söndag 13 november 2011

jo då...

... jag har ännu inte avlidit! Men, det är rätt tungt ibland. Kanske blir det bättre när man kommer in i alla nya rutiner (läs när familjen fattat att jag jobbar och att de också kan göra saker som att laga mat och liknande) och ja, jag måste också få till det här med rutiner!

Just nu kliver jag upp halv sex ungefär, och går på en promenad med de yngre. Sedan äter jag och matar dem, rastar de stora och åker och jobbar. Det fungerar... jag blir dödstrött, men, det fungerar... De stora blir enormt lidande och jag får dåligt samvete, det fungerar INTE! Alltså måste jag få till något med dem på kvällarna, i alla fall någon gång i veckan... och så på helgerna då!

Idag blev det prio att få gå på promenad UTAN pannlampa! Visserligen fungerar det riktigt bra, men det är ändå skönt att slippa... Nu har jag dock nästan kunnat bojkotta den ändå i slutet av veckan, för jag har haft en polare med mig på prommisarna, en polare med betydligt bättre lyse än mig, och dessutom en riktig snygging ;-)... Mångubben har lyst min väg och han har verkligen haft ett klart och ljuvligt sken!

Äntligen har också kylan kommit smygande lite... ljuvligt tycker jag! Och äntligen! Jag hoppas verkligen att det är kallt nu ett tag, gärna lite kallare än så här, så tjälen får gå i marken och små kryp (=fästingar) kanske avlider, isarna fryser och så där innan snön kommer.

Träningen då... Jo, ännu bara två träningspass denna vecka (Bira ett). Har planerat ett i dag med, men var tvungen att värma mig lite efter promenaderna och så ska jag vara kock och sedan ska vi till Häddal och gratta världens bästa pappa på farsdag! :-). Men, före eller efter det ska jag ta mig ut!

Jag är riktigt nöjd med Lizzas senaste plats! Det var mycket störningar med människor som gick förbi med hundar och så där och hon är ju lite... hmm... reaktiv och fokuserad på sådant som händer runtomkring oss och ändå tycker jag hon gjorde ett riktigt bra jobb! Det har verkligen fungerat utmärkt att belöna bort hennes fasoner. Skithäftigt tycker jag! Jo, nu ska ni ju tänka på att det var mörkt också och hon är ju väldigt spökig då. Och vid ett tillfälle så låg hon och så kom en voffsing m husse gående bakom mig (så jag inte såg) och där låg hon så otroligt fint!!! Jag fattade ganska sent att hon hela tiden talade om för mig att det var någon där (hon tittade på den - tittade på mig (=mamma det kommer någon, visst är jag duktig som ser det) osv). Men, just det gör mig så himla nöjd!! Hon ligger nu med mig på 5m ca 2 min (det var då hunden kom dessutom), 10m 1 min och 20-25m i 30 sek. Är nöjd med framstegen! Jag varierar om hon får kliva upp efter belöning eller om hon får ligga kvar. Det verkar fungera bra...

Bira är grym på sitt! Till och med på visselpipan nu! Och det är så rackarna kul!! Men, om det kommer lite dofter in i bilden så blir det genast mycket svårare och då är det inte alls säkert att hon slår ner rumpan. Men, jag har en plan för det med... :-). Kul med planer, hoppas bara jag får tid att genomföra dem också! Tanken är att gå/åka till en plats där det nyss varit fågel och i koppel (annars har jag kört flexikoppel nu på slutet) köra frivilliga sitt. Alltså sitt (utan kommando) och belöna upp henne -sitt-upp osv och få flyt i det och när det fungerar lägga in sitt på visselpipa igen. Vad tror ni??

Igår var vi på funktionärsmiddag på klubben och det var så UNDERBART!!! Det är ju för det där som jag tränar hund!! Underbara människor!! TUSEN TACK!! Och jag hoppas vi har en grillkväll eller två i sommar så jag får njuta ännu mera av det underbara sällskapet!! Och till råga på allt har de underbara människorna sparat en massa mat till mig i kylskåpet som jag kan göra lunchlådor av!! Tack!!! Ja, jag åker ju dit och äter min lunch varje dag. Är lite ovan vid allt surr som är på arbetsplatsen och tycker det är underbart att kunna smita iväg så där och bara njuta av tystnaden... :-)

Nu ska jag göra något vettigt (kanske ;-), borde sova, borde träna, borde... Hej hopp på er!

Inga kommentarer: