tisdag 13 april 2010

filmer! :-)

Jag borde verkligen försöka bättra mig... och försöka skriva ett inlägg om dagen... eller kanske flera =D =D så slipper de bli så långa och så slipper jag glömma en massa som jag har tänkt att berätta för er!
Den första filmen här, den visar då Lizza när hon går slalom!! Visst är hon duktig... Nästa film visar hur duktig Bira och hennes husse är på det här med att trampa på musmattan... hon är ju spaniel!! Ja, och för er som undrar... Bira är aldrig tränad i att snurra, det är bara något som hon gör... speciellt när hon är upp-i-hejsan, innan mat och så där!



Ja, sedan här följer en film på Lizza när hon stänger skåpluckan. Men, hon är inte så duktig på det än, även om hon duttar utan stickan, men hur får man henne att dutta till ordentligt??


Ja, och så följande övning då... när Lizza backar! Ha ha... när jag gjorde den här filmen så tog jag av henne kopplet och körde utan koppel sedan... Kopplet är bara till för att hindra hunden att gå framåt när man backar, annars styr man ingenting med det!! Jag har också läst vidare hur man går vidare i momentet och en intressant tanke är ju att man också kan belöna hunden när den är i poss när man går framåt, synd jag inte tänkte på det tidigare... ;-) MEN! Nu gör jag det...


Ja, och sen har jag ju som ni vet oroat mig för att göra sakerna ute och på nya ställen, mest för att jag tycker att focusen och focus under baklänges-marsch fungerar så dåligt. Igår körde vi musmatta, sitt och stå här ute och de två första filmade jag och i alla fall kändes det ganska skönt efteråt!

Men, som ni kan se i sitt-filmen så orkar hon inte riktigt hålla tempot och det blir lite förvirrat efter en stund... Och det är kanske inte så konstigt... hon är ung och måste ha rätt att bli trött!

Men, just nu känns det riktigt bra med läx-sakerna!! Skönt det ;-), det är ju drygt 2 veckor kvar och det känns som vi faktiskt har gjort det mesta...

Mitt problem nu, det är inkallning!! Huuu... jag drömde till och med mardröm om det en natt... Mest troligt för att det var en grej med Bira här ute och sen att jag vet att jag inte har någon inkallning på Lizza...

Så här var det! Jag var nere på kyrkan och tränade Tanija =)! Johan kom på att han skulle träna fot ute med Bira och går ut med henne... då hör hon mig och Tanija och dessutom tränade vi skall, något som jag dessutom nyttjade i höstas när Bira inte kom på inkallning... hmmm... Ja, så hon la på en rem och skulle till mamma... Johan fick hjärtklappning, eller stillestånd... jag tror aldrig han varit räddare!! Med flera Bira bira bira lyckades han få stopp på henne och då var han så pass kall att han klämde fram ett "Kom" och jycken vänder och kommer till honom!!! Och då lovar jag att det blev godisregn hos husse... Det var dessutom massor med turist-trafik här nere på 45:an och jag befinner ju mig precis på andra sidan om den... hemska saker... Och ja, detta tillsammans med att jag inte har inkallning gjorde att jag nu drömde en mardröm om Lizza och bilar och... phu!

Nu har jag ju givetvis tränat inkallning =) och tror mig ha en lösning... Korv, det har lill-monstret knappt tid att äta när hon är ute på äventyr... =) Igår då var vi på hygget på morgonen och gick i gympa-dojor på skaren (skithäftigt!!) och när hon kom mot mig i full fart (tur jag tränat detta just här tidigare... så det lixom sitter i ryggmärgen att springa fort) så ropade jag "Kom" och klickade, första gången blev det korv... och som sagt knappt tid, andra gången lika... är noga med att bara ropa och klicka om hon har en raket under fötterna... men nu så kom kongen fram och gissa vilken överaskning!! Och efter 2 inkallningar eller så, då var det svårt att lämna mamma så långt att det kunde bli en inkallning, ha ha... nu har jag lösningen!! Men, givetvis kvarstår en hel del jobb!

Igår, då skjussade jag också Johan på fotbollsträning och hann med att träna Tanija lite på klubben... Det blev stege och klev hon på alla pinnar så blev det kamptrasan som låg en bit bort. Hoppade hon över en pinne, ja då gjorde vi om! Sedan kunde jag inte låta bli... hindret stod ju också där så uppställt och fint =)... Hopp-sitt-hopp och så stegen och trasan!! Tjohoo!! Sedan körde vi också lite ingångar med tung-apporten och en del kryp! Krypet är jag inte helt nöjd med, jag tycker att hon är lite väl hög och ska klura lite på det! jag måste kanske ha någon som ligger på marken och filmar oss så jag får se hur det ser ut! Sen har hon ju, som vanligt, väldigt bråttom och jag måste köra lite ett steg-stopp, ett steg-stopp och se om hon kan lugna ner sig!

problem som uppstått: Lizza svänger ut rumpan bakom mig när vi backar... Lizza skäller och är värsta monstret om vi möter människor i Älvros (men inte om de har hund med sig!!)... utvecklingen av Tanijas fot och kryp... OCH så blir jag så rackarns orolig för Tanija ibland!! Ska jag skita i allt och bara låta henne vara?? I söndags var mamma och pappa hit och då verkade hon väldigt trött... och vi hade bara varit ute och gått... och så blir det... tankar hit och dit... kanske ska hon få vara gammal!!?? Eller har hon det bäst om vi kör på?? Tanken är ju inte att hon inte ska orka vara sig själv... Fy bubblan så svårt!!

Jag måste ju också berätta att Jennifer och jag var på fågelskådning i går kväll! När jag kanske borde ha jagat henne i säng så tog vi istället på oss stövlarna och knatade ner till Ljusnan... Nu blev det inte så mycket vi såg, men storskrake (tyckte Jennifer var superhäftigt!!), kanadagås (som dessutom dansade för oss), gräsänder och en fiskmås på långt håll... Ja, kikare, kamera och fågelbok fanns givetvis i väskan! Idag så tar vi nog med oss lite fika också och går ut tidigare... =). Hon är duktig på det här med djur och natur Jennifer! När vi kom hem så frågade jag henne om hon ville börja klickerträna Siri lite sedan och det ville hon ju givetvis!! Och så kom hon inte i säng direkt då heller... men... det är ju vår ;-)

Jag har också spanat in sammanhängande bara fläckar i skogen, som inte är här i Älvros (som ligger mot södern och blir bart snabbt, men som också till större delen består av gott rådjursbajs!) och jag blir suuupersugen på att åka iväg och lägga några spår!! Ångrar så att jag inte tog mig tid och spårade med Lizza i höstas innan snön kom, men november var så deprimerande!! Och även Tanija behöver... för att inte tala om Bira-bus!!

Och innan jag jag gör alla måsten som idag svämmar över mig... så måste jag ju berätta att Bira verkar må bra ännu (2:a morgonen utan medicin)! I morse höll hon på att sno Jennifers macka ur näven på henne (mellan brödrosten och bordet) och jag tror att jag nyss hämtade en hundbädd 4ggr, som hon ville ha dragkamp (med Lizza) med... och i morse så hoppade hon också på Lizza när jag plockade bort Lizza för att inte hon skulle busa så mycket (Bira brukar inte vilja det) och jag har inte berättat om påsen med pengar va!? Hela buren i köket var fylld med mynt och jag hittade inte Jennifers "spar-kopp" och såg framför mig hur vi kröp omkring och letade hundralappar i hundbajsarna... nu var det inte så utan jag hoppas bara att hon inte åt några mynt!! för det var Johans myntpåse som blivit slaktad... Ja, och så här rullar det på! Det är också hon som skäller i bakgrunden på någon av ute filmerna, hon vill ju också!!! Och det var hon som skällde på den stackars hundrädda sotaren igår... stackarn... 3 tysta rottweilers och en skällande spaniel, ha ha... Och då måste jag ju också berätta... förvirrade mamman... Jennifer frös som bubblan i går morse... vi har ju vridit av elementen och eldar i stället om det behövs (är snåla =) ) ja... och så tänker jag lägga in mer ved... så säger Jennifer, mamma du kanske inte ska lägga in så mycket om sotarn ska komma... aaaahhh... nu var det besiktning av skorsten, stegar och så, men det ska ju inte brinna för det och när sotarn var här sist fick jag be han återkomma för jag glömde och eldade... ha ha... dessutom var sotaren tidig... men, nu gick det bra ändå =) (hann nästan brinna ut och då askade jag ur det sista...)

Hej hopp! I kväll blir det valpkurs (som jag ska hålla) med en massa skojjiga ekipage! Kul kul!! Och så får vi se vad dagen har att erbjuda för ursäkter för att få något gjort!! ;-)

Inga kommentarer: