söndag 10 januari 2016

helgen...

... delvis har jag svävat i en ovisshet... OM temperaturen skulle slagit sig tidigare så skulle jag åkt med pappa till dalarna och länge var det ovisst... Nu hade jag väl planen klar ändå... Lördag kurs eller dalarna, söndag skidåkning, ner med julgardiner mm eller dalarna. Ännu har vi inte åkt :-) och nu blir det problem... när ska vi samtidigt ha tid till det och dessutom hundvakt?? Tom i morgon har ju Jennifer jullov och är hemma, men nu hotar de med mer snö och då blir det snöröjning för pappa :-).

I fredags repeterade jag och Allis vår läxa lite... Hon kommer in fot väldigt bra så länge musmattan finns där, men ibland blir det snett och det vill jag INTE ha och jag funderar på plattform... eller så ska man använda koppen/pallen/klossen längre/ibland och se till att hon inte glömmer att hon ska jobba med baken! Om jag kliver in på mattan så hon inte har något att sikta på så ser jag att hon lätt kommer in i det här med att hoppa på min hand igen. Nu stör det mig mindre än snett sitt, men jag ska inte behöva ha något av dem :-).
 Angående sitt i uppflog så tycker jag träningen är lite tråkig och jag har usel timing... här skulle jag väl behöva en spark i rumpan, för vi behöver verkligen träningen!! Jag tycker kanske-kanske att latenstiden (från dropp av sak till sittet) har blivit lite kortare. Skulle vara kul att se vad som händer om någon rycker upp leksaken... ;-)

Cider, stackarn... vi jobbade lite med kontakt :-). Nu hade jag godbitar i båda händerna och hon ska kolla på mig för att få någon av dem. Det här var hur svårt som helst sa Cider... Alltså också hur bra som helst!! Sen känns det som... jag skulle vilja göra mer, men jag vet inte riktigt vad...
 Nu har Cider börjat löpa och jag upplever henne som lite ledsen... och det är jobbigt att se och gör att jag får ännu sämre samvete över att vi borde hitta på något kul...
Allis löper också och började några dagar före nyår, och där märker jag inget speciellt, utom möjligen att hon tycker det är konstigt att alla luktar henne i rumpan och att hon vill leka med Siri, men jag antar att det är Siri som bjuder in till det, hon blir ju helt väck när de andra löper...

Bira fick prova på sin nya bräda, med två lister fastskruvade under... Ha ha ha... det här med att flytta in rumpan är hur svårt som helst, men jag fick till några sitt tillsist! Fick börja med att klicka för att hon gick in med bakbenen under sig och då kunde jag med lite lockning få in rumpan. Ska ge detta några försök till innan jag ger upp :-). Det finns ju inget som hindrar en från att ha fjärr med både låsta framben och bakben (med olika kommandon), men de blir säkert mindre säkert så.

Igår, lördag, så var jag och Allis på kurs och jag har nu anmält mig till fortsättning också :-). Ska bli hur kul som helst!!
Vi började med att komma in fot och vilka problem vi har med det. Jag fick börja jobba med avståndsbelöning, ut till vänster för att få in rumpan. Dessutom var det Grethe som fyllde på godisskålen och hon blev ju intressant. Det är kul att arbeta så här och där man får se att hunden verkligen måste tänka "hur gjorde jag nu för att få den där" och att kunna släppa "godistanten". Jag tycker hon gjorde det bra och hon blev aldrig riktigt frustrerad, utan löste det hela... Ingångarna blev bättre, men vi har mycket kvar. Nu ska jag ha dem helt klara till nästa gång ;-) (tidigast om 2 veckor).
 Vi jobbade också lite med apporteringen, för att jag ville det och det är inte alltid helt lätt. Jag vill ju dessutom ha samma avlämnande hos Allis som jag har hos Cider och Bira... det trycker ju in dummyn i min hand och släpper när jag säger, inte för att jag är där... Nu har ju inte Allis samma naturliga apportering som de andra två och jag har fått kämpa lite för gripanden så jag borde vara nöjd ändå, och utgå från detta nu. Svårt!
Att hon cigarrgriper ska jag inte ha panik över, det brukar växa bort... sen var det det här med att komma in... Nu la vi till en plattform för att få det rakt, snyggt och mera säkert, hon gick bredvid, ha ha ha... då la vi plattformen bredvid en stolpe (mitt i rummet) så hon inte skulle gå åt sidan, då gick hon på andra sidan och då ställde vi grejer där med, det blev bättre, men kändes ändå lite konstigt.
 Sen testade vi att hon skulle komma upp på plattformen, lämna dummyn och sen sätta sig och då skulle jag klicka, vi skulle också göra detta med handtarget, iställetf ör dummy, och ha ha... det blev lite rörigt för mig, men tillsist fick jag till att klicka efter hon satt sig och inte för nosdutten...

 Sen pausade vi och Grethe pratade lite om vad inom apporteringen vi skulle jobba med till nästa gång och jag tror att vi var på ungefär samma nivå allihop... Så, när jag satt där så var Allis lite taggad på dummyn jag hade i handen och hon var ju inte klar än ;-), så jag gav den till henne och då kom hon mot mig (1 steg), hon vill ju lämna! Och jag tog emot den med båda händerna istället för en... och så fick hon sin godbit och jag knuffade bak henne ett par steg med dummyn och gav henne den igen och även nu, så klockrent!! Vad glad jag blev!! Det var underbart :-). Vi gjorde detta flera gånger och efter en stund såg även de andra vad vi höll på med... Nu har jag något att jobba vidare på!!

Idag har jag läst ut den... De jagade jägarna... Hela helgen har bestått av en hel del upprörda känslor. Får det verkligen gå till så här?? Det hade kunnat vara precis vem som helst, bara på fel plats... Är det så här inom andra områden också?? Jag tycker också att den ger en bild som man sällan får se i media...
Så idag hoppade jag hundtäningen, behövde få ut känslor på annat sätt :-D :-D . Jag gjorde klart det sista på utställningskopplen som jag och Jennifer har gjort, ja, jag ska limma lite också... men limmet tog slut när jag gjorde mig tre nya plattformar. Nu blir det träning ;-), fot position, högerhandling, dirrigering, kanske avlämningar så småningom... Hur kul som helst!
 Sen har jag givetvis åkt lite skidor på längden... Var ju tvungen att se avslutningen på Tour de ski, både damer och herrar. Samtidigt som jag plockade undan det sista av julen och Jennifer strök gardiner, TACK för hjälpen!! och bytte :-).
 Lite hund blev det ändå, för de tre vita fick tassarna putsade och så hade jag i något grejs mot klumpar, tvivlar men måste testa...

Nu blir det natten och jobb i morgon! Hej hopp!







Inga kommentarer: