onsdag 25 november 2009

Läskigt...


Ibland så blir man bara så rädd... Igår, ca mitt på dagen så pep Tanija... hon visade tydligt att det gjorde ont någonstans, jag kunde bara inte säga var... och om jag klämmer och känner reagerar hon inte alls, oavsett hur ont hon har... LIVRÄDD blev jag!! Hon klev inte ens upp när Johan kom från skolan, annars brukar hon flyga upp och skälla sitt "välkommen hem". Ärligt trodde jag att hennes sista stund var kommen och jag kunde inte komma på vad som kunde ha hänt!
Så när jag skulle ge dem mat igår... hon följer alltid med mig dit jag har fodertunnorna och nu hade jag en säck kattmat stående på tunnorna som jag var tvungen att lyfta ner och då kom den ju givetvis på henne och hon pep som bara den... och jag är ju den jag är -skyll dig själv, sa jag och då dök en tanke upp... har jag inte nyss sagt det till henne... var det inte något med huvudet då också... Och så kom jag på!! När hon skulle hoppa in i bilen i onsdags så trodde jag hon skulle hoppa på min vänstra sida men när jag sa hopp gick hon bakom mig och hoppade rakt in i grinden & bakluckan (har en sidohängd) underifrån. Vilken lättnad!! Att i alla fall veta vad det är... sen är det jobbigt att hon har ont och inte veta hur allvarligt det är... hon är ju rätt gammal och det blev en ordentlig smäll, även om hon inte sa något då heller... det var väl därför jag inte kom ihåg det direkt. Nu är det väl bara att avvakta och hoppas det snart går över och inte har skadat något allvarligt. Hon har ont idag också, men inte riktigt som igår, idag kan hon nästan ruska på sig... Men, hon får väl ta det lungt någon dag nu och vila sig i form... man vet ju inte om det är huvud, nacke eller rygg heller... kan hundar få hjärnskakning?
Så till kvällens kurs blir det Bira-bus som får följa igen! Men hon är inte sååå intensiv och därför lättare att visa med och sist fungerade det bra även om hon gärna ville skälla på de andra hundarna.
Lizza har påbörjat sin kariär som klicker-jycke =) Ja, vi har i alla fall börjat... med inklickningen och hon börjar nu förstå att godiset kan finnas både i min hand och i tass-nivå =). Men, det är roligt att börja med unga hundar... eller snarare nya & så häftigt när poletten trillar ner!!
Lizza blir ju idag 11 veckor gammal & hon växer så det knakar! Kan knappt fatta hur fort det går... Det blev en udda firande idag... Bira blev ju sina 10mån igår och idag var jag tvungen att lämna dem själva en längre stund. Var nog längsta hittils tror jag. Träffade en jobbcoach och... det tog sin tid! I alla fall verkar det ha gått bra och jag tror att Bira var den med största ångesten över att jag varit borta!
Inspirationstips!! Nu är det mörkt & grått och ingen orkar träna (eller??) och då tycker jag ni ska lata er ;-) Men, köp/kolla in "hundtränaren" (träningskalender), massor med inspiration och tips! OCH om man skriver upp de saker man tränar på i en speciell bok så ser man vad man gör och det är ju alltid roligt när det står något i den och helst lite till och vips så har man kommit igång på nytt =)!
Imorgon tar jag nog en shopping dag =) Ha det!

Inga kommentarer: