måndag 18 augusti 2014

funderingar

Folk snackar om amningshjärna, men jag undrar jag om det inte beror på att man inte sover hela nätter under en längre period?? Eller så kan det vara så att jag bara är allmänt förvirrad OCH har glömt hur det var att amma :-D. Tiden går ju som bekant rätt fort... ;-).

Just nu sover bebis sött och jag passar på att lämna en liten rapport till er :-). Hon är ofattbart söt och peppar peppar sover hon rätt ok nu. Här om natten var vi ut 23.30 och sen väckte hon mig kl 01.30, men då blev jag, trött som jag är, lite irriterad och knuffade ner henne i lådan igen och sen vet inte jag mer fören 05.30 och då kände jag mig inte riktigt urusel som hade knuffat ner henne :-). I går släckte jag lampan kl 21.30 (!!) och blev väckt kl 04.30, vilken kändes sisådär då klockan stod på väckning kl 05.00... och då är det ju ingen idé att krypa ner igen... samtidigt som det är helt otroligt hur snällt hon sover!! I helgen har hon väl då väckt mig runtomkring 6 (+ varit ut på natten) och då har vi kissat och sen har vi (=jag) lagt oss igen och åtminstone jag har sovit till halv åtta innan frukost serverats.

Jösses att man skriva så mycket om sömn och att det plötsligt är så viktigt ;-).

En del av mina funderingar handlar om min ofattbara otur... Lizza och jag hade kommit med på en lägretävling i Brunflo, årets sista... och vad händer då?? Jo, i lördags när jag vaknade och skulle rasta hundar så tyckte jag att Lizza hade en konstig rytm när hon går och jag tittar bak. Hon går då på 3 ben!! Och rätt snart ser jag att benet ser svullet ut och det känns inte alls bra! Vi var dessutom på väg för att hålla en rallykurs och jag hade tänkt visa lite högerhandling och bakdelskontroll på höger sida, något som jag tycker Lizza är rätt bra på! Men, där sket det sig (Bira fick visa och hon visade dessutom att det fungerar utmärkt att gå fot på höger sida (!!!) helt otränad :-D :-D, dock utan bakdelskontroll ;-)).
  En senare grundligare undersökning visar att hon inte är speciellt svullen och haltar för att hon skrapat upp en trampdyna på tassen. Jag har därför bestämt mig för att avvakta med veterinärbesök, det finns liksom inget att göra ändå (tror jag), annat än att hålla det någorlunda rent och Lizza i stillhet (ha ha ha) OCH då givetvis stryka oss från tävlingen :-(.

Jag som precis kommit på ett sätt att träna hennes på sistone dåliga ingångar!! Typiskt ;-). När hon kommer in har hon börjat sätta sig snett och jag har då nu börjat med att när hon kliver in så börjar jag en sväng på stället så hon måste jobba med baken för att hänga med. Och det känns så ofattbart bra!! Synd bara att jag inte kan utvärdera det nu direkt :-(.

Biras senaste är att hon rymde ut i hallonriset på klubben och jagade småfåglar när vi tränade apportering sist. Eller, inte under själva apporteringen utan under transporten efter. Det värsta är att jag inte kan hitta någon visselpipa!! Jag har nu en superplan på hur jag ska träna inkallning och få till lite mer engagemang för belöningen och då är ju då visselpipan borta... Det värsta är att jag borde ha 4 st!! 1 har Johan (ok, jag har tre), jag har en svart som är borta och sen de senaste, 2 orangea som är den färgen för att de ska vara lätt att hitta :-D :-D! Men, jag misstänker att minst en av dem har jag lagt på biltaket och sen kört iväg med... frågan är var den andra då är, om jag lagt den på samma ställe...

Cider börjar i alla fall reagera även om jag inte ropar "plupp plupp", ha ha... och ja, jag tycker hon är duktig på att komma när man ropar. Samtidigt märks det att hon blir äldre och använder det hon har i huvudet. Hon vill inte alltid komma när man är ute, håller sig liksom borta för att inte bli fångad :-) och hon har börjat utforska omgivningarna lite längre bort än gräsmattan... så på träningsschemat nu står inkallning utan fasttagande! Jag har också beställt ett par valpdummys och nya visselpipor. Hon söker gärna upp mig med föremål och det uppskattar jag verkligen!! Sen kan det ju bli som för Sussa och Jessi, att när det väl blir dummy så är den så intressant att man helst vill ha den själv!

Jo, sen har jag en skönhetsfundering... Jag tycker att Cider ser otroligt välbyggd ut (rätta mig gärna om jag har fel!). När man ställer upp henne så ser det bara så rätt ut... Men... vad har jag liksom gjort för att förtjäna en sådan hund?? Är det något annat som inte stämmer?? ha ha... jag har väl aldrig fått både skönhet, friskhet och hjärna??  Men, givetvis hoppas jag att jag får det nu :-)

Nu ska jag göra någon nytta innan jag åker till Sveg och tränar :-). Hej hopp!




Inga kommentarer: