måndag 29 mars 2010

En lantis funderingar!


Nu ska jag först säga att jag inte är något proffs på det här, men lite kunskaper har jag (har läst bla Rovdjuren och människan, dalarnas högskola + en hel del viltbiologi...) och jag hade egentligen bestämt mig för att inte skriva något om det, för jag tycker inte det hör hemma i en hund-tränar blogg, men dels efter mamma och pappa var hit igår och vi pratade en del om vad som hänt hos dem och sedan efter det TV program som jag såg på National Geographic (stavas?) igår kväll... så måste lite bara få ut!


Först tänker jag be er som inte vet hur det ser ut här uppe att hämta en kartbok! Slå upp Lillhärdal, men, kolla gärna hela Härjedalen, norra Dalarna och västra Hälsingland också... för, "Lillhärdals skog" sträcker sig ganska många mil in i dessa landskap också. Och, kanske ska ni kunna se Norge också! Glöm inte om ni ska jämföra med något söder ut att kolla skalorna på kartan. Den brukar nämligen inte stämma eftersom vi inte har så många orter att visa och hela sidor med skog kan en del tycka är rätt trist!


Först tänker jag klargöra en del tankar som jag har angående björnar och egentligen då alla vilda djur. Vi har här sett vissa tendenser på att de höstar då det varit dåliga bärår så följer det en vår/försommar där många björnar går in i byarna. De allra flesta är ute efter att beta gräs och ett fåtal kanske tar en titt i en soptunna eller två. Men, för mig betyder det hela att vi har för stor björnstam på dessa platser, de stora skogar som vi har borde ha ett stort matförråd, även om det varit dåligt med bär då skogen är stor. Alltså, det finns fler björnar än vad skogen kan föda... Och för mig är dessa björnar onormala, de ska ha sådan respekt för människan att de undviker att gå nära och det ser man ju, om man möter en björn i skogen och den får vind av en, den drar ju som en avlöning där ifrån, fullt normalt... Men, det är banne mig inte normalt att de går in i bebyggelse!! Sen kan jag köpa att någon stryker förbi på sin vandring...


Alla som i alla fall bor här omkring vet väl att det varit vargar som slagit rådjur inne i Lillhärdal och då handlar det om meter från villa område... Vi pratade lite om det igår, mor och far och jag, för det slagna rådjuret ligger kanske 2-300m från deras villa... och nu har de inte längre hunden i hagen på dagarna, han får vara inne! De tycker inte de har så bra och säker hage att de kan känna sig säkra... ska det vara så? Men, det är inte det som jag hakar upp mig på, utan myndigheterna!! De här vargarna är fullt normala! Det är ett par och då det är så mycket snö (???) är det normalt att gå in i byarna där det är lättare att jaga... och de har ju inte tagit tamboskap. Alltså, vargar är väl lika normala om de går in i en by och tar en ko som att de tar rådjuren inne i byn... de lär ju knappast fråga innan om det är en "tamis" eller inte?? Och som sagt... skogen runtomkring byn är ENORM!!


Ja, till saken hör att jag igår kollade på ett program på TVn som skulle handla om konkurensen mellan varg och björn, intressant tänkte jag och blev besviken... men, det var mycket vackra bilder från det natursköna Yellowstone... OCH så berättade de att vintern var vargarnas tid, ju mer snö och jävligare det var, desto bättre förutsättningar hade vargen... den blev helt enkelt kung på vintern... men, det gäller väl bara amerikanska vargar?? Och om det är för mycket snö nu för våra svenska vargar, då får ni ursäkta men då är den banne mig inte ett djur som ska leva i Sverige, för vi har inte något ovanligt mycke med snö i år (men många tror det då det pratas om den snörika vintern, som syftas på södra Sverige...)!!


Sen vet jag inte, men lilla Siri på 37kg och pytte-tassar (hon har jättesmå tassar!!) kan gå på skaren här hemma och har gjort det under en längre period... och då en varg visserligen är några kg tyngre än henne... men de har också dubbelt så stora tassar (minst) så borde skaren bära dem också... och så bär det inte älgen och i mina öron borde det då vara enormt lättjagat ute i skogarna nu... fast det kanske är det som är felet!! Vargen hade det ju bättre när det var svåra förhållanden...


Sen kommer en varg in i Stockholm, då blir allt så himmla onormalt och den måste bort direkt... där är det ju för mig mer normalt att den går in i samhällen, för den har inget annat att välja på och även klövviltet går ju in i samhällena där på ett annat sätt och har inte heller kvar sina rädslor för människan. Ni ska veta att här är det ovanligt att se älgar och att de ens skulle komma på tanken att gå in i byarna... njä...


Phu! Nu har jag fått för ur mig ett rörigt inlägg... som en liten myndighets protest!


Det kommer väl snart ett mer hundligt inlägg och jag ska se om jag kan lyckas bättre med att filma min träning idag. Igår missade jag oss nästan... (satte kameran på en stol) och jag tycker ni är värda något bättre!!


OCH jag tror jag lyckades filma Lizza nu på morgonen, när hon blåste bubblor i vattenkoppen!! Jag hoppas verkligen det hörs på filmen... hon är för rolig den där hunden... det är nämligen hennes morgon-hobby!! Och golvet blir vattenfyllt...


Snart vaknar björnarna ;-)

Inga kommentarer: