tisdag 2 april 2013

Jag har en plan...

... synd att jag är så förbaskat dålig på att hålla mig till mina planer!! Ha ha ha... Det var nämligen så att igår blev det ingen måndagsträning för min del, så jag funderar på att åka in i morgonkväll (onsdag) istället... MEN det beror helt och hållet på om jag fortfarande är på benen då!! Påskharen (eller var det möjligen påsktjädern??? Ha ha ha ha... ) kom och smittade mig med några läskiga baciller under min bortavaro och hem från kojan kom jag så i går kväll med en riktigt häftig förkylning! Undrar om mamma jobbar idag, för jag tror minsann att hon träffat samma hare/tjäder...

Påsken då?? Ja som vanligt undrade Jennifer om inte jag kunde vara sjuk... bara en dag i alla fall... ha ha ha... Vi har haft det underbart!!! Fullt sol, mest hela dagarna (kom en snöby på fredagen då vi ändå skulle laga mat...), flera dagar med vindstilla och vi har bara njutit och sovit! Jennifer har sovit ca 12 timmar varje natt :-), jag lite mindre, jag har mest läst, varit ute och fiskat en dag, varit ute lite mer och nästan inte tränat någon hund... :-).

Det lilla hund som jag tränat är med Bira och då har vi tränat skogslydnad lös i skogen! Jag är supernöjd med henne och tycker att hon lyssnar fint och har bra uppmärksamhet riktad mot mig! Igår innan vi åkte hem så drog hon allt vad hon kunde bort längs en skotarväg, jag visslade, ingen reaktion, hon fick en doft i näsan, jag sa (hon var väl 50m bort eller något) men Bira tyst och lugnt, hon tittade på mig och kom som en raket tillbaka! Det kändes otroligt bra!! Lite senare så kom vi till ett område där det varit orre (eller ripa??) och betat av nedfällda björkar. Det var hela stigar i snön... gissa om där luktade gott!?! Så satte hon ner näsan och började halvspringa och jag sa till Jennifer att nu är det kört... nu slog näsan på och öronen av och jag gjorde ändå ett försök att nå fram och hör och häpna hon lyssnade på mig!! Och det är en ljuvlig kännsla att kunna ha henne lös och ha kontroll på henne, inte stressa eller jaga upp sig... :-) och om ni visste vad roligt vi har!?! Man ser på hela henne hur hon njuter av detta jobb och hon vill verkligen hålla kontakt med mig!! Jag jobbade också lite med apporteringen en dag. Och eftersom jag är lite korkad så tog jag apporteringen av kanindummy ett steg till, vilket inte är särskilt klokt, då vi ju senast har joibbat med att lösa problem med ingångar som funnits med den... Nu valde jag att kedja apporteringen och skicka henne på två apporteringar innan belöningen kom... Kanindummyn och kaninbollen... smart! :-), nu gick det dock otroligt bra och det fanns inga tveksamheter i att vända med varken bollen eller dummyn och jag kunde belöna ett otroligt snyggt arbete!! Och vi har nu tagit ett stort steg frammåt känns det som!! Sen är jag beredd när bakslaget kommer också ;-).

Lizza har inte fått någon träning alls... hon har bara glassat omkring och lekt med Jennifer, fått springa på promenaderna...

Åh, nu glömde jag nästan... Jennifer och jag har med guidning av morfar (och en del på egen tass) sett diverse spår, spåren efter tjäderspel (bild kommer), harens framfart, räven, lodjuret och järv!! Så under denna vinter (höst/vinter) har jag sett spår efter alla 4 stora.... och sett 50% av dem live... he he...

Nu när jag kom på jobbet så gav jag mig själv lite panik... min tanke var att anmäla till Ljusdals lägreklass spår... i början på maj... jag måste snart anmäla... och ännu ligger snön djup... ha ha ha... men nog ska jag hinna spåra före det!! Så, det är väl bara att anmäla och köra igenom lydnaden och kanske lyckas klämma in ett hårt spår eller två... tills det blir tillräckligt bart för att köra i skogen! Hi hi hi...

Nu måste jag kanske jobba lite och hoppas jag inte nyser någon i örat! När allt kommer omkring ska jag nog lägga in hundtränarväxeln redan i kväll ;-), men bara i Älvros...

Hej hopp!

Inga kommentarer: