söndag 2 februari 2014

zzzz....

Jösses vad trött jag är!! borde väl inte sitta här då kanske, men det känns som annars måste jag göra något vettigt och det orkar jag faktiskt inte, ha ha ha... Jag håller på att tömma min bil på saker (samtidigt som detta ;-) ), mailar till höger och vänster, sorterar in kurslitteratur i bokhyllan (där de inte får plats), funderar på att möblera om i bokhyllan... måste det verkligen stå en massa romaner där och ta plats för hundböckerna??? Fast... jag borde då göra en lista (i typ datorn) med alla böcker jag har, så jag slipper få dubbletter... och vem orkar?? Glömde säga att jag samtidigt håller på att nysa ut hjärnan eller något, men bättre det än eländes hosta om natten!

Igår var jag i Ö-vik! Alltså, jag bilade upp i fredags (rätt sent blev det eftersom jag på dagen var ute och jagade fågel så där på sista dagen...) och igår hade vi vår sista redovisning. För att bli godkänd instruktör i detta som jag inte ens kan stava till (typ tävlingslydnads- och brukslydnadsinstruktör inom SBK) så skulle vi ha GK på ett antal delar. Kursplan (=GK), genomförd och redovisad "kurs"/utbildning av två ekipage inom ett bruks respektive lydnadsmoment (elitklass, minst koeff 4) (=GK) och igår så hade vi en lektion för våra examinatorer inom ett lottat moment (elitklass bruks eller lydnad). Jag hade fått kryp och var dessutom först ut med att redovisa mitt! Jag hade inget sådant moment som jag absolut inte ville ha, utan allt kändes ok. Jag tror att jag har en enorm fördel av att ha tävlat själv inom både bruks (ekl) och lydnad (lkl 3) och att jag dessutom är tävlingsledare :-). Svårare för dem som endast tävlat lydnad... Ja, mitt betyg i redovisningen såg ut så här: (1) Ämneskunskap och visad kompetens 5. (2) Förmågan att svara på frågor 5. (3) Det pedagogiska förhållningssättet och upplägget 4. (4) Presentation och agerande 3 (jag hade inget tjusigt dataupplägg och fick inte till nedladdning av filmer innan jag åkte). (5) Den praktiska visningen 5. (6) Tydlighet och struktur i upplägg och genomförande av lektionen=lektionsplan 4. Och med ett snitt på 4,3 får man väl vara nöjd ;-). Det krävdes minst en 3:a i varje moment för att man skulle bli GK. Det som nu är kvar innan jag blir diplomerad/certifierad instruktör inom detta område är att jag ska hålla en kurs enligt den kursplan som jag har gjort och det ser jag fram mot!!

Min egen hundträning då... eh... Lizza har av någon underlig anledning fått träna på kryp den senaste veckan, ha ha ha och det känns rätt bra och jag ska nu försöka hålla i krypträningen endel och se om vi kan få till den lite snyggt till vårens tävlingar! Och för att Bira också ska hålla sig i skinnet så har vi tränat på att komma upp på en pilatesboll! Vi har rätt kul och Bira blir rätt trött i huvudet, men hon kan liksom inte få nog ändå och tillsist kommer då frustrationsskällandet... ha ha...

I måndags på träningen så blev det lite konstigt! När ingen kom så bestämde jag att jag spårar (åååh vad avis jag blev när jag såg de tomma parkeringsområdena på Birsta igårkväll när jag passerade!! Vilken drömplats att träna spår på!!!) och så ville jag vara på en annan plats, så det blev dollarparkeringen, strax före stängning... i ymnigt snöande som bitvis var på fel ledd... Jag tyckte att jag la ett superspår till Bira, snett över parkeringen, vinkel snett framför dörren in, ut mot snökanten (i hjulspår) där nästan ingen gått och så korvslut. Yes!! Jag får inte upp bakluckan... och jag vet hur jag ska göra, men kan ju inte trycka in luckan med min högra hand, för just det är en rörelse som inte går... MORR!! Tillsist lyckas jag... och då kommer två bilar och parkerar perfekt över spåret... typiskt! Jag börjar då spåra på andra sidan om dem bestämmer jag... och då kommer en bil, kör förbi alla andra bilar och ut i snön precis där jag gått ut och så gör en en supersladd, mitt där jag lagt korvhögen... Bira fick spåra, det var rätt svårt, speciellt att få fram korvbitarna... Eftersom allt blev så fel så la jag ett nytt spår åt henne, tvärs över parkeringen (igen) och med en vinkel mot thaivagnen och nu gick det bättre! Jag tycker att hon är riktigt duktig!
 Lizza fick också ett spår. Hennes gick längsmed parkeringen (=inte lika mycket doftstörning) och sen en vinkel mot byggnaden. jag tycker/tror Lizza använder ögonen för mycket när det är lite snö så här... jag ska nog vara försiktig med snöspår och kanske lägga några godisar i spåret åt henne. Hon går nämligen gärna med näsan uppe och i ett allt för högt tempo...

Ha ha, nu blev jag ju sugen på att träna hund ;-). Bilderna är från vår promenad i veckan, det hade kommit lite nysnö och då blir Lizzan galen! Det blir hon alltid, men denna gången tar nog priset... Hon sprang som vanligt under snön, och så ser jag hur högen med snö åker mot Bira, och in under Bira... Bira ser helt chockad ut och upp på andra sidan Bira kommer Lizza upp och ser ungefär lika chockad ut... Ha ha ha... tokhund!!

Inatt kom jag hem halv ett eller liknande och sen så kunde jag inte sova, jag bara hostade... ser verkligen fram mot en god natts sömn nu... tror ni jag får sova inatt? Och på måndag eller tisdag så ska jag försöka få kontakt med den super... hälsocentralen som vi har i Sveg och höra vad de tänkt att jag ska göra med min hand och vad de sa i Östersund om min röntgen... det har ju gått drygt en vecka sen jag röntgade och snabbsvar borde ju ta något kortare tid kan man tycka...

Hej hopp i snöhögen (fast vem behöver snöhögar ;-)!




1 kommentar:

Liza sa...

Åh vad kul att det gick bra med finfina poäng! Grattis!! Och du kan ju räkna med mig till den där kursen :)
Vi måste träffas snart! :)
Kramar