söndag 14 mars 2010

Veckan som gått...

Tänk vad fort en vecka kan gå... jag ville inte alls hem i går, men blev nedröstad. Å andra sidan kan jag kanske förstå Jennifer, hon började bli riktigt förkyld och har nog haft en del feber idag...

Första bilden från veckan sammanfattar väl ganska bra... =) Utomhus, läsande en god bok i solen... eller... tja, det blev ju lite så också tillsammans med andra härliga aktiviteter! Jag ska nu försöka mig på att summera veckan som gått! Men, bilderna kommer i helt fel ordning, det får ni ha överseende med!

I måndags så lyckades vi komma iväg i alla fall, dock betydligt senare än planerat. Men, vem har bråttom?? Sen kan jag ju tillägga att denna burken och att jag så gärna ville ha ut en fin bild på Tanija var en bidragande orsak...

Jag måste också berätta att Jennifer tränade Lizza här på morgonkvisten! Det var riktigt häftigt att se och de tränade på stanna, något som jag inte tränat på än. Och Jennifer visade stolt att Lizza kunde sitta kvar medan hon satte sig på huk några meter ifrån och viftade med ett ben, som också var belöningen sen... super snyggt!!

Jag tror klockan var runt två när vi anlände till Härjeåsjön. Dit hade P-O skjussat min skoter dagen innan, tyvärr hade han inte gjort något spår upp till kojan (ca 5km??) och det skulle snälla pappa göra under dagen om han hann... I Härjeåsjön möter jag en förtvivlad pappa... Hur ska vi komma upp?? Det var dessutom första dagen med plusgrader och det var ett fruktansvärt(!!!) skoterföre... På vägen upp hade han kört fast närmare 15ggr... Men, upp skulle vi och går det inte med skoter så går det ju med skidor... Nu gick det mycket bättre att köra upp denna gången, pappa och jag gjorde sällskap utan packning... Väl där uppe så hade pappa redan tidigare när han var dit eldat (det var plusgrader i stugan) och skottat upp vägen till dass och dessutom kört upp min vattendunk!! Vilken lyx!! Annars har jag fixat allt på egen hand och första året så satt barnen framför spisen och frös medan jag eldade... men då var det kallare ute också... =). TACK PAPPA!!!

Sen började det... Ner, hämta lass 1, sedan lass 2 och Johan m skoter... sedan ner och upp med Johan & Bira och det gick toppenfint att åka skoter med Bira!! Lite läskigt var det till att börja med och hon var lite skakis... men, la sig snart till ro, det var väl ungefär som att åka Land Rover med mamma... ha ha ha... låter och hoppar en massa... lite mera vind-drag bara ;-). Sen ner igen och nu orkade jag bara inte mera och gjorde en rövare och tog även Tanija och Siri lösa där rådjuren brukar vara... annars brukar jag inte chansa! Och Jennifer bakom mig och Lizza i famnen.. och även hon var toppen att ha framför sig på skotern!! Sååå skönt! Även hon tyckte det var lite läskigt men la sig snart till ro (Länge leve Land Rovern!!). Klockan var nu 21.30 och det blev stekta korvar till middag...

Favorit hobby... att springa med Jennifer när hon åkte skidor på skaren (slutet av veckan), ibland bar det och ibland inte... Lizza kom på en fin-fin teknik med utspärrade tassar och brett mellan benen!

Tisdagen... första dagen och gissa lyckan hos hundarna!! Helt fria i skogen och alla fick vara lösa tillsammans (brukar inte ha dem så då Siri har svårt att anpassa sig till små polare i sin framfart och Bira har dragit på jakt här hemma). Det blev en massa galet springande! Ljuvligt... Vi gjorde också en tur ner till kölskojan (ca 1,5kom tor), barnen på skidor och jag gick efter... =) OCH!! Om någon missat det och inte spanat in Johans blogg så stötte Bira upp sin första fågel någonsin!! Det var så grymt häftigt att se!!! Hon lixom bara drog järnet ut i snön och fram dit den var... tur att pappa och jag inte hittade den under toppjakten, vi var där och snurrade och visste att han lurade någonstans... Tjädern flög upp med ett brak och av chocken eller något så stannade Bira och vi alla jublade!!! Jag ut i snön efter henne (utan täckisar & med bara låga kängor...) och skulle ge henne godis för det utmärkta uppförandet. Godis ville hon dock inte ha!! Då skulle hon bara efter tjädern... =) Super hund!!

Lizza poserar osäkert på skaren

Annars blev det mest lite ligg, sitt & stå träning med Lizza och så en del inkallning förståss. Och jag ska säga er att där fanns en del problem... Hon ville inte gå in nämligen... Vem vill vara inne när man kan vara ute och vara fri??? Jag tror hon var ute 3-4 timmar innan jag tvingade in henne och då sov hon som en stock!!

Mer skidåkning på skaren, som inte alltid höll för fyra små tassar...

Gissningstävling!!! Vad föreställer bilden??


Takdropp!!
Onsdag, var ingenting särskilt... ute från morgon till mitt på dagen, sova lite middag för hundarna, vänta på pappa för barnen och tja, givetvis spelade vi kort och geni, som alla dagar... =). På eftermiddagen så kom Jennifer på att hon skulle göra snölyktor och vid 19.30 tvingade jag in henne för middag. Sen gick hon och Johan ut och fortsatte och vi hade en hel väg till dasset!
Tanija väntar på mamma på bron...
På torsdag, innan P-O som krånglat med skotern kom upp så tog jag mig en tur på skidor, med hund och jag vet ärligt inte om jag gör om det... Oavsett så kommer jag inte starta neråt... Och ja, jag vet, eftersom jag lever hade det varit roligt att ha det på film... Jennifer, hon trodde jag dog... ha ha... Startade där det var platt, eller nästan platt... lyckas komma iväg, tappar balansen, skriker "stanna" till hundarna som sänker farten och jag återfår balansen och närmar mig dem och skriker "gå gå gå" och de ökar farten. Jag tappar balansen (och skriker stanna x 150 igen...)och sen ligger jag där. Åkte bara rakt ut i snön och landar mjukt och fint, tycker/tror jag... GAPSKRATTAR... då hör jag Jennifer -mamma, mamma, gråter du... och jag kunde inte svara för jag skrattade... sen så säger hon något om att hon trodde jag slagit ihjäl mig när jag flög. Ja, men jag flög ju inte säger jag... -joo säger hon och jag tittar mig omkring och inser att jag inte riktigt ligger i fartriktningen... och rimligen så har jag kanske flugit lite?? I alla fall tar det en stund att gräva fram mig. Min högra arm, inkl fastspänd stav (kommer nu mer ALLTID ha stavarna helt lösa) ligger i marknivå, långt under mig och skidorna är lite intrasslade i snön de med! Oj oj oj... ja ja, jag kom upp, och kör igen... ca 5 meter, sen druttar jag på rumpan och åker i en faslig fart på rumpan, efter dem och har lite svårt att få fram ett stanna, för jag var rätt full i skratt. Sedan tar jag av mig skidorna och går ner på den platta myren innan jag spänner fast mig på skidorna igen. Phu!! På em/kvällen... då kommer det... en ofantlig värk i min högra arm/axel... kanske gjorde jag illa mig lite ändå... Nästa dag är armen helt bra (känner av den lite nu när jag suttit vid datorn en del idag...), men min mage... ho ho... och det nedre vänstra revbent... jag kan inte resa mig från sittande, inte skratta eller hosta och att komma upp ur sängen ska vi inte prata om. Mest troligt är att dragbältet jag har gjorde det. Det vet jag ju, att de for uppåt och att det blev ett tvär-ryck åt hundarna när det inte kom längre upp... och tydligen åt mig också!
Siri och Lizza leker. Fullt ös!
På torsdagen testade jag att klicka upp Lizza på musmattan... megasvårt... ha ha... jag la ner den, hon tittade på den i två sek och lyfte sedan en tass långsamt och med eftertanke som hon sedan satte ner på musmattan. Perfekt i första försöket!! Riktigt grymt...
Bira sniffar i snön! Kan det vara efter bark och annat skräp tro??

Fredag... nu påbörjade jag att shejpa fram snurra och började då med en huvudvridning och den här j-la hunden är ju helt makalös!! Efter TVÅ klick förstod hon vad jag var ute efter och vred på huvudet så fort hon svalt godisen... Och givetvis måste jag ta en paus och tänka efter/läsa HUR jag ska fortsätta... Svårt när matte är trög och inte vet hur man ska göra... =)
Full fart i skoterspåret sa Lizza!

På lördagen bestämde de andra då att vi skulle åka hem... =( och jag vill helst stanna flera dagar till, men så börjar ju skolor, jag ska på sjukan, och måste kanske jobba lite... tänk vilken pest, när livet kan vara så toppen som där!!
Tanija i sitt vanliga vinter-rull (som är lika vanligt på sommaren =) )!
Jag fortsatte dock innan hemfärden att klicka fram snurrandet. Ska bli kul att se hur många dagar det tar =). Sen ska jag ärligt säga att de två yngre förmågorna i huset är totalslut efter dessa dagar. Men, jag kan också lova att de har haft det helt underbart!!
Skoterturen hem?? Jooo... Bira, hon hoppade nästan upp på skotern själv hon och P-O han fick ont i armen för Lizza hängde så mycket på den när hon sov... och det är ju kalas om flickorna kan åka skoter!!
Den läskiga snögubben med blod på huvudet (hade ett rött ljus på huvudet tidigare) som gjordes för att skrämma mamma då hon läste Snömannen...
Ja, någon stund här och där var vi ju inne också, även Lizza =)
Vackert!!!
Världens bästa pappa!! Här i telefon med "morbror" som behöver hjälp då han kört fast bort i skogen när han skulle göra spår... Strax där efter ringer pappa efter mig och jag fick ta skidor och spadar på ryggen och åka och hjälpa han att gräva fram skotern...
Raja fick också följa och hälsa på oss!
Reklam-varning!!
Nu springer vi husse!!
Tänk om inte galna Lizza varit med här, vilken vacker bild... =)
Jennifer in action efter Siri...
Och här har Siri lyckats rymma...
men kommer snällt om man mutar med en godis eller två... ;-)
Timing i bilden, eller?? Johan skrapar snö från taket...
Och fick en del över sig... =)
Bira har lagt sig och orkar bara inte gå hem!! Det är otroligt jobbigt att jaga tjäder förstår ni!! Eller så var det så att hon tänkte vänta och se om den kom tillbaka! =). Gå, det tänkte hon i alla fall inte göra!
Här någonstans var den...
Ett par dagar senare känner Bira & Siri doften av tjädern igen!! Och när vi gått 5 meter till så ser vi helt nya spår i snön där den gått omkring och släpat vingarna... Kanske hade vi fått höra ett spel om vi varit uppe på morgonen!!

Lizza och Johan åker skidor!



Första dagens skidtur! Det var strax före denna passage som jag valde att ta av mig skidorna! =)

Rally-rottis!!


Lek i snön!

Idag, hemma så har vi tränat på musmattan, kontakt & inkallning under promenaden och så har vi latat oss en del!!
För de som är intresserade och ifall jag inte skrivit något om det förut (tror nämligen jag glömt det...) så fick jag brev från SKK när jag var borta och jag har fått ett kennelnamn godkänt och nu är det protesttid och så där kvar...
Ja! Och så har jag tackat nej till ett dröm-jobb... panik fick jag när han ringde, för det var ett toppenjobb, men jag kan bara inte flytta mig från detta livet... och inte till södra Sverige (inte illa ment, det är bara inte jag!), så nu får vi väl se om a-kassan ryker eller vad som händer...
Sen måste jag bara rekommendera er att läsa "Klickerträning för hund" av Morten Egtvedt & Cecilie Koste!! En GRYMT bra bok och den är... ja, alla tränar som de vill, men så här är vår metod och det här är fördelarna... Här finns en del att hämta också för den som inte klickertränar och för den som är nyfiken på och vill börja och man kan säga att det är en light version av "Lydnadsträning i teori och praktik" som är deras tegelsten och som bara bör läsas om du är intresserad av hundträning (på riktigt, dock inte bara för klickertränare...). Alltså... jag läser fortfarande och tar gärna mot tips på bra böcker!!
Nu ska jag snarka, högt och ljudligt!! Och fundera lite över min träning och belöningar... vad ska jag använda för belöning på apporten åt Lizza?? Kan jag få henne att köpa allt och ha godis som belöning, eller måste jag ändra på mig och köra med lek som jag tror att hon vill?? Jag tycker godis är så mycket lättare och man hinner så mycket mer jämfört med att leka för varje rätt... Aaaaa... Jag vet vad jag borde, men det stämmer inte med vad jag vill och då blir det svårt!!
Hej hopp!!


2 kommentarer:

Liza sa...

Det låter som ni har haft en underbar sportlovs-vecka :) Mysigt att ha en stuga så där i skogen :)
Kram

Wellegårdens Kennel sa...

Hej! Härligt med sportlov! Nu har jag äntligen lyckats lägga till dig i blogglistan! Otroligt men känner mig nöjd med mig själv för en gångs skull!

Kramar från Herrö