söndag 27 mars 2016

Idag har jag tvingat mig till lite aktiviteter... Vad lat jag är!! Är alla så här lata?? Jag har tusen saker som skulle behöva göras, men jag kommer mig inte för...

Tog mig i kragen och planterade om tomat & chiliplantorna som jag planterat. Tomatplantor hade jag inte tänkt plantera, men precis när jag skulle plantera chilin (allt var framme) så upptäckte jag att jag inte hade frön, ha ha ha... men tomatfrön hade jag gott om, så jag planterade några av varje sort... Nu hade jag en himla massa tomatplantor och även några chili som jag planterade senare... Två plantor tomat från varje kruka planterade jag om, resten tänkte jag slänga men då min hand närmade sig kompostpåsen så gick det bara inte, så de är kvar... skänker dem till mamma :-D och så får hon slänga dem om hon vill...

Jag har också planerat och funderat lite över min bil... jag måste lösa det så jag kan ha träningssakerna på något bra ställe, så det blir ordning och lätt att få fram. Helst skulle jag vilja ha en låda där jag kan knöla ner allt och så bor där en vätte eller två som fixar i ordning allt åt mig och så kan de få äta hundgodiset som blir över och så kan jag bjuda på något annat gott då och då... Låter väl som ett fint jobb!??

Jag testade också om storleken på bur så som jag gjort det nu passar Lizza eller om det blir för litet. När hon var där inne såg det ut att vara gränsfall och jag började fundera på om jag skulle göra det större, men så mätte jag i V70 och där var det mindre, så då får hon inte större nu heller! :-)

Klockan är åtta och det är ljust!! Trevligt för hundträning och kurs... och kl 8 är ok tycker jag, men jag vill ha det mörkt när jag sover!! Än så länge är det också lugnt på hundfronten, då de små vita inte har ställt om tiden än, även om man kan undra då Allis var uppe kl 6 (gamla tiden) istället för 7 som brukligt... men vi somnade om efter vi varit ute och sov en stund till :-).
  Jennifer och Cider sov i vardagsrummet inatt och jag tror att hon planerar en natt till där. Det vore ju bra för Cidret om hon slapp trappen ifall det är något med ryggen... Hon är mycket piggare idag, även om det märks att hon inte är helt ok. Hon pratar lite ibland, skuttar runt, har hoppat upp på grinden i hallen (ajja bajja!) och gjort lekinvit till Allis, men det sistnämnda gjorde ont och jag upplever det fortfarande som att det gör ont att lägga sig ner.

Allis har fortfarande (eller snarare alltid) massor med spring i benen och skulle väl behöva en långpromenad nu. OCH det behöver hennes matte också...

Vi tog bilen och åkte ut lite utanför byn, till en täkt som de skottar av en fläck av som parkering vintertid. Nu är den bar och gräs doftar massor när den kommer fram tycker de 4-benta. Och jag brukar utnyttja den för hundträning :-).
 Nu började jag med ett hårt spår på vägen (grusväg) och jag belönade över hennes huvud när hon hade näsan nere. Och om jag hade varit bra på att kasta och godbitarna inte rullat så hade det fungerat klockrent!! Det är jag helt övertygad om... Från början gick det segt och Allis hade mycket att titta på, men vi började få snits på det efter en stund! När godbiten kom snett ville hon fortsätta spåra åt det håll hon var riktad när hon åt godisen, och hade jag då kastat rätt hade det blivit bra! Vi fortsätter nu på detta sätt och ser om jag kan få det jag vill ha!

Sen gick vi ner på gräset och tränade på läxan. Ut med kopp, i med godis, knata iväg, koppla av, skicka och hoppas koppen kommer tillbaka rätt snabbt ;-), nej då, hon hade inte så stora äventyr med koppen idag :-). Sen gick vi åt andra hållet och gjorde samma sak. Hon är superduktig! Jag vänder inte upp och påminner utan hon har rätt bra koll. Nästa gång ska jag testa att ha två koppar ute samtidigt.
  Sen blev det avlämningsträning. Och som ni vet så är jag rätt bra på att gå ut hårt från början, så... jag satte Allis, la dummyn 2-3 meter framför henne och gick själv 5-6 meter till. "Jah" och min superstjärna springer, tar dummyn och går strax bakom mig innan hon lämnar av... Vi grejsar på så här och jag får riktigt fina avlämningar! Sen är det gränsfall och jag skulle ha hittat på en superbelöning till henne ifall vi får en klockren!

När jag kom hem var Bira i upplösningstillstånd!! Ovanligt!?? Så jag tog med mig henne och 3 dummys och knatade upp i skogen, till en bar backe (solsidan :-) ) och där körde vi lite markeringar och apportering. Hur kul som helst!! Tyvärr hade jag glömt godispåsen i bilen så det blev inte så mycket som vi tänkt oss, men lite bättre blev det med Bira-humöret :-).

Nu ska jag se om jag lyckas ställa om klockan hos de 4-benta och om jag kan få dem att äta redan nu ;-), ha ha ha...

Sov sött!

1 kommentar:

Liza sa...

Skönt att det verkar som att Cider är på bättringsvägen i alla fall :)
Håller alla våra tummar, tår och tassar att hon blir bra snart!!
Kram