onsdag 12 juni 2019

Plan...

Jag undar om jag ska försöka mig på det igen... att göra en plan, ett upplägg över vårens träning, eller... ha ha ha... det är kanske sommar nu, ha ha ha... mitten på juni... jag hinner verkligen inte med!!


Om jag utgår från att jag den 5/7 startar lydnadsklass 1... Vad behöver jag träna på då!? Inlärning?


Momenten är :
Fritt följ
Ställande under marsch
Inkallande
Sättande eller läggande under marsch
Sändande med läggande ("rutan")
Apportering
Fjärrdirigering
Inkallande med hopp över hinder
Sändande runt kon
Sittande i grupp
Helhet


* Fritt följ är ju ett moment som vi behöver mer energi i. Dock tyckte jag att det var riktigt ok i måndags.... Jag kommer också att lägga lite fokus på snabba sitt här, då hon gärna fuskar med det... och kanske kan det höja oss lite om hon har snygga och "ärtiga" sitt :-).
* Ställande under marsch kunde hon inte alls i måndags. Nu gick det snabbt att få det på plats, men det behöver en del repetitioner och att hon behåller fokus framåt!
* Inkallande, borde sitta
* Läggande under marsch (väljer vi), borde sitta, möjligen lite behåll fokus framåt träning...
* Sändande med läggande. Vi behöver mycke träning! Jag har ingen aning om var vi ligger...
* Apportering, borde sitta
* Fjärrdirigering, borde sitta
* Inkallande med hopp, borde sitta, men hon gillar inte hoppet...
*Sändande runt kon, ingen aning! Men det borde finnas där...
* Sittande i grupp, fokus framåt träning


Det här var ju inte så farligt ;-).


****** Träning på torsdag: Runda konen, rutan och fritt följ (och ev kryp). ****


Och tanken är ju sedan att starta i lägrespår igen...


Momenten är:
Linförighet
Framförgående
Platsläggande
Inkallande
Krypande
Apportering
Hopp över hinder
Platsliggande med skott


* Linförighet, som i lydnaden. Vi får poäng men jag vill ha mer!
* Framförgående, vi får poäng och jag kanske ska underhålla det lite...
* Platsläggande, borde fungera...
* Inakllande, ska fungera
* Krypande, massor med träning!! Är fortfarande på inlärningsnivå (funderar på target)
* Apportering, ska fungera!
* Hopp över hinder, ska jag träna i massor för lydnaden, sen är frågan i brukset där hindret blir så högt... det är rätt många poäng...
* Platsliggande med skott, här behövs massor med träning!!
(* Budföring, tillhör specialen, men behöver tydligen befästas bättre :-) )


Och spåra måste man göra regelbundet för att hålla i det!


Jag skulle ju också vilja starta på vattenprov och här finns det ett prov i Gävletrakten (kombinerat m B-prov) i mitten på augusti som jag siktar på, om inget närmare dyker upp... :-)


Och jag behöver då träna mer vatten, stadga i skott, sitt i uppflog, sitt på signal och inkallning, ha ha ha och inte att förglömma, vilthantering/apportering :-) + lydnad där det finns viltdoft. Men det ska nog gå!
Jag skulle vilja starta på ett WT för spaniels, men det enda jag hittar är ett i Värmland och det känns nästan lite långt... ha ha ha... Det är nackdelen med SSRK, de har inte samma framförhållning som SBK och det är därför väldigt lätt att missa en massa prov!


Men, det här var ju bra, nu har jag en "att göra" lista, inte bara i huvudet (där man lätt prioriterar fel). Jag ska nu försöka träna minst 3 gånger i veckan, med start nästa vecka (när valparna har åkt) och vi ska också försöka få upp lite flås på matten igen! Jag ska också försöka få till minst ett spår per vecka...
Nu i helgen har vi spårläger och även om jag inte kommer kunna delta helt "utan störning" så ser jag verkligen fram mot att få lägga krut på detta. Det är otroligt roligt och härligt!! Och det brukar kunna ge en kick framåt! Nu är vi inte lika många deltagare som vi brukar vara, men man kan ju hoppas att någon mer dyker upp...


Jag ska nu skriva ihop en liten träningslista på en postit så jag har en plan på riktigt!


Hej hopp!

Inga kommentarer: