söndag 10 maj 2009

spårar dagar...


... en matte börjar få panik! Jag har ju kommit med på en tävling... i ELIT spår... help me... varför har jag anmält?? Jag har ju inte tid att spåra... och eliten, det är ju så långt program!! Och framåtsändande... som jag borde tagit tag i för länge sedan. HJÄLP!!

Ok, igår var det en skoluppgift som skulle vara inne... nu hann jag =D men istället för att lägga ner jobb där så var jag i Härjeåsjön och red, mm i torsdags, under fredagen tänkte jag, ett par spår går ju snabbt... oj oj oj... det skulle jag inte tänkt!! Vilken katastrof!! Nu var jag taskig, men jag ville testa och la ett riktigt långt spår till Tanija, 10 pinnar och mellan 100 och 200m mellan dem. Resultat: hon orkade inte! Sen var allt mycket konstigt... först tog hon inte spåret utan snusade i en massa annat... mest troligt hade lite för många människor rastat där, och då blev jag ju givetvis irriterad. Det är inte likt henne att inte gå ut och ta spåret.... och så tänkte jag på Liza... ja ja, tillsist kom vi iväg. Nu hade jag märkt ut pinnarna för att bättre kunna se vilka hon missade! Men, det gick faktiskt riktigt bra med pinnarna, sen påverkar det henne hela tiden att jag var irriterad i starten.

Sen hade jag gått en bit längs en väg. Varför vet jag egentligen inte eftersom jag vet att hon inte spårar på väg! Kommer vi till en väg och spåret inte går rakt över så ringar hon, eller springer längs vägen och letar till hon hittar spåret. Detta skulle vi givetvis ha ändrat på och jag kan inte heller förstå varför hon gör så, men just nu var kanske fel läge att rota i det! Men, givetvis gjorde jag det!

Och ändå, när jag super-mega-glad tar henne till där spåret går av vägen, så jaa... först går hon och låtsas som ingenting, sen spårar hon faktiskt igen. Hon måste ha arbetsvilja den hunden... och tur är väl det!! Med en så klumpig matte menar jag!! Nu ska jag inte säga att hon spårade varken bra eller så efter det där för ganska snart var vi på villovägar och jag tog av selen och gick till bilen! När jag kom till bilen, då hade Tanija stannat i skogen och jag fick ångest och Tanija fick mycket med korv när hon kom då jag ropat... Gissa om jag var slut då!! Och tänkte avboka tävlingen... så här efteråt, vad pysslade jag med?? Jag kan ju inte kräva att hon får superkondis i spåret under en natt, men vi har ju ändå lite tid på oss nu att träna upp kondisen. Det blir att spåra varje dag, då löser det sig nog!
Nu hade jag ju lite pinnar och snitslar kvar i skogen, så jag gick för att hämta dem som jag hade koll på. Nu hade Bira vaknat så jag tänkte att hon kan ju följa mig... Vet ni, lillpluttan... hon spårade faktiskt!! 2 timmar gammalt spår, nu var det inte långt, men hon spårade OCH hon markerade faktiskt pinnen!!! och tur var ju det, för hur skulle jag annars ha belönat henne??

Nu hade jag, före allt detta, spårat med Siri och det gick inte heller speciellt bra... =D, hon irrade också omkring en del, men hon kom ju som tredje reserv på "sin" tävling och då har vi en extra vecka på sig att tränas... innan vi bombsäkert kommer med hemma... och hon kan ju de andra momenten som ingår, hoppas jag...

I alla fall så slutar inte spårdagen här!! Jo, jag hade ju planerat att fota lite. När Tanija spårade... till min hemsida... så jag la ett spår på täkten, med en kul grej i slutet och satte Johan som fotograf, de två första bilderna är från det! Och min jycke, hon spårar och sedan är glädjen total (!!) när hon hittade sin sak där ute på ängen... hon är ju inte van vid ängs-spår heller... finns inte i vår värld! ;-)

Sen blev det lördag... och nu fanns inget annat val än att plugga. Uppgiften skulle in!! Typiskt mig att sitta sista dagen! Nu vet jag att jag inte kommer få godkänt på den eftersom den är aldeles för ovetenskaplig. Ungefär lika virrig som Siris spår! Kanske är det inte så konstigt att hon blivit så virrig ändå =D =D. Sen gick det också på tok för snabbt att skriva ihop de där raderna, 6-8 sidor... jag hade 10, med en del bilder då också förståss, men på dessa sidor han jag ju nästan inte starta!!

Brodern och Suss kom förbi, P-O hade ju fyllt år! Och de hade blod och klövar med sig =) Tur att man inte är ensam... ;-)

Så medan vi väntade på blodet och att det skulle tina lekte vi lite på gräsmattan. Vet ni, tillsammans med fotona när vi spårade så blev det 212 bilder!! Oj oj oj... tur att de finns digitalt!!

Det märks tydligt när de leker att Bira är yngre ( och klumpigare ) och vissa stunder tycker hon det blir lite jobbigt och tar en paus med matte. Samtidigt är det också hon som är mest på. Roligt hade de nog i alla fall!
Sen medan spåren låg till sig så åt vi middag, årets första grillande... om man inte räknar det i kojan på sportlovet då... Ska jag tillägga att när jag åkte ner från spåren mötte jag grannen och när vi åt så ringde han och hade sett en björn på hygget där spåren gick... Nu är hygget enormt! så det var nog lungt.. och jag menar värre än att han tagit klövarna kan det ju inte vara! Fast, han visste ju var spåren gick, så jag trodde han skämtade =D =D så var det inte...
Spåren då!? Jo Raja gjorde ett riktigt fint jobb. Det var lite längre än jag gjorde sist och inte lika spikrakt. Zach hade lite mer sullande och Suss fick ta om några gånger. Nu kan det vara så att han är van att ha med husse också och därför gjorde han inget riktigt jobb förens han var med... hmmm... eller så var matten orolig för björn och blev inte lugn förens husse var med ;-) Vi ska nu börja jobba lite på det här med Zach och matte... =) Tur att man kan ge dem läxor, nu när de går kurs =D
Sen då... tror ni jag kunde låta bli!? Jag letar ju fortfarande efter det ultimata fotot på min hund när hon spårar =) Så... vi tog Rajas, sen när hon var klar. Det fick bli korv som avslut, från fickan. Det var i alla fall roligt att se! Det är längesen Tanija gick ett blodspår och hon satte ner näsan och tog ett steg eller så, sen blev det tvärstopp!! Och hon backade ett steg och luktade riktigt!! innan hon fortsatte... super skoj med blod!!
Idag blir det mer spårande, både på kurs och innan, så... jag måste snart ut och lägga =). Undra om Bira också ska få ett, eller två... tjoho!! Nu kör vi!!

5 kommentarer:

Liza sa...

Du vet vad man brukar säga,haha....sådan herre sådan hund ;D Kul att ni har kommit med på tävlingen :D Kram

Marie sa...

Inte så värst kul tycker jag... måste nog lägga på en rem nu, bara 1½ vecka kvar... hmmm...

Ulrika sa...

Ja du grejar och grejar, men visst är det roligt. Vi har oxå haft en helg med fullt upp. Och till helgen är det eftersökskurs. Kram. Sen är det snart valp dax tror jag. Ha ha.

Marie sa...

Ååååå... vad du måste skaffa en bebis!! Jag menar jag får ju inte och då måste alla andra... =)

suss sa...

hehe ja du ja tror de va björnen som gjorde att de inte gick nå bra i lördags.. för ja tänkte på de när vi spåra på kursen att ja skulle gå när löken va borta me raja, å se hur de gick å de gick ju jätte bra då som vanligt!!=) de där me björnar å ja vett du =)