torsdag 28 mars 2013

påsk :-)

Det här mailet trillade in i vår epostkorg igår här på jobbet och jag tycker det är ganska festligt, ha ha ha...

"Glad Påsk,

Får se hur många som dyker upp på jobb i morgon. Kan bli ganska mansdominerat :-)

Blåkulla är den plats dit häxor enligt folktron flög på kvastar under skärtorsdagen för att fira häxsabbat med Djävulen. Orgierna sägs ha pågått till påskaftonen eller påskdagsmorgonen då "häxorna" for hem igen. Stora eldar tändes för att jaga iväg dem.

Ordet Blåkulla anses vara en försvenskning av det tyska Blocksberg, enligt sägnen hemvist för Satan.[1]

Blåkullafärden

Häxan antogs fara till Blåkulla på en kvast, gren eller någon form av vardagligt redskap, eller på till exempel ett husdjur. Med hjälp av en nål kunde häxan öppna ett hål i en vägg om så skulle behövas, stort nog att ta sig igenom.

På färden tog hon ibland med ett barn som skulle värvas till Satans tjänst. Berättelser från barn eller vuxna som sade sig på detta sätt blivit bortrövade blev i häxprocesserna det enda beviset – och det enda som behövdes – när häxan skulle fällas.

Under tiden som häxan befann sig på Blåkulla kunde omgivningen inte märka att hon gett sig av, utan hon tycktes fortfarande befinna sig på sin vanliga plats.

Förutom påsken sades Blåkullafärder också äga rum på Valborgsmässoafton."

Ja och vad ska man säga?? Jag har packat bilen full, Jennifer hämtar jag upp efter skolan, tyvärr ( ;-) ) kunde inte hennes kompis följa med, annars hade jag haft en hund över till henne med... ha ha ha... nu kommer vi dock inte hem som planerat på påskdagen utan vi kommer först på annandag påsk! Och om ni ser mig före dess så vet ni att det bara är en synvilla!! :-)

Egentligen är detta med häxerier, så som det var under häxprocesstiden, otrolig skrämmande. Att man verkligen kunde tro på detta och hur många liv som spilldes helt i onödan och vilken plåga... Tidigare har jag ju kopierat mitt släktträd och där kan man på ett flertal (alltså flera olika personer) ställen hitta ett namn, därefter trollkona, halshuggen och bränd på bål...
 men så är det nog för de flesta som härstammar från Lillhärdal, området där Sveriges häxprocess började...

Tränat hund har jag nästan inte gjort :-). Vi ägnar oss mest åt underbara promenader, 7-10km per dag, någon plusgrad, härlig snö (så Bira o Lizza kan kyla ner sig :-) ) och oändliga skoterleder att vandra på i fullt solsken! Ca 3,5-4km hemifrån kommer man dessutom till ett enormt myrflak, med oändlig sikt och... där brukar jag släppa Lizza! Och som hon springer... snacka om att ha en massa energi som bara måste ut!! Nu orkar jag inte ha henne lös varje dag, för jag måste passa på henne och de andra hundarna hela tiden... annars springer hon över Bira och attackerar Siri och något slagsmål eller skadad hund vill jag inte ha! Men som hon njuter... ni skulle se henne :-). När vi sen kommer hem så vägrar två av de fyrbenta att gå in och den tredje har inte förstått att man kan visa att man vill vara ute, men jag tar jag in henne så sitter hon inne och gråter, ha ha... och när Siri vill vara ute förstår ni vilket väder det måste vara!!

Undra om jag ska berätta för er om räven också... runt mina trakter bor säkert mer än en räv, men just denna räven gör precis som rävar gör denna tiden på året, han har bara missat en liiiten detalj, som andra räver verkar ha listat ut... det bor en Löfqvist uppe på backen!! Alltså springer han runt runt och skäller hela kvällen, på jakt efter en vacker flicka... och så var det då i förrgår när jag var ute och gick... vilket liv och hur dryg blir inte hundarna!?? Nu hade han sin runda runt grannarnas hus, förbi de andra grannarna några 100m bort, ner till eller över älven och sen upp på vår väg, in bakom grannarna osv... Även när jag kommit in hörde jag honom skälla och som jag sa till P-O, han försöker skapa liv, men fattar inte att liv snart försvinner istället... och jag lovar att hade jag bott i grannarnas hus så hade jag troligen gjort processen kort, ha ha ha... men ni skulle hört vilket liv det var och aldrig gav han upp... Igår tror jag att tom den räv kände av vibbarna från vårt hus och insåg att det var bäst att hålla tyst... då var humöret inte det bästa och hade jag sett honom hade jag troligen kört över honom med bilen när jag var ute och letade vår kära dotter...

Vi får se om jag går in hit och skriver några fler rader senare idag... kanske kan det bli om jag blir uttråkad ;-), faktiskt verkar folk ha fattat att man ska tillbringa helger med sin familj och inte sitta i telefonen? Eller så är det lugnet före stormen...

GLAD PÅSK alla vänner och ovänner!!! och krascha nu inte i kväll ;-)






1 kommentar:

Liza sa...

GLAD PÅSK till er med! :)
Kram