fredag 15 januari 2016

oj då...

Igår kände jag att jag bara inte orkade träna hund. Det var hur tungt som helst... Men, då tänkte jag så här... så där gör mitt undermedvetna med mig bara för att jag egentligen inte orkar skriva träningsdagbok så himla detaljerat... ha ha ha... jag förstår meningen med det och ibörjan när man klickertränar är det suveränt, eller om man kör fast... sen när man har tränat så ett tag så gör man dessa saker i hjärnan :-) och det är också bra tillfälle att ta mikropuser i träningspasset, man har en liten mall och fyller bara i :-). Nu bestämde jag dock att jag ska skriva (har jag gjort det än??) och träna...

Allis fick börja och då plattformen som hjälp in fungerade så enormt bra (man måste komma vidare ;-) ) så återgick jag till musmatta. Och det här är något att fundera över... första försöket blir snett, sen blir de riktigt bra och det gäller även efter en "räkna-10-godbitar-paus". Varför?? Ja, jag belönar ut till vänster, så hon ska komma in rätt, och det gör jag ju inte efter en paus, men inte heller när vi gör om för att det blev snett... Jag har köpt en spegel på dollar för 70:-, så nu ska det bli ordning ;-), ska försöka få med den in idag...
Del 2 var apporteringen, av en dummy, eller snarare gripa på 20cm avstånd och komma med den. Även detta fungerar väldigt bra och jag ökade svårigheten, gripa fast jag har godis i handen och även gripa fast min godishand är öppen. Det sista var för svårt... Hur hittar jag ett mellanläge?? Ska fundera på det före kvällens pass...
 Sen fick Allis göra ett försök med att komma mot mig på plattformen, nosdutta och sen sätta sig. Och tanken är ju att detta ska kedjas ihop... så man börjar med att belöna massor med sitt, sen lägger man till nosdutten, väntar på sittet och belönar, osv... Men, då jag har en superhund så gjorde vi allt direkt ;-). Vi har ju kört detta lite och vi har tränat mycke sitt... och hon var riktigt duktig! Bra, då kör jag "dubbelt" ett tag och ser sen om jag kan lägga in dummyn i det här.

Sen var det Ciders tur... Kontakt och kontakt fast jag viftar med godbitar åt sidan... Hur svårt som helst, men hon löser det ändå. Kriterietänk... borde jag göra det lättare så det blir fler lyckanden? Fast bara hon kommer igång så är det ju inte svårt...
 Testade också att stå på plattformen, med kontakt... att ta kontakt är lätt, men hon vill liksom gärna sätta sig... mer träning!
 Sen tog jag fram plattformen och testade lägga ut en dummy, upp på plattformen och i handen (handtarget med dummy) och det gick super! Cider är superduktig på det här med att apportera och lämna av... riktigt duktig! Sen efter klicket så satte hon sig och jag tänkte då att jag skulle invänta ett sitt och sen klicka, men det blev för svårt... hon visste inte var hon skulle ta vägen utan skuttade bara omkring :-). Bakläxa på matten!! Men att testa en gång gör ingen skada...

Bira-bus-galenpanna... Först blev det ingångar med plattformen på höger sida, sen testade jag att flytta mig så hon fick "jobba in", det fungerade inte så bra med plattformen utan blev struligt. Så, jag ska nu ta in koppen igen... se om det går lättare att flytta in på höger med den nu när vi plattformat lite :-).
 Sen i avancerad klass så tillkommer backa... Backa vid sidan och Bira kan bara backa ifrån mig (näsa mot näsa), jag tror det kommer i mästarklass... ha ha ha... Nu har vi inte tränat backa på länge och att få till det på höger sida kändes helt omöjligt och det är kanske inte så konstigt, det var omöjligt på vänster också... hon bara sätter sig :-D :-D. Så, jag återgick till backa från mig och så ska vi se om jag kan få bättre flyt i det utan en massa skräpbeteenden som skall, ligg, buga, sitt osv... Jag vill också ha fler steg! Men, på två veckor fixar hon väl att backa vid min högra sida utan att sätta sig?? ;-)
 Så, nu blir det väl superfokus på bakdelskontroll in till höger och backa!

Annars är det januari och alla gnäller och ojjar sig över kylan... Ja, det är minusgrader, men det är januari och inget konstigt med -30 på natten... Jag tycker det hör till och har hellre -30 i en vecka än +30 i en vecka... :-). Det enda som kan vara jobbigt är att jag vill gå på långa promenader med hundarna och det är så svårt att klä sig och hundarna tycker det är gräsligt kallt om tassarna... Men, det blir inga klumpar i pälsen ;-). Allis skulle fått muskla sig så jag kan röntga henne... De andra behöver också mer muskler och det är svårt om man är inne...
 Nu har jag börjat med att gå en lite kortare sväng och där i första hand Allis får springa lös och vara i snön... idag följdes det av en liten promenad också... Lizza kan också få springa lös om jag inte frusit sönder innan... Siri vill helst inte sticka ut näsan... Bira och Cider får en kisspromenad, men jag tar nu Cider uppåt så hon får gå lite i snön och jag tränar där inkallning (i kopplet) med henne. Det ska då väl vara själva den om jag inte kan lära henne att strunta i alla underbara dofter och komma när matten ropar. Är visst inne i en ta tag i saker-period just nu :-) och peppas väl också av boken jag läser... "Tänk låsningar och lösningar"... många bra tankar där! Hörde snubben prata på radion och kände att han har mycket rätt och läser nu boken, lite i taget, så jag hinner tänka mellan... Var först lite besviken, men nu gillar jag den, skarpt!

Nu ska jag väl egentligen ta tag i saker som att laga mat, städa, elda... men... jag är inte säker på att jag orkar ;-)

Hej hopp!



Jo då Liza, jag tycker det är dax att du kommer igång nu och gör mig sällskap ;-)





Inga kommentarer: