måndag 10 juni 2019

:-)

Sist jag bloggade var för ett bra tag sedan.
Jag har haft en hel del bra dagar sedan dess, men liksom ingen sådan där heldag.


Först... till er som inte visste det: Jag har VÄRLDENS BÄSTA HUND!! Ifall och om någon skulle ha missat det ;-).
 Efter inlägget sist så fick Allis vattensvans. Det ingick INTE i min plan och det gjorde att vi fick minimalt med träning innan den tävling som vi anmält till. Jag övervägde en stund att stryka oss och låta någon av de 10 reserver som fanns hoppa in... men, samtidigt så kan det vara rätt skönt att få veta var man egentligen står...
Innan vi åkte hade hon legat full platsliggning, utan skott och kortare platsliggningar med skott... det är dock ett MYCKET svårt moment, då hon vill ha koll på var fågeln landar...
Krypet var långt ifrån klart... Hoppet mycket osäkert, hon vill inte hoppa full höjd. Framförgåendet också mycket osäkert... och då vi tränat mycket kryp och plats så har det försämrat läggandet...
Innan tävling hade hon som mest spårat 800m och ett lägrespår är 1000 m... och innan tävling hann vi med 4 spår (denna säsong)...
Vi har ju också jobbat en del med fotgåendet, då hon har svårt att hålla poss...


Så här såg det ut.... 10 på spårupptaget, 9 på spåret och vi hade då även spårat några hundra meter älg... jag fick tillbaka henne på spåret och hon avslutade kanon!! 1 pinne borta och 2 minuter till godo. Grymt nöjd med det! När vi lämnade av till mottagaren så var jag rätt övertygad om att vi inte hunnit runt på tiden och jag var ändå riktigt riktigt nöjd med henne!
Budföring: 0 (lite besviken, detta kan hon... men hon var i fågelriket då det kvittrade på bra bakom oss...) och vad gör väl en nollad budföring när man har 10-9 på spårdelarna??


Lydnaden då... ha ha ha...
Linförighet: 6,5/6,5
Framförgåendet: 5/6
Inkallande: 9/8 (jag fick ropa 2 ggr)
Läggande: 8/9
Kryp: 0
Apportering: 10/10
Hopp: 0
Plats: 0


Och så platsen då... Jag är så sjukt nöjd med platsen!! Alltså riktigt riktigt nöjd!! Hunden på ena sidan satte sig upp på första smällen och hunden på andra sidan klev upp och gick till matte. Allis låg! Hon låg inte bra och var väldigt orolig... MEN!! Hon låg alla 4 smällar och runt 30 sek till... Hade hon legat ytterligare 30 sek (eller vad det nu kan ha varit) så hade vi fått poäng i momentet... MEN!! Hon låg 4 smällar!!
Det hela resulterade i 390,5 poäng och GK. Titeln SPH I och om jag inte missat någon så är hon den första clumber spanieln att bli GK i lägreklass på bruksprov!


Men, om man ska vara lite krass så fattades det 30 poäng till uppflytt... Hade hon haft 6 på platsen så hade det räckt... Men ändå... Hon presterade på den nivån som hon är, och egentligen i överkant, både på platsen och spåret... Och det är väl det som man ska se till, vad gäller tävlingar, om hunden presterar på den nivå som den ligger så ska man vara nöjd!


Den här tävlingen var slutet på en helg i stugan, en långhelg... Säs är ju mitt paradis... men när vädret är som det är och man ska leva med 3 st 14 veckorsvalpar på typ 12-16 kvadrat och samman med en rottis som inte är överförtjust, då blir det inte den ledighet som man tänkt sig :-).
Nu ska jag inte gnälla, vi hade riktigt bra dagar och det hade kunnat regna hela tiden!


Och det här med rottis... alltså, hon har skött sig otroligt bra!! Riktigt riktigt bra!! Jag tror hon fräste till dem en gång, och då hoppade Bosse på hennes galler så det gungade... De har sprungit runt bilen, lekt och busat och hon har inte sagt ett knyst!


Nu i helgen, då jag också hade långhelg, så valde jag att inte åka till Säs. Nu levererade jag Bavaria när jag var till Falun och tävlade (och hämtade Johan o Lottas Rosé istället :-) ), så jag hade haft bara 2 valpar under större delen av helgen, men då vädret inte skulle vara stabilt så valde jag att inte åka.


De 2 första dagarna var vi hemma och sen åkte vi till en fäbod bara någon kilometer från byn. Och hade det inte fungerat, ja då hade det inte varit hela världen om jag fått åka hem. Och vilken helg det blev för valparna... de var ute och rejsade som de ville i 2½ dag och de var helt slut nu när helgen var över...


Annars då!? Jo, Cider testade på att bo i Ljusdal med Jennifer i ett par dagar och jag tror det fungerade bra och att båda trivdes med det. Nu är ju skolan över för den här terminen, men tanken är väl att de ska fortsätta till hösten.


Vi har badat en del, både stora och små hundar. Allis har mycket lättare att komma i vattnet nu, men lite bättre skulle jag vilja ha det. Jag gissar att det kommer och att hon skulle gå rakt i om det var en fågel där ute istället för en dummy.
Lena och jag var och tränade i fredags och gjorde lite svårare övning. Förutom en liten tvekan när hon ska i vattnet så gick det rätt ok. Det bästa vore ju om hon valde att gå vattenvägen även hem, men då tog hon land. MEN hon släppte inte dummyn för att skaka sig, utan kom hela vägen först.
 Vi avslutade med skott och vatten.
På första smällen/apporten så försökte hon tjuva. Inte på smällen utan när dummyn landade i vattnet. Men, eftersom jag var förberedd på det så hade jag lagt kopplet runt henne (lätt att släppa), och det tog då stopp. De andra smällarna och kasten satt hon kvar, helt lös.
Min tanke har ju varit att lugna mig med denna typen av övning och få till platsen (inte trigga henne mer), men jag vet inte... allt handlar ju om stadga... och den ska ju gälla alltid och... allt kändes väldigt bra och då måste det ju vara rätt!?


Jag har haft 2 inbrott i hönshagen... I första rundan överlevde en höna. Vi fick tag i 1 ny höna och en ny tupp. Nu hade räven öppnat luckan in i hönshuset och när jag kom ut på morgonen så fanns det inte en höna (eller tupp kvar, en höna låg död i hagen, de andra var borta)... jag blir så jäkla less... 5 kycklingar hade fått flytta ut i hönshuset och de var bakom ytterligare galler och hade klarat sig.
Jag tog Cider i koppel och började spåra räven... Nu fanns en fjäderväg att följa en bit... Som spårhund är hon riktigt riktigt bra den här hunden! Hon tar lite tid på sig, men nu fick det ta lite tid... Och vet ni! Hon hittade första hönan, död... Jag funderade över hur jag skulle få henne att jobba vidare sen... vi gjorde en liten krok runt hönan och så skulle vi fortsätta och jag kan ärligt säga att jag undrade vad hon höll på med, och att vi aldrig skulle komma därifrån. Hon markerade dock resterna efter hönan som försvunnit någn vecka tidigare!! Riktigt imponerad matte!! Efter den första döda hönan så blev det ett mycket bättre tryck och tempo på henne :-). Ja, vi fortsatte en bit och någonstans tror jag vi tappade det, eller så orkade hon inte mer... det var 20-25 grader varmt, helt vindstilla och så jäkla myggit så ni anar inte! Jag avbröt och vi gick hemåt... och så när vi  går där så slänger hon sig ut i kopplet och markerar något... hon får visa och det är en fjäderhög!! Ny eller gammal, det vet jag inte, men det är en fjäderhög... Hon gör lika ytterligare en gång! Hon har fattat grejen! Vi ska ta en dag med svalare väder och se om vi kan hitta räven, för så här kan vi ju inte ha det!
 När jag senare var och tränade med Lena, då ringer min granne och undar om jag saknar en tupp... ha ha ha... så... tuppen lever!! Han har flytt ner till mina grannar och har inte en skråma.


Vid förra attacken så var jag osäker på om jag skulle fortsätta. Jag hade ju äggen i kläckaren, men... jag miste ju nästan alla i höstas och så igen... men jag fick ju lite hjälp att besluta att de skulle vara kvar... Hur gör jag nu då? Jag har ju ägg i kläckaren, 5 kycklingar (som jag skulle kunna ge till min fd svärmor (50% är hennes) och jag har tingat 12 ägg från en i Dalarna... Jag tror jag inväntar kläckningsresultat innan jag bestämmer mig, men kan tuppen vara själv??


När jag kommer hem från jobbet idag ska jag försöka få upp lite bilder på valparna på valpbloggen, men det är endast om jag inte behövs som hantlangare på ett byggprojekt :-)


Hej hopp!



Inga kommentarer: