söndag 4 april 2010

Härligt!

(BILDBEVIS!! Einar skriker inte rakt ut när han ser faster =) =), go-unge! )


Japp! Det blev i alla fall en ljuvlig dag på sjön... mycket folk och rörelse och en hel del motorfordon på en upplogad bana för barnen (och en del vuxna =) ), Vädret såg till en början mindre lovande ut, men på eftermiddagen var det riktigt ljuvligt!! Det är så här att jag inte är speciellt förtjust i sommar sol och värme, men den här tiden på året då tycker jag att solen är underbar! Och då blir det ju inte sämre av att man får sitta på en sjö i gott sällskap =).

Lizza fick vara med, Bira hade det fint i bilen och jag gissar att någon är nyfiken på hur det står till med den unga damen. Jooo... vi har vissa problem med hur vi ska lyckas hålla henne i stillhet =). Alltså är det rätt bra och jag hoppas att det håller i sig även när vi slutar med medicineringen! Just nu verkar hon må prima! Och det är ju bra...


Lizza, hon fick ju miljöträning på sjön igår, med det mesta, vi var säkert mer än 25 pers där en stund och när vi kom så var där också en till hund så vi fick träna lite på att uppföra oss. Nyttigt värre! Innan vi åkte han vi också med några sitt och ligg och lite tramp på musmattan.

(en mindre folkhop njuter på sjön!!)
Idag så fick Tanija och Siri en mindre promenad, den första på mer än en vecka, men jag vågade inte gå så långt fast jag inte hört dem hosta på några dagar, 2km blev det... och vädret är ju bara så underbart!! -10 nästan i natt och sedan ett helt klar dag och ÄNTLIGEN fick jag min dag på bron, i solen med en bok i handen =). Hundarna tyckte nog jag vara ganska tråkig... men, jag underhöll dem lite dels med prommis och så lite träning med Lizza så hon skulle vara trött och jag skulle kunna sitta där ute och njuta =).

(Jennifer njuter!! Detta är livet...)

Lizzas träning idag har bestått av sitt, stå, tramp på musmatta, snurra och nosdutt på targetstickan. Det låter kanske som mycket, men räkna med att varje del tar kanske 2-3min och över en dag blir det inte mycket. Nu ska jag in med ett liknande pass till och så blev det lite ute också. Jag fortsätter att klicka varje gång hon spontant springer mot mig när vi är ute, dels ska hon ju vilja vara hos mig och så vill jag ju ha farten. Jag tycker också att hon börjar lära sig att godisen serveras bredvid mig och inte i min famn =D =D, hade inte tänkt göra Ulrika sällskap... Sen ser jag att jag enbart focuserat på min läxa och den träningen på slutet och att vi därför missat en hel del i vårt "Kom", som inte längre är så effektivt! Dax att ta sig i kragen...

Sedan så passade jag på att köra lite focusträning här ute och fick lite att tänka på. Nu var Stina och Jennifer ute och lekte (de har varit ute hela dagen!!) och tjoade omkring. Vi hörde dem mest och såg dem ibland... Hon har ganska svårt att släppa att de tjoar omkring, jag antar att hon hade velat vara med... Men, tanken kom till vad sällan jag belönar... skulle träningen vara mer effektiv om jag belönade oftare?? JA, GIVETVIS, jag hade dessutom rätt tråkiga godisar med mig ut (varför hämtade jag inte kamptrasan som låg 2m från mig i bilen??). Men just det här med att sätta kriterier och gå tillbaka när det blir svårt och se till att hålla en hög belöningsfrekvens, det är svårt!! Och det är ju jag som måste få in det i blodet helt och fullt...
(Galen-Lizza!)
Jag vet också att jag missat en del i vardagslydnaden med Lizza. Mest handlar det om att jag inte vet hur jag ska lära dem vissa saker... och det är också något som jag måste ta tag i! Fast jag inte vet hur och så måste jag väl göra en plan (igen) på när var och hur jag ska träna olika saker och på något sätt få till det vardagliga också. Jag vet ju hur lätt det går, om jag bara bestämmer mig... Hon skulle tex inte gå in i rummet som vi äter i just när vi äter, om inte det pluppar ner en massa mat på golvet, men även då är hon lätt att stoppa! Och det förstod hon efter bara ett par måltider. Saker som vi behöver lägga energi på här, både med Lizza och Bira är att inte hoppa, gå och lägga sig, inte skälla... osv. Lizza måste jag också lägga lite energi på avslappning och som jag tidigare skrev (med båda) att komma när jag ropar!


Jag läser en bok nu... "Klickerträning och lugnande signaler, så här tränar du bort aggressionsproblem hos hundar" (av Emma Parsons) och jag kan bara säga att den är GRYMT bra!! Och jag kan bara säga, läs den... jag nästan grät när jag läste början... den känns! Och som alltid med klickerböckerna så hittar alla nyttigheter i dem, även om du väljer att träna på annat sätt. Sen, jag läser den ju fast jag inte har något problem med aggressivitet, men, jag hittar mycket nyttigheter i den ändå och här har jag hittat övningarna som jag ska börja med att lära min nästa valp (om ingen kommit med något bättre då, det dröjer ju typ 7-8 år tills dess skulle jag tro...)!! Sitt, Ligg, Ögonkontakt, Gå fot (fint) med slakt koppel, targeting, stanna kvar, inkallning, fyra tassar på marken, Gå i buren (rummet) när det kommer besökande, låt bli (vilken super-grej!!), att hålla ett föremål, Inkallningssignal för nödsituationer, att känna igen sitt namn... och så vill jag ju klämma in med stå också då =). Och så tänker jag nog inte lära in sakerna riktigt som det står i boken eftersom jag i alla fall just nu inte lockar hunden till sitt sitt, tex, utan inväntar beteendet. Nu har jag ännu inte läst klart boken, men som sagt, här finns mycket att hämta!
(Snygg Lizza)

I morgon så ska jag ta mig en tur till kojan =). Det är några som P-O känner från England som är på dessa breddgrader över påsk och så ska de få en liten skotertur, trots att föret inte är det bästa! Kojan känns som lagomt avstånd ifall vi får bära skotrarna hem... Så, nu har jag tagit upp ett par älgstekar som vi ska grilla där uppe. Man kan ju inte åka till Härjedalen utan att få äta livets delikatess!! Kanske skulle jag tagit med lite tjäder också... hmmm... =).



(Camp Jennifer & Stina... de har också "hittat vilse" i skogen idag... "...men så mamma, såg jag den där stenen och då visste jag var vi var..."


Nu ska jag fundera lite över min träning och kanske göra en plan... men bara kanske... Hej hopp! Åh, glömde... jag har idag skjutit två möss med luftgevär... det ni ;-)

Inga kommentarer: