det dödligt trist väder! Helgrått och nu ser det ut som det regnar... =(. Var är min vårsol?? Jag ska ändå försöka hitta lite inspiration och träna lite saker! fortfarande snurra, stå och nos-target i ett pass och sen får jag väl försöka träna sitt, ligg och kanske något mer i ett annat pass! Tror ni det fungerar då?? För om jag bara tränar en sak i taget, då kommer hon väl inte lära sig att jag är ute efter olika saker heller och jag tror att just nu måste vi igenom det här och så kommer allt gå som en dans sedan. Men, det är ju inte lätt för mig heller, eftersom träningssättet är nytt och jag ibland har lust att slita mitt hår =D =D, men samtidigt ska ni veta att det här är det bästa jag gjort!!

Igår, var jag på Sveg en sväng igen och även om det inte blev långt eller länge så tog jag ut Lizza. Det är intressant att se och se hur hon väljer... Nu var det en hund på lite avstånd och då tog hon kontakt med mig =klick+godis och man ser också att frekvensen i kontakttagandet ökar. Tänk om man kunde få någon med hund att ställa upp och hjälpa till =). Skulle vilja ha en hund sådär på avstånd och klicka oss närmare och närmare... Jag får kanske passa på när Ida har kurs sen, men samtidigt så blir det flera hundar då och det är inte lika svårt som en hund. Ja, ialla fall så fungerade det givetvis inte när hunden plötsligt dök upp bakom en bil 2 m från oss, men, det spelar mindre roll... Till saken är att jag tyckte synd om den stackars hunden... fick höra sen att den bara var ett år och tyckte jag ännu mera synd om den... flexikoppel, ryck, slit och jag såg även en knuff med en fot... men... Om man kan rycka, då fungerar det, men 98% av de som rycker kan det inte och då blir det bara så fel och synd om hunden, för du får aldrig någon effekt av det heller och då är det bara onödigt våld tycker jag (folk verkar inte fatta att det inte fungerar för dem heller utan de bara rycker och rycker)... Kan man, då får du effekt direkt och behöver bara göra ett ryck eller två så är det klart sen...

Sedan när jag var in på dollar så fick jag lite klicker-frågor om min träning som jag gjorde i måndags =) på Sveg och när jag får dessa frågor och hon tyckte det såg så bra ut med kontakten mellan mig och jycken, ja, då blir jag supersugen på att hålla en klicker-kurs!! Jag vill ju dela med mig bara för att det är så kul... så var det det här med tiden...

Nu ska jag slöa lite tror jag ;-), vädret tycker det =). I morgon då bär det av till kojan igen för några dagar och på lördag blir det påsk-grillning på Härjeåsjön, skojjigt!

Inga kommentarer: