fredag 17 maj 2019

...det här med träning...

... jag vill, jag borde, jag...orkar inte riktigt... Så är det ibland, och det är väl inget konstigt med det!? Jag tror att det går upp och ner lite för alla ibland och kanske måste det få göra det... eller så får man göra som konstnärer, författare och andra yrken som man tror är inspirationsdrivande. Man skiter i inspirationen och kör på och vips så lossnar det! Men hur viktigt är det!?


Maj är oftast en rätt tung månad för mig. Inte bara att tävlingssäsongen snart är igång och träningen borde ligga på topp, jag har en kurs också, det är hockey VM (och jag vill verkligen titta på det!!), just nu har jag ju också tre små valpar där hemma som borde ut och miljötränas och se stora världen, jag behöver komma igång med promenaderna igen och så vidare! Dessutom är det en måsnad som innefattar tre sjukhusbesök och då en resa på nästan 20 mil, enkel, som ska trollas ihop med mitt andra liv. Och uppe på det så måste jag jobba också, ha ha ha.... Men, maj brukar se ut så här och jag brukar överleva. Dock jobbar jag ju 15% mer nu än på många år... och det känns också...


I måndags så var jag in på måndagsträningen. Jag körde en stund med varje hund. Cider var först ut och... just nu känns det som att hon ska bli sällskapshund... till 100%! Jennifer håller på att byta rum i Ljusdal och hon ska nu ha ett rum där hundar är tillåtna. Cider ska följa henne och bo där på veckorna. Nu är det ju snart sommarlov, men det kommer ju ett läsår till. Och kanske ska jag vara nöjd med att hon går som sällskapshund. Hon är ju otroligt snäll och mysig och verkar inte riktigt ha något behov av lydnadsträningen... Jag ska se om vi kan få till lite mer spårträning och kanske köra något viltspår. Sen skulle jag vilja ha en valpkull på henne och den måste jag ju ta innan hon blir för gammal... men vad använder jag för hane??


Lizza fick komma ut... Lizza-galenpanna! Så länge allt håller ihop så är hon duktig! Jag jobbar just nu extra med högerhandling och de olika bytena, för jag känner att hon tappat lite där. Jag ska se om vi kan hitta några tävlingar till och kanske kliva upp en klass ;-). Hon kan ju!! Om allt bara håller ihop... Vi testade också lite startklass moment :-)


Allis kommer mer och mer tillbaka till den hund hon var tidigare. Hon har en härligt och positiv attityd! Jag ska köra mer kryp. Försöka få till några korta pass hemma också, här och där. Förutom teknik, som hon har, så handlar det om förståelse för att vara låg i position och att bygga upp de muskler som behövs. Krypet är ju lite speciellt... och jag måste upp och gå mer upprätt, och hon måste förstå kommandot. Jag har lite jobb framför mig... och många poäng är det också...
 Jag la henne också plats, utan att något hände. I 3-4 minuter. Hon ligger ju lite oroligt, och så brukar det vara när hon är otränad. Och hennes mamma var precis lika... så, jag måste komma ihåg att göra mer ligg-stanna!
Vi tränade fritt följ, men jag har gjort om övningen som vi fick på kursen så istället för att jag har godis i handen så kör jag handtarget (på samma sätt) och jag hinner då med att leverera belöningarna på ett bra sätt.
 Hoppet gick kanon, på en låg höjd... men så höjde jag och då vill hon inte hoppa... hmmm... jag ska se om jag kan köra lite hemma och smyghöja hindret lite sakta. Kanske ska jag få henne att ta mer sats, då borde det ju bli enklare... oavsett så måste vi träna på det!


Sen i onsdags... då hade jag en fantastisk morgon!! Om man bortser från att valparna vaknade 05.15 och jag hade kunnat sova till 7... ha ha ha... men, när de varit uppe och ätit och rejsat av sig lite, då gick jag upp och la mig igen... men efter en halvtimme, när jag halv/hellurat lite så hörde jag, ni vet så där långt borta, som i en annan värld, en hund som gick omkring och pep.... och tyvärr gick det liiite för lång tid innan hjärnan kopplade och fast jag körde rally ner för trappan hann jag inte, där låg en bajs så fint mitt på golvet.  Jag slängde ut valparna igen. Sen in med dem och sen tog jag och de 3 stora en långpromenad!! Den första på typ 3 månader och det var.. alldeles...alldeles... underbart! Hur jag ska lyckas få rutin på det, det vet jag inte!
När vi kom hem så släppte jag ut valparna, kokade lite kaffe och satte mig på bron i solen och njöt! Det var UNDERBART!!
 Sen var jag till Östersund på läkarbesök. Allt var ok och jag är frisk i min sjukdom (som Åsa brukar säga), men lite tröttare än många andra... Magnetkameraundersökningen som jag gjorde sista april visade att det inte fanns några nya förändringar och det låter ju toppen! Och nu på onsdag ska jag upp och fylla på medicin!
Men, denna resa gjorde mig otroligt trött! Jag var helt slut när jag kom hem, och det brukar jag inte vara... och det sitter liksom kvar än, jag är slut...


Valparna var också med mig och fick ut och rasta sig i stadsmiljö. Mycke nya dofter och ett kaos med koppel. Inte helt enkelt att försöka styra tre pluppar samtidigt dit man vill när de inte är vana att gå i koppel, men det blev bra :-). Vi behöver dock komma ut mera...


Beckis går ju den valpkurs som jag håller och jag är riktigt imponerad av honom! Han verkar otroligt lättlärd!! Så kul!


Idag är planen att ta med bebisarna till sjön. Inte för att bada, utan för att gå lite i skogen och springa i sanden och kanske doppa en tå i vattnet. Jag hade en förhoppning om att Jennifer skulle vara hemma och hjälpa mig... och jag är nu inte helt säker på om jag vågar ta dem lösa, men det borde ju fungera... eller så får jag ta Bavaria i koppel och grabbarna lösa, ha ha...


I torsdags morgon när jag kom ut så hade jag haft besök i hönsgården under natten. På onsdag kväll fick jag inte in hönsen så de var ute och luckan öppen. Detta resulterade i en död höna, en höna borta och en höna som verkar helt oskadad. Tuppen lever, men nätt och jämnt, han har skador i baken, hur allvarligt vet jag inte och jag tror att han även har en del skador på huvudet. Jag får se om han lever när jag kommer hem... jag hoppas det och att han återhämtar sig... en önskan är ju att hönan som är borta har lyckats gömma sig och tittar fram idag eller snart.
Nu har jag varit, och är i valet och kvalet om jag ska fortsätta med hönorna. Grejen är att jag har 12 ägg i kläckaren och de kommer att kläckas om en vecka (hoppas jag). De är ju inte de brahmor som jag har idag, och som jag vill ha, utan en salig blandning som ska kunna ge mig lite mer ägg... Men, jag har plockat ut brahma ägg ur kylskåpet och ska försöka kläcka fram dem så snart käckaren är ledig.


Nu ska jag göra helg!


Hej hopp!

Inga kommentarer: