tisdag 13 augusti 2013

En rymdfärd

Som det verkar så går det inte att skriva i mitt "skriv" utan jag måste lägga mig i HTML och då vet jag inte alls hur det kommer att se ut :-), men jag försöker iallafall!

Efter söndagens tävling så konstaterade Hanna och jag att Dregen är på en annan planet medan Lizza svävar (??) någonstans i rymden och inte sätter ner en enda tass ens på en annan planet. Enligt Hanna så är hon dessutom på den höjden att hon närmar sig ett svart hål... Hm och ändå undrar jag om någon kan förstå på vilken nivå hon ligger... Andra kommentarer under helgen "tränar du ipo eller något med henne?" (var på lördagen då hon var rätt ok), tyvärr hann jag bara få en bild på rottisen, jag hann inte se innan hur rolig den var.... jag har aldrig sett en hund som varit så nära att explodera ja, sen var det säkert en massa saker som sas som jag aldrig fick höra, ha ha...

Så, jag har ett problem som måste lösas... hur får man hunden att sätta ner en tass på jorden? Och hur utvecklar man det till 3-4tassar?? Och jag har varit så otroligt korkad att jag anmält oss till ett lägrespår, fast jag inte skulle... och jag vet att hon kommer vara där ute och sväva även på ett sådant prov. Så nu tar jag tacksamt emot kvick-fix!! Ha ha...

Igår gnuggade jag cellerna och åkte in på klubben för måndagsträning. Jag hade ingen superplan, eftersom hon inte brukar vara där upp och sväva på träning, men någon tanke om mycket lugn i träningen, ingen boll, kanske lite godis dök upp. Och Lizza var... rätt energisk, inte alls på rymdnivå, men ja, med helt fel energinivå! Så jag började gå, och jag gick och gick, med någon liten halt där jag lugnt och stilla klappade om henne.. Hon hade egentligen en rätt ok poss, men hon vred nacken av sig själv och tittade på min jackficka (rygg) HELA tiden. Inte bra! De få ögonblick då hon av någon anledning släppte fickan så belönade jag, lugn och fint och OM hon sökte blicken längre fram, mot mina ögon så belönade jag lugnt med en godbit och jag tror nästan att vi lyckades komma ner lite och jag tyckte att fokusen flyttade fram lite oftare. Men hur kul är det att gå fot i en halvtimme eller så?? Jag varierade mig lite och vi tränade också lite på kryp och när jag började kom jag på att jag ju inte ska träna det vid sidan än, utan näsa mot näsa och faktiskt lyckas jag ibland få henne att krypa mot mig! Men, den timme vi tränade så tränade vi nästan bara linförighet...

Bira fick också komma ut en sväng, vi tränade på att gå lös "här", ett hopp, lite hur man tränar en del i framförgåendet, dvs att kunna stå helt vänd från föraren = stoppet efter det man gått... Ett ganska intressant moment, som inte är det lättaste!

Blir detta svårt att läsa så är det för att det inte fungerar att skriva i Skriv utan jag försöker komma ihåg hur man programerar i html!

Och så måste jag bara berätta att jag sökt mig in på en utbildning under hösten/vintern som gör mig till tävlingslydnad/bruks instruktör :-). Hoppas att jag kommer med!

Nu ger jag upp detta ifall det bara blir en salig röra :-). Hej hopp i vattenpölarna!

Inga kommentarer: