måndag 10 februari 2014

Konsten att skriva ett kort inlägg...

Hmmm... ja, det brukar inte vara min starkaste sida, men nu ska jag göra ett allvarligt försök! Trots att det hänt mycket och att jag skulle vilja ha ner det mesta på pränt!

I lördags så var jag till Brånan och hade en rallylydnadskurs med ett gäng härliga tjejer och killar!! Tvåbenta som fyrbenta! Mest var det aussisar, men en golden klämde sig också in. Jag hade otroligt trevligt och hoppas att jag får komma tillbaka någon gång!! Annars får jag väl åka dit och träna med dem någon tisdag :-).

Sen, igår, då var det min tur... högt ställda förväntningar och som jag har längtat!! OCH nu är vi äntligen igång!! Och Lizza skötte sig exemplariskt!! Typiskt annars är ju att man har problem med något och så ska man visa upp det, och vips så gör hunden det perfekt och man får inte den hjälp man behöver... Men, Lizza glänste ;-), hon hade en riktigt dålig dag, den sämsta på väldigt länge... Under linförigheten, där vi började, så skuttade hon, bet mig, plogade värre än värst, kampade med kopplet osv. YES!! Sen är det väl aldrig kul att få sådana bakslag, egentligen, men jag har liksom hållit på så länge att jag vet att de kommer... :-) och då är det ju rätt läge att få dem så här! Så, jag fick börja med omvänt lockande, få ner hennes nivå lite, omvänt lockande med både godis och boll OCH man får inte hugga belöningen innan den kommit ut ur fickan. Då jag inte har ögon i nacken och inte kan hålla riktigt ordning på mig själv och var jag ska ta vägen så ska jag jobba med detta under arbete näsa mot näsa. Jag ska också filma!!

Jag tycker om upplägget och tycker om att se andra arbeta hund och höra tips och råd där, det utvecklar en själv mycket tycker jag! Efter vi alla jobbat med linförighet/fritt följ en stund var samlades vi och diskuterade. Som nästa moment att börja med skulle vi göra framförgående och jag fick då välja själv :-) och valde då kryp! Ja, först fick vi visa hur ett framförgående ska se ut och Lizza gjorde ett riktigt bra framförgående, förutom att hon drog rätt mycket... kul att det sitter fast det är väldigt längesedan vi tränade det!

I krypet så har jag ungefär samma uppgift som i linförigheten. Backa bandet, lugna ner damen lite och hm, ja, vi jobbar med omvänt lockande här också! Prio ett = inte så mycket kontakt med matte (funderar på att ställa upp en petflaska som riktningstarget), svansen stilla, ligga lugnare. Sedan ska jag klicka när hon skjuter fram huvudet, alltså början till rörelse, och det utan att fånga att hon lägger ned huvudet på tassarna! Matte-utmaning utan dess like!! Ha ha ha...

På vägen hem sedan så snurrade allt 1000 varv i hjärnan och allt blev en enda röra, med läxa och allt och så tänkte jag lyssna på ljudbok, ha ha ha... Vi får se om jag minns rätt, nästa gång ska jag inte bara plocka fram papper och penna, jag ska skriva också!!

Idag så var jag på klubben och tränade. Det blev lydnad, fast jag vill spåra... :-). Får se om det blir tid till det en annan dag istället!
 Lizza tyckte nog att träningen var konstig! Hon vill ju helst träna framåtsändande och hopp-stå, ha ha ha... nu fick hon träna på att vara stilla, lugn och ha svansen stilla, munnen stängd! Jo, jag tycker att jag skötte mig ganska bra, men vi skulle ha tagit någon extra paus! Vi började med godis, en mix av köttbullar, prinskorv och älgkött... och avslutade med bollen! I linförigheten så kom vi så långt att vi kunde gå ett par steg, utan att allt fladdrade iväg, ja i baklängesfot alltså (annars kan jag ju inte se henne). Men... jag tycker hon ser ut att vara livrädd för att åka på stryk, inte som en glad hund... men det kanske släpper? Gäller väl att hitta en balans!?
 I krypet så ligger vi bara, jag försöker ibland att fånga en huvudrörelse, men det är ruggigt svårt!

Dock verkar det som att poletten trillat ner vad gäller stilla svans och stängd mun osv, det fungerar bra och lika det omvända lockandet, om jag bara kommer ihåg att röra på henne då och då, annars kokar hjärnan över och hon testar allt. Jag tycker också att det är svårt att belöna stilla med bollen, att stoppa in den i munnen på henne och sen få henne att vara stilla... hmmm...
Jo! En svårighet till!! Innan jag kom på att rörelse med svans ner och lugn hållning efter klick ger omvänt lockande och inte godis i munnen så fort som möjligt... Jösses vad svårlärd jag är!

Bira fick också komma ut en sväng! Jag skulle behöva att någon skickade lite jaktläxor till mig! Vad ska vi träna på! Jag behöver bara någon som knuffar igång mig, hur jag vill ha det och så tror jag att jag vet :-). Idag tog jag med mig longerspöet som jag shoppade före jul, för första gången. Knöt fast en leksak i änden och vad roligt hon hade!! Och vilken superstjärna hon är!!!! Första gången blåste jag visselsignal, ok de tre första gångerna, men jag hade nog inte behövt... hon satte sig otroligt fint!! Var otroligt het, slängde sig fram, hade svårt att vänta på lösen-ord, hoppade efter den i luften, men satte sig varje gång!! Mycke godsaker till Bira!! Jag testade också att dra den lite ryckigt framför henne (=hare), men inget lurar Bira ;-). Givetvis så sa jag varsågod ibland så hon fick leka med den också och det var superroligt! Ah vad nöjd jag är med henne! Hur går jag vidare nu!? Väntar på snöfritt, eller?

Hej hopp! Nu kurrar det i magarna ;-)

Inga kommentarer: