tisdag 18 december 2012

boken :-)

Igår så kom det inget meddelande om någon bok... det droppade in om en massa andra paket och då var jag ju tvungen att börja efterlysa min bok och jag säger bara wow vilken snabb respons!! Efter 5 min hade jag svar på mailet och de talade dessutom om var min bok befann sig. Det kallar jag service!! Och när jag sedan var in på Sveg och tränade så ringde DHL och ville lämna ett paket till mig, yippie!! Stackars Johan fick gå ner och skriva på papper och ta emot boken...

Så igår konstaterade jag att den var tjock och fin och jag lääängtar efter att få börja läsa i den!! Men, jag har en del andra som jag faktiskt måste läsa ut först... för många böcker på en gång blir bara rörigt, hur gärna man än vill... Det hela resulterade i att istället för att tvinga mig att läsa om Jack uppskäraren (intressant, men... trist) så läste jag vidare i boken Oh, behave! Som är en ganska bra bok... dock inte den typ av bok jag väntat mig, men bra som sagt! Här på jobbet läser jag en bok på rätt svår engelska... den handlar om hög-energi-hundar... he he... någon som kan gissa varför jag läser en sådan?? Fast, den var heller inte vad jag väntat mig... men än har jag ju bara börjat! Dessutom så har jag kikat på HUNDra% rallylydnad, bara bläddrat lite, och ska snart läsa... och den såg fin ut och kommer nog ge mig inspiration till rallykurserna till våren!! Så se upp ;-)

Jag var alltså till Sveg och tränade! Har ju haft lite svårt att ta mig iväg de senaste veckorna, men nu åkte jag fast jag var gräsligt trött! Och vad skönt det är när man väl är där och vad fint det var där!! Helt nyplogat, så fina stjärnor o stakar i fönstren (som lyser upp parkeringen!), snö i träden, lagom temperatur... åååå... härligt!! Med Lizza jobbade jag vidare med positionen i linförigheten, vilket går så där... måste kanske snart ta fram en ny taktik... vi får se. Jobbade med belöningar, tonfisk på tub och så den gröna bollen :-). Hon blir dock bättre på att hålla sig själv tillbaka vid åsynen och bollen, så något positivt blir det ju av det hela kanske... Jobbar också med att vara lite stilla, dvs gå (utan hoppstå) under baklängesmarsch och ha bollen liggande bakom. Detta blir bättre!! Och jag kan dessutom lämna henne med bollen bakom och kalla in och hon springer nästan alltid till mig!! STORT framsteg!! Testade också att göra en varsågod under inkallningen och nu var det mycket bättre än tidigare!! Kanske kan jag en dag få till en inkallning med ställande också!!

Bira fick så klart också komma ut och träna lite. Vi tränade lite dirrigering, lite "här", lite visselpipa... Allt otroligt ostrukturerat och helt oplanerat. Men, hon såg ut att ha otroligt roligt och det är ändå det viktigaste. Hon hade otroligt fina leveranser av dummysar, rakt i handen :-)! Varje gång!! Kanske har vårt nosduttande gett lite ändå :-). Jag kastade också och inväntade frivilligt sitt innan hon fick gå... Jo, det här med att hålla i fast jag tar i saken... det har jag insett är ett problem... Problemet heter Marie och hon är inte konsekvent!! När jag bara tränar så som igår, då sätter jag fram handen för leverans och tar dummyn, ibland säger jag tack, ibland inte och jag struntar fullständigt i om hon släpper innan jag sagt tack... Hur i hela fridens namn ska jag få hunden att förstå att hon ibland inte får släppa utan att jag säger tack?? Och hur ska jag få henne att inte bli osäker när jag tränar det?? God morgon yxskaft!! Så, när jag igår kom på mig själv och la ihop 1 + 1 så tror jag att jag bestämt att strunta i det här med att hålla fast tills jag säger tack, men jag ska vara noga med ordentliga leveranser, rakt in i handen och se till att hon kan hålla fast trots störningar, för något annat kommer jag inte att klara av! Och det här beslutet känns superbra! Och skulle något problem uppstå, ja då får jag väl ta tag i det den dagen! Summan av detta träningspass är att jag ska jobba vidare med nosduttarna och försöka få till dem minst 3ggr i veckan och om några veckor så ska jag plocka in vilt och köra med det. riktig hjärntvätt ska det bli :-) och kul ska vi ha!

Rottweilerklubben hade en fototävling i sin klubbtidning... Snöigaste rottisen, typ... och jag funderar på att ta med mig kameran ut. Jag gissar att jag måste ta en bild där en bit av svansen eller ett öra sticker upp ur snön, annars kan ju ingen se att det är en rotta där under. Det borde väl klassas som snöigaste rottisen?? Clumberklubben har en tävling med clumbers in action och där måste vi ju också vara med! Kanske jag ska sno en bild av Liza där hon fotade apporteringen i somras med Bira ;-) eller så lägger jag ut Jennifer att ta lite nya. Och canis har också en fototävling som tar slut nu någon dag, ska se om jag kan skrapa ihop något bidrag dit också :-).

Jennifer gjorde mig en supertjänst igår!! TACK!!! Jag behövde hjälp att förflytta julklappar ut ur mitt kontor så jag kunde sortera dem och se vilka jag har till och vilka som saknas... och vet ni... när jag börjar sortera, då sätter hon sig och slår in en massa klappar åt mig!! Guld värt för hon som brukar sitta natten mot julafton och svära på att hon aldrig mer ska köpa några julklappar!

Johan, han slocknade medan jag var på Sveg igår och sov sen hela natten... gissa om han fick vara hemma från skolan idag!? Stackarn... Men det lilla vi träffades igår så berättade han att han trots hur han mådde hade suttit uppe och tittat på programet "vad hände sen" om det engelska hundkaoset eller vad man ska kalla det och man kan säga att han var lite upprörd... he he... mest då över hur engelskmännen tänker och vilka inavlesgrader de har och hur de kunde skilja så mycket på hur det fungerar hos människa och hund. Avel som avel... Intressant och roligt att lyssna på han och hur engagerad han var i frågan! Nu gör ju detta att jag skulle vilja se båda programmen (har inte sett det första heller). Någon som vet var de finns??

Nu ska jag drömma efter en långpromenad, min säng och annat härligt i 2,5 timmar till innan jag får åka hem... (vill åka nu!!)

Hej hopp!

Inga kommentarer: