onsdag 17 april 2013

Lite...

Har ni tänkt på vad lite det behövs för att man ska vara på bra humör igen?? Idag när jag åkte hem från jobbet spelade de en grym låt på radion, jag poppade och sjöng (=lät) som gatan, tog i ända från tårna och såg ca 50 platser där man faktiskt kan lägga spår till sina hundar nu och :-). Trots en tung (huvudvärk) dag på jobbet blev jag istället strålande glad!! Visst måste man kunna spåra lite fast de nyser?? Hmmm... :-) och då kanske Lizza kan sova i natt... eller så kommer hon sitta och stirra på mig ännu mera, ha ha...

Och en sak till!! Jennifers fotbollsträning är igång, vilket innebär att jag kommer ha ärenden in till Sveg ytterligare ett par dagar i veckan, men då, när hon har träning, då kan jag träna hund!! Återstår att se när/om Johan också har träning! Må = frivillig träning på klubben, tisdag= ridskola/ rallykurs, onsd= fotbollsträning, fredag= fotbollsträning och så ska jag klämma in lite sökträning någon dag också och kanske en tävlingslydnad (=onsdagar om det blir)!

Nu funderar jag på om jag ska lägga mig och vila en stund, annars har jag som vanligt en massa måsten. Jag skulle verkligen ha varit till Härjeåsjön och kört in min skoter... jag skulle verkligen ha städat, men det känns meningslöst när Bira rötar och alla tar med sig våren in vid varje utevistelse och jag skulle verkligen ha läst några sidor till i boken jag läser nu... :-). Just nu är jag inne i en enorm läsperiod, bok efter bok bara försvinner... och det började på sportlovet :-). hoppas de inte tar slut, de bra böckerna... :-). Sen ska jag berätta för er om mitt misstag... jag köpte en bok, en engelsk om att träna hund och jag trodde att den var för spaniels, men den var för stående fågelhundar. Jag började läsa på sportlovet, läste 3 kapitel, och sen har boken legat... jag kollade också på en del av bilderna och... alltså det är så gräsligt att jag vill inte läsa!! Alltså, jag hade mycket väl kunnat läsa en bok om stående fågelhundar eftersom jag är helt övertygad om att man kan lära sig något från andra "grupper" än de egna. Det handlar om att våga lyfta blicken lite :-) typ... och jag ska ärligt säga att jag blir galen på böcker/instruktörer/kunniga som säger att man ska bättra på ledarskapet så löser det sig, eller att man ska korrigera hunden och sen inte förklarar HUR eller vad man menar med det!! Men, detta... det handlar inte om att korrigera eller bättra på ledarskapet... det handlar om misshandel i inlärningen!! Eller hm, tja, det är vad jag uppfattat det som i mitt skummande runt bildtexter...  "When you correct a dog, you are actually punishing him for your poor training" (Susan Garett) får plötsligt en ny innebörd... och lika så det svenska när kunskapen tar slut tar våldet vid.... eller hur man nu säger... Vi får se om jag någon gång tar tag i denna bok... just nu får den mig mest att må illa...


 Sov sött i stormvindarna!!

Inga kommentarer: