måndag 13 maj 2019

träning...

Just nu är vi ett gäng som har börjat träffas för att träna inför tävling. Vi kör vår egna hund en stund och hjälper varandra med saker som man inte kan få hjälp med annars.
Detta är kanonbra!! Vi bestämmer en dag och tid och den som kan kommer och annars kanske man kan nästa gång...


Igår sågs vi igen (ja, de hade en träff i fredags, som jag inte hann till... ha ha ha... kul att man missar när det är på hemmaplan).
Och det jag och Allis gjorde var en budföring. Platsliggning med skott. Utan hjälp så tränade vi också lite fotgående, hopp och kryp.


Budföringen var med störningar på vägen... Två "skyttar" stod uppställda. En på var sida om oss... Ut gick det bra, men på returen var hon tvungen att kolla in den ena... Alltså ska vi göra ett par till och se om det var en engångsgrej... jag skulle också vilja ha en med skott...


Platsliggningen, nu fick hon ligga bredvid Inka och jag gick inte så långt. Nu låg hon kvar, men hon vill gärna ha koll bakåt, så inte skytten står där bakom och slänger fåglar till henne... Efter första skottet så ökade jag avståndet till henne och det gick fortsatt bra.
 Jag ska nu träna en hel del plats med henne, utan skott och oavsett om andra hundar är med eller inte... Jag ska också se om vi kan få till något skott med pistolen (nu använde vi min 6mm och den är ynklig).

I fotgåendet så har hon förstått att hon får gå och försöka stjäla godbiten som jag har i handen... och hon går därför på på ett helt annat sätt. Det är toppen och jag ska fortsätta jobba så... sen har jag svårt att tro att vi kan få det klart till nästa tävling, men det lär ju inte göra saken sämre (hoppas jag ;-D) .


Krypet, här jobbar vi sakta men säkert... det kommer inte heller bli klart, men kanske kan vi skrapa ihop lite poäng på det! Hon kryper på med hjälp... jag ska se om jag kan lägga på ett kommando och sakta arbeta bort hjälpen, för tekniken kändes väldigt bra nu!


Hoppet... ha ha ha... nu körde jag låg höjd, och hade ingen target... Jag sa hopp, hon hoppade ut, men innan jag hann säga sitt så hade hon förflyttat sig så hon nästan var i jämhöjd med hindret och på sidan av det. Jag tog med henne och satte henne där hon ska sitta och gjorde ett återhopp. Det gick bra.
 Vi gjorde hoppet en gång till och det blev nästan samma sak, men hon hamnade något bättre i position. Så... jag tänkte att så kan det ju bli på tävling också och då hjälper man ju hunden (tar DK) så man kanske kan få någon poäng... Men, då tänkte hon springa på sidan igen... Min reaktion, blev "nej nej nej" du ska... och när jag säger detta i lugn ton så tvärvänder hon, springer tillbaka och sätter sig där hon ska sitta på andra sidan, ha ha ha....  och jag kan säga hopp och allt blir bra! Jag tror att vi kan få till hoppet om jag bara tränar det lite :-). Och jag ska komma ihåg targeten!!


Sen en sak till... Allis är ju inte så förtjust i andra hundar.. och hon kan bli riktigt låg om någon hon inte gillar kommer i närheten av henne eller ger henne uppmärksamhet.
Sen finns det ett fåtal individer som går bra. Hon skiter i dem, men får inte panik. Sen väljer hon att inte söka kontakt med dem... tills nu... Jag har ju sett när vi träffats att Inka (ung hoffe) går bra. Hon blir inte påverkad av henne. Men igår, ja då var hon fram och snodde Inkas leksak!! Ja, Inka tappade den på marken och jag var givetvis inte med för Allis går aldrig fram till någon... ha ha ha... det är dessutom en leksak som Inka kan vakta. Nu sa hon iget och allt gick bra... men men får verkligen tankar om varför det blir så här ibland! Och jag kan också tillägga att de sa hej till varandra en liten stund efter och Allis fes inte ihop det minsta. Detta är sååå intressant!!


I lördags hade vi BPH på klubben igen. 5 hundar och det är otroligt härligt att se! 5 olika individer och alla har väl sina bra och dåliga sidor (den första hunden har bara en dålig sida, ha ha ha... han är otroligt härlig!!), men det är intressant att studera detta med beteenden!
 På vägen hem sen, så stannade jag och la ut ett spår till Allis. Då det var en katastrof sist så snitslade jag det nu. Det var otroligt mycke bättre (inte helt bra) och hon markerade alla pinnar. Hon spanielspårade lite, dvs hon slår över spåret och det vill jag inte riktigt ha, men jag hoppas det försvinner när vi gjort några spår!
 Nästa spår ska jag testa att gå osnitslat och är det ok så ska jag göra lite längre spår sen. Ska försöka komma ihåg att stoppa in kängorna i bilden så kan man lägga ett spår när man åker hem från jobbet.


Hej hopp!



1 kommentar:

Liza sa...

Undra om det kan ha varit för VOVSKALLVOVSKALLVOVSKALLVOVOVOVSKALL.... hahaha
Kram