fredag 27 september 2013

Inspiration och grunder!

Först, innan ni tröttnar på att läsa vill jag bara ge er ett tips!! Från valp till stjärna, har ni inte läst den, LÄS!! Vilken inspirationskick man får!! Och läs nu ett stycke -gå ut och träna... avbryt läsningen när ni känner suget och tänk vad mycket bra hundträning ni får till!!! Ja och till er som har läst den... LÄS den igen!!! Och suget liksom bara griper tag i en igen!! Underbart!! Men, den rekommenderas inte som kvällsläsning! Ha ha...

Sen måste jag också berätta att jag denna vecka missat och fuskat med min träningsdagbok. Fy på mig!! Och jag ska genast ta tag i det, nu lär inte det ta så värstligt lång tid eftersom jag knappt tränat något :-D :-D.

Igår slutade jag med rimadylen på Bira, det ska bli intressant att se vad som händer nu. Jag har börjat med en annan typ av motion... hon går fortfarande korta sträckor eftersom hon blev halt efter den längre i måndags, men jag har nu börjat med en promenad om dagen i skogen. Fortfarande på nivån 2-400m, men off-stig eller på mjukare stig än väg! Vi får se vi får se! Och på måndag har jag tid i Brunflo hos en massör och laser behandlare. Ska bli väldigt spännande!! Håll nu tummar och tassar för att det blir bra!! Jo, tanken var då att vi skulle gå i skogen och Bira skulle få skritta i skogen eftersom det är en väldigt bra träningsform där de lyfter benen bra och så där... ha ha ha... Jennifer hon gapskrattade åt mig och jag tyckte hon var löjlig... vem hade rätt!? Har någon sett en clumber skritta i skogen??? Ta det lugnt och försiktigt i skogen?? Skicka mig en film!!! Ha ha ha... men jag tror att det är bättre än att röja på hårt underlag i alla fall! Jag har också lagt in lite sitt och hit med röst (när jag glömmer pipan) och med pipa. Fungerar bra! Tränat sitt inne igår för jag trodde det var ett lugnt moment (med en clumber??) och ett par tre små närsök.

I träningen med Lizza, som står väldigt stilla, så har jag börjat tänka till. En av de bästa saker som jag har gjort med henne är nog att gå den där ett åriga klickertränarutbildningen. Där hade vi en lista med saker som hunden skulle kunna när kursen var slut och den var inte så kort... men vilken grund jag la på min hund!! Just nu känns det som att detta är ett måste om man skaffar sig en hund och jag tror inte det är fel att göra det med en vuxen hund heller, om man har viljan :-). Sen kan man ju tycka att jag har den kunskapen nu och kan ändå med nästa hund, men då kommer ju den berömda masken in och man har ingen som kollar att man verkligen gör det! I så fall ska man vara ett helt gäng som kör och vi har måsten på varandra.

Som ni vet så har ju Lizza strulat en del i linförigheten och de små bekymren har blivit stora och så är jag på kurs och så säger hon, kursledaren, vad gör hon när du tar fram bollen, vill du ha det så? Pling!! Så tändes ett liljeholmens!! Hallå Marie!! Vakna ur dvalan, hon kan ju faktiskt, det är bara det att jag måste komma ihåg det... 2 belöningstillfällen senare och hon har slutat studsa, och är stilla på sin plats tills bollen kommer. Hur svårt kan det vara!?? Men hon har det ju, i sig, inlärt på rätt sätt och bara matten använder hjärnan så är det ju inte så svårt!! Och så är det ju i allt... hon har ju en gång lärt sig, kanske inte helheten, men en himla massa delar och då blir det ju inte svårare än att pyssla ihop dem! Länge leve grunderna!!! Nu ska jag påminna henne lite i byta leksak leken också så tror jag hon kommer släppa bollen lite snabbare också :-). Vad underbart att bara behöva repetera några gånger så fungerar de igen. Sen är ju inte vår linförighet särskilt bra för det, men jag får väl vara envisare än de envisaste ;-).

Jag måste väl nu ta ett ordentligt tag i träningen, problemet just nu är att jag inte mår bra och att orka med en stycke Lizza när man är urtrött och har en huvudvärk som lurar bakom varje blinkning är bara för mycket! Om någon funderar på hennes aktivitetsnivå så kan jag berätta. Igår hörde jag en hund göra lekinviter och lekiga rörelser på nedervången... Hmmm... jag hade ju delat på hundarna (har hört det förr men inte orkat titta efter), står de på en varsin sida gallret och leker?? Jag går ner och hittar Lizza skuttande och krumbuktande på golvet i köket med en väääldigt liten bit matta som hon gnagt lös från bädden. Har man överloppsenergi och är rotta måste man väl hitta på egna saker?? Och bättre lekkompis finns väl inte...

Lizza har väl fått lite de senaste dagarna, var upp till en stuga pappa har och släppte henne lös. Önskar jag haft GPS på henne och sett snitthastigheten och hur långt hon sprang. Jag gick kanske 1 km eller något, hon for fram som en raket mellan tallarna och skuttade och hade rumpan i en krok... precis som mammas katt gjorde när han var busig, ha ha... Igår då jag inte hann ut och köra spring runt stolen innan det blev mörkt (läs jag var för lat för att gå ut) så körde vi lite stå stilla övningar i hallen. Nu är det ju lättare med godis, men det är ändå svårt när det kryper i tassarna... och vi la också in regeln att man inte får slänga sig fram efter klicket utan vänta på skinkan!

Hej hopp i skogen! Nu ska jag jaga på Jennifer lite, läsa ett stycke och ta ut en hund och träna! (glömde träningsdagboken ;-) )

Inga kommentarer: