fredag 8 augusti 2014

Jakthelg!

Nu ska jag bannemig berätta vad som hänt! Det är massor, men för att jag inte ska bli sittande i flera timmar och blogga och ni inte ska tröttna på mig innan ni börjat läsa så... :-)

Helgen v 30 så var jag och Bira på jaktkurs! Jag var med som åskådare, men Bira var med som reservhund, ifall inte Jessi (som löpte) skulle få vara med. Vi gick för en av de bästa instruktörer jag vet, Grethe E i Ljusdal! Och Bira hon snirklade sig in på ett hörn, och vi fick lite tips på markeringsövningar och det kändes bra! Nu vet jag lite hur jag ska träna och göra när hon vimsar iväg sig...

Vi jobbade också i vatten, dag ett bara ett svalkande dopp i en damm, men Bira trodde grejset på ytan var land och då  plumsade hon i :-D. Detta har hänt förr, men då har det tagit stopp gång två, men det gjorde det inte nu utan det var 2 plumsar direkt, sen en paus och sen var det lite veligare innan hon klev i.

Dag två var det klickergrunder och sen åkte vi till ett vatten och nu fanns även änder med ut! Detta var riktigt roligt att se, tänk så olika hundar av samma ras kan vara... ja, jag har visst glömt att berätta... det var springer-klubben som anordnade detta :-) och vi blev mycket varmt välkomna trots att vi stack ut lite, hi hi...

Själva anden är ju inget problem för Bira, det är ju att kliva i vattnet första försöket som är problemet! Nu fick vi lite tips om det och jag jobbar vidare med det här hemma! Skönt att få proffsiga ögon på sig :-).

Sen måste jag ju berätta att gå en spanielkurs, det kan ge resultat även när man tränar andra hundar :-D!! Vad brukar jag säga om inlärning?? Jo, när man har problem ska man titta på... kriterier, förstärkningskvalitet, förstärkningsfrekvens och timing och nästan alltid hittar man lösningen där. Nu vet jag att jag i fotgåendet och krypet med Lizza troligen satt kriterierna fel vid inlärningen, eftersom jag fått beteenden som jag inte vill ha (och alltså belönat fel saker). Detta gör att jag nu när jag löser problem stirrar mig blind på dessa kriterier och låter hunden krypa sjuttielva steg innan jag klickar för att det kommer ett rätt... Denna kursen fick mig att titta på förstärkningsfrekvens och vips så hände det saker i båda momenten. På bara ett par-tre träningspass så har det varit en stor utveckling!! Hunden lär sig ju faktiskt på att göra fel också, så varför ge den chansen?? Nu belönar jag att hon tänker, minsta rörelse osv och vips så kan hon flytta ett ben i taget, hon kan gå rakare i kroppen (för hon hinner inte svänga ut). Tjohoo!!

Nu så publicerar jag detta och återkommer med fler inlägg :-)





Hej hopp!

Inga kommentarer: