lördag 13 januari 2018

väder...

... det var då ett himla tjat om väder ;-) och ja... det är ju lätt att det blir det när det är lite kallare några dagar i sträck. Jag har ingenting mot det och tycker att det hör till och definitivt i januari. Man behöver det också, lite tid att vara inne och filosofera, plocka och få undan inne-görat. Så jag hoppas jag får ett par-tre kalla dagar till, ha ha ha...

Tanken med mitt vädertjat är hur det rapporteras om vädret. Jag tycker det är en katastrof!!

Detta högtryck hade till en början prognosen 10-15 minus. Ok, det börjar kanske där... Denna prognos stod kvar på SMHIs hemsida även på morgonen då det var -25... eh... kanske dax att uppdatera!? Sen (vid 10) kom en uppdatering med lokalt kallare...

Radio Jämtland har rapporterat om kallt väder och dragit upp det som att det var helt unikt med -32 grader och detta gjorde de ett par dagar, då de inne i stan hade -20, sen blev det mildare där och då fanns inte resten av länet, trots att här inte var ett dugg mildare... De pratade också med SMHI som bekräftade att det var mildare väder (tror det var i torsdags) och då hade vi som kallast -28,8 på backen (mildare här än nere på byn) och dagen innan -29,4 så det stämde kanske... MEN när jag åkte på jobbet så var det kallare på vissa platser (ner mot -31) och det var kallare på längre sträckor än dagen innan... Jo, SMHI sa också att det skulle bli mildare under dagen med -15 som kallast... eh... Länet är enormt stort och om jag förstått det rätt så har det varit stora lokala skillnader, men det är en jäkla skillnad på -15 och -30 och det ska banne mig framgå att det är skillnader!!

Nu ska ju kylan ha gett med sig och lite moln och ev snö ska leta sig in, iallafall i norr och i söder... Än har jag inte sett en etta först på termometern under dagen... och nu är det -23 på backen.
 Inatt har det varit den kallaste natten på hela veckan, på backen har det varit -30 och jag antar att det då varit -35 på byn...

Jag tror också det var på torsdagens eko sändningar som de sa från Dalafjällen och norr ut ner mot -20 och då var det redan -22...

Ser man på den senaste prognosen så är det nu det ska vända, men så har det ju varit några dagar nu, ha ha ha...
 Ja, det är säkert svårt att ge prognoser och svårt att veta hur starka högtrycken är, men det borde ju också gå att lista ut att är det ett högtryck och de är mer än 1-2 dygn då är det kallt, för som sagt, detta är ju inget ovanligt här... Tänk om de skulle spå 10-15 grader fel på sommaren... "Imorgon blir det högsommar värme med +25 grader" och så blev det bara 10...

Nä, fram med att det är lokala skillnader, läs på lite väderhistoria och uppdatera!!

Hur det än är... om det är 10 eller 15 minus, eller tom -20 så har det inte så stor betydelse, det är ju det kallare som kan ställa till med saker och ting... Tror man att kylan ger med sig där och då så kanske man struntar i att se över värmekällorna till hönsen (mitt fall) eller struntar i att titta till sommargrannarnas stuga, det är ju på väg att gå över... Och så ligger det fortfarande kvar och då har man kanske passerat den där gränsen... Eller om man ska bort... "ja nu ska det ju bli varmare" och så åker man...
  Nä, jag känner mig ganska missnöjd med de rapporteringar som görs... Kylan, den stör mig inte ett dugg!
 Nu ska jag se om jag kan få lite planerat i hundträningen ;-)

Hej hopp!

Inga kommentarer: