onsdag 7 november 2012

schema

Jag har ju fått lite ändringar i mitt schema på jobbet och det passar ju mig perfekt... Sen ska jag ärligt säga att jag inte hinner något när jag kommer hem i alla fall, DET kan ju å andra sidan bero på att jag går på långpromenader med hundarna, ha ha ha... I förrgår var det så härligt att gå att jag glömde vända, igår gick jag och kom på att jag skulle kolla hur långt det är att gå runt en "ny" runda och... hi hi... det är ca 9km runt :-). Siri blir helt slut av promenaderna, hon går in, in under bänken i köket och sen sover hon som en stock! Bira, hon sover med öronen öppna och säger jag Bira eller älgkött så åker huvudet upp. Skulle jag i det läget säga godis eller något annat kul, eller prassla med en påse så kan jag sätta en slant på att hon kommer flygande! Lizza, hon är ju Lizza ni vet och... jo, igår konstaterade Johan o jag att hon kanske var lite nöjd i en tass, hon låg faktskt stilla en stund medan vi åt middag, utan att ligga på tröskeln till köket!

Hmm... det var ju inte där jag skulle landa, utan tanken var att jag skulle berätta hur trött jag är! Kliver ju upp väldigt tidigt med mina mått mätt och jag är ändå den kvällströtta typen, eller... både kvällstrött o morgontrött :-D :-D!! Nu var det ju en helg före med många vakna timmar, så jag skyller på den! Är det storm idag när jag kommer hem så tänker jag inte gå på någon långprommis och om det inte blåser så mycket ska jag bara gå en kortare promenad, sen ska jag försöka hinna sova lite middag tänkte jag! Och packa upp från helgen som var och packa lite nytt inför helgen!

Igår drabbades jag av panik! Jag ska åka till Uppsala på lördag och är URUSEL på att hitta och laddningen till vår 100 år gamla (utan uppdateringar) gps är ur funktion. Så... jag panikbeställde en gps från dustin igår och hoppas för allt i världen att den hinner komma! När jag sen kom hem från jobbet hade de skickat ett mail att de skickat den. Nu eftersom jag bor där jag bor är det ju ingen garanti, men jag hoppas det!

Igår fick det också bli lite hjärngympa för flickorna! Ja i alla fall för "de små". Jennifer har börjat blogga och då ska hon skriva om djuren och därför har hon börjat träna Siri lite igen, så då får hon sköta det! Lizza, här testade jag att ta fram bollen ur fickan som belöning och hon skulle sitta kvar medan jag tog fram den och behålla fokus på mig så gott det nu går och hålla sig helt stilla tills jag stoppar den i munnen på henne och friar henne. Jag filmade detta och ska ladda ner det till er när jag kommer hem idag! Har ni sett att det fungerar?? Om ni kollar till vänster så ligger de senaste nedladdade filmerna till you tube på länk till höger. Det gäller bara att jag inte laddar upp för många filmer på en gång, ha ha... skulle ha löst detta med ljudet på picasa-albumet så jag kan använda bara det. Tips? Det jag känner med detta sättet är att en hel del av hennes intensitet försvinner, hon blir liksom inte sprudlande av att jag stoppar in bollen i hennes mun. Först trodde jag att det var för att jag hade en ny leksak och att den inte var tillräckligt bra, men jag bytte sen mot bollen och det blev lite svalt där också. Frågan är om jag ska köra så här och det är bra, eller om jag ska fria henne när hon är 5cm från bollen och hon får gripa själv... Vad tror ni??

Efter det mixtrade jag lite med stå-ligg och konsten att ha alla tassar stilla och liksom mixtra in bugandet... Jag tycker att det fungerade riktigt bra! Men vi behöver buga mera!! Ska också försöka döpa själva bugandet så vi har det som trix sen. Fast Lizza är otroligt trög att lära kommandon... Fast att börja döpa trix kanske hjälper :-).

Bira satt hela tiden utanför grinden och väntade på sin tur, låtande mest hela tiden... och så supertaggad när det är hennes tur! Det som är intressant nu när jag börjat shejpa henne mer det är att det frustrationsskallet som hon tog till tidigare så fort hon inte förstod inte kommer så snabbt, faktiskt har det inte kommit alls de senaste träningstillfällena. Detta måste ju betyda att det är supernyttigt för henne med shejping! Även för tävlingssammanhang där hon måste jobba längre tid för belöningen. Vi tränade lite på stimulukontroll. Dels då på backandet, där vi förövrigt även hängt oss i antalet steg som hon backar. Det är bara samma antal jämt och jag ska nu försöka länga det! Sedan tänkte jag döpa backandet, men kom av mig då hon hade lite svårt att bjuda det igår. Mer regelbunden träning först!

Ska försöka få till lite mer träning idag, men det beror lite på vinden... skulle vilja köra lite ute i skogen med Bira idag. Hon låste sig lite väl mycket på en fågel igår på promenaden och det vore kul att testa apportering över nedfallet träd, men det är ju dumt att göra det om träden faller runtomkring oss ;-).

Jag har också just nu funderinga över momentet skall... Hur ska jag lära Lizza det?? Tanija fick jag hetsa bra mycket mot en leksak och fick henne sen att skälla. Siri hetsade jag också upp fast med godis... Men jag har ingen lust att hetsa Lizza, hon är ju liksom där ändå... och jag vill heller inte blanda in skällande/ljudande i träningen för jag är livrädd att hon ska börja ljuda, hon ligger liksom där på gränsen ändå på något vis och jag vill inte väcka tanken hos henne! Då återstår det kanske att belöna hennes spontana skällande hemma och jag vet egentligen inte om jag vill det heller... där är hon otroligt skällig!! Men på något sätt måste jag ju lära henne... Något att klura på!

Hej hopp! 

Inga kommentarer: