onsdag 16 januari 2013

hmmm...

... jag skulle behöva blogga lite, man är livrädd för att om jag börjar blogga så börjar det ringa mera. Så är det ju nästan jämt :-( och hemma hinner jag liksom inte... Jag har svårt ändå att ta mig in i de rutiner med aktivitet som både jag och de 4-benta behöver. Just nu är det tungt... och igår var jag så orättvis (igen) att jag bara tog de två yngre på promenad.

Promenadorättvisan började igentligen dagen innan, då Johan fick ta Siri och jag ynglingarna... då var det -18 och det är på tok för kallt tycker Siri. Igår var det bara -12 och hon hade kunnat följa, men det var så himla skönt att bara gå med de två så jag tog bara två. Skönt!! Men, idag måste väl Siri också få följa stackarn... Annars är jag rätt less på henne. Tror aldrig jag haft en drygare hund när det är löp på G... tror hon har ställt upp sig för de andra i en vecka nu, pust, och det innebär att hon förföljer dem HELA tiden, darar igång Lizza (som själv börjar närma sig höglöp och ställer upp sig...) och om de små flickorna sover så backar hon upp på dem (så hon står på dem) och så viker hon undan svansen, det går vågor på ryggen (av välbehag?) och ibland darrar bakbenen också! Men ni förstår hur jobbigt... INGEN får vara ifred för henne och det måste ju vara jobbigt för henne också... I alla fall så börjar även Lizza gå in i höglöp och ställa upp sig (mest för Siri), men hon är så otroligt känslig för mig och går och lägger sig på bara en blick (jag har ju skällt på Siri en vecka nu). Så, nu är Lizza och Siri delade hela dygnet, de är utan grind mellan kanske 30 min per dag... för Siri har ju dessutom bomull i öronen!

Jag gissar att det här med löpen är något som sänker min motivation för träning. Dels vet jag ju inte när/om Lizza ska paras och givetvis kan/ska jag ju träna hela tiden ändå, så hon är klar för start när jag får tillbaka henne, men jag tror det sänker min motivation ändå! Men, nu har jag inte hört något (är ju inte försen än) och då borde motivationen komma tillbaka tycker jag! Bira är ju en egen story... varför har jag inte mätt magen?? För jag tror inte hon är dräktig... men tänk OM!! Vilket jag ju hoppas... Hon har i alla fall återvänt från sin löpdepp och är den pigga glada Bira igen! Härligt att se, samtidigt så är hon uttråkad och har börjat hitta på saker. Dels var det ju knäcken där vid juletid, sen har hon protesterat mot att husse inte varit hemma på kvällen (annars brukar hon vara hel-sovande efter nio...) och snott saker på hans rum, hon tog rostbiffen på diskbänken och en kväll satt hon och skällde på nedervåningen, ett "jag vill inte vara ensam" eller "jag är uttråkad" -skall... flera timmar... pust! Och samtidigt som detta så har jag är ovanligt trött och har svårt att komma igång och.. äh! Det är väl bara att ta sig i kragen och sätta igång att träna!! Allt jag gör nu kommer jag ju att ha glädje av även om flickorna skulle ha annat för sig under vårkanten!

Träningen dagen då jag filmade... Bira: poss i utgångsställning -hon stående på plattformen, jag använder omvänt lockande utåt för att få in henne... tycker att hon jobbar bra, men står snett på plattformen. Det vill jag egentligen inte ha, men vet inte hur jag ska lösa det. Hon fick också nosduttar utan och med dummy, sitt vid kast och leverans i hand över godbitar och frivilliga sitt.
Lizza: stegförflyttningar på brädan, skulle träna stimulukontroll på bugandet, men fick träna henne på att bjuda beteendet duga eftersom hon hade glömt det..., rulla, backa

Igår, då blev det bara Bira och bara för att jag läst i apportering till vardag och fest och blivit inspirerad!! Kommer ni ihåg för något år sedan så där... när vi filmade och laddade upp här en film på Bira när vi tränade sitt vid uppflog med en fågel eller vinge i köket?? Här fick jag tips om en lättare variant på det och om jag minns resultatet rätt från den tiden så är det ju kanske där man ska börja, med en leksak/nalle i snöre och man börjar med småhoppande av saken och gör det gradvis svårare... Jennifer skulle störa med leksaken och var tillsist helt förtvivlad!! Ha ha ha... Bira såg ingen leksak, hon tränade bara frivilliga sitt med mig, även om leksaken dansade på hennes näsa... ha ha ha... jag varvade med "ta den" och hon fick leka med den, men minsta rörelse från mig så släppte hon den och bjöd beteenden (inte bara sitt...). Ok, så nästa gång ska vi hissa upp leksaken i taket, annars måste jag ta in en fågel och börja med småskuttande, ser ingen annan utväg... Hon är ju superduktig!! Visade också Jennifer vår träning på sitt vid kast och att kunna sitta, hämta och leverera trots godis på golvet (korv). Jag tycker det gick bättre idag, men hon blir fortfarande lite konfunderad/osäker på det här med att jag inte belönar när hon tar dummyn utan att sätta sig (eller invänta kommnado) först och jag tror det var det som gjorde henne så frustrerad sist. Jag gissar dock att det bara är att jobba sig igenom det! Och försöka vara tydlig :-).

Lizza fick faktiskt liiite träning... Hon fick sitta och sitta stilla medan jag tränade Bira med dummyn (även nosduttar!) och sen fick hon ligga och ligga på samma ställe fast vi lekte och röjde runt med Bira... svårt, men det blev bra!

Måste också berätta häromdagen... Johan lekte med Bira, med hennes nya leksak, som är väldigt poppis (för att vara Bira) han släppte sedan fram Lizza och så vet jag inte om han retades med henne eller gav henne leksaken, lekte lite eller hur det gick till, men hon hade leksaken. Bira tyckte väl då att det var hennes leksak och gick fram för att ta leksaken, Lizza morrade, Bira morrade tillbaka och då släppte Lizza leksaken... Johan var helt chockad!! Han hade ju hört mig berätta om när Siri och Lizza slogs om bollen och vet att Lizza försvarar sina saker med sitt liv... Jag vet att Lizza är ganska noga med mitt och ditt och att hon i skogen trodde att Siri tagit hennes boll och jag tror att hon visste att det var Biras leksak (hon brukar inte få leka med dem) och därför snällt lämnade tillbaka den. Har sett detta med ben också, att hennes är hennes, men tar hon någon annans så kan de få tillbaka det om de propsar på det!

Nu har jag snart jobbat halva dagen och jag vill helst åka hem nu :-)

Hej hopp!

Inga kommentarer: