fredag 18 mars 2016

Hårda spår!

Så har jag äntligen kommit igång med hårda spår. Borde ha gjort det för typ ett år sedan... det var ju planen... :-D. Men, nu är vi igång och jag hoppas att jag lyckas hålla mig till detta med åtminstonde ynglingarna...

Allis fick ju ett typ hårt i kojan i skoterspåret och det gick ju kanonbra! Så i tisdags så muttrade jag något över vår fina backe, bilen och spår... Jennifer tittade på mig och sa att jag ju kunde gå ner och lägga ett spår till Allis på kyrkansparkering :-D :-D och så klart jag kunde!! Ha ha ha...

Hade stenkoll på vinden med alla vimplar som finns och började gå i rätt vindstilla... men så vänder vinden och blir ett motvindsspår och då är belöning i slutet inte jättebra... Men, jag vinklar av och lägger ut belöning och hoppas detta är tillfälligt... Behöver jag säga att det inte var tillfälligt... behöver jag säga att vi avbröt "spårandet" innan vi kom till slutet eftersom hon vindade in det? Men nu ville jag ju göra detta!!
 Vi gick bort till affären, la ett spår i rätt vind... och började. Hur svårt som helst... men så började vi komma igång lite och närmar oss slutet och med typ 1-2meter kvar så kommer en hund ut och börjar skälla... Gggaaaahhh!! Allis är väldigt störningskänslig... :-(. Nu hjälpte jag henne att med låg näsa ta sig till slutet och få belöningen. Kan man få vara ifred någonstans?? :-D :-D

Nästa hårda spår var tänkt att bli Ciders, men jag han inte med det på onsdagen. Jag blev lite klock-vill... I Älvdalen så kom jag på att jag ju kunde lägga ett hårt spår på gruset. Rätt bra underlag där jag kunde trampa lite hårt och ana mina fotsteg. Perfekt! och lugnt och stilla var det där... så jag sätter henne på spåret och klapperi-klapp så kommer nästa ridgrupp ut från stallet bakom oss och som sagt... Allis är lättstörd och har inte riktigt kommit på det här med hårda spår :-). Vi kämpade oss tillsammans mot slutet även nu :-).

Igår, då lurade jag med mig Liza ut! På tok för länge sedan!! :-)
Allis var först ut av mina... Och vad kan man säga... förutom att en flock kråkor passerade precis när det var vi finns inget att skylla på ;-). Hon spårar inte bra, om ens alls... eller ja jo, lite spårar hon :-).
 Cider fick också ett spår och jag funderar på om det var hennes första hårda spår, men Liza säger att det inte var det första och hon har säkert rätt :-D :-D. Cider är duktigare. Hon är ju mer naturlig spårare... det var inte klockrent, men godkänt!
 Sen var det Bira och hon fick ett spår som gick över åtminstonde Ciders spår... Och det var Liza som la ut det... Bira är en grym spårhund!! Behöver jag skriva mer?? ;-)

Nu får vi se om jag kan knöka in ett spår idag igen till Allis... skulle vilja köra en grusväg igen! Och kanske två spår på raken... hmmm.... Och sen i helgen så ska jag in på Sveg MINST en dag och köra asfalt igen...

Hej hopp!

Inga kommentarer: