torsdag 6 oktober 2011

lotto-vinst!! typ...

Ja... det kändes ungefär så... Igår satte jag Bira ute på linan. Hon har förövrigt bytt plats nu och fått en hundkoja!! :-). I alla fall började hon skälla, ni vet så där som bara Biror kan, för att de är missnöjda och uttråkade ni vet... OCH de kan faktiskt skälla så ganska länge... 4-5 timmar i alla fall... Det är väldigt längesedan hon skällde på det sättet här hemma, om någon undrar... Nu struntade jag givetvis i henne och fortsatte med mitt och det innebar bla att plocka ner tvätten och vika den... Nu hängde den ute och när hon var tyst i 2 sek eller något så gick jag ut och började. Hon tittade på mig, skällde, kanske 5-6 skall, sen en "mördar"-blick och en mycket djup suck och så gick hon in i stugan och la sig!!! YES!!!! Total skälltid: ca 5 min... hoppas hoppas det INTE var en tillfällighet!!!

Bira hälsar till morfar och tackar för att han räddade hundkojan från en brand (som matte tyckte den var värd) OCH hon tackar för Järpen som han var hit med!! Matten säger att hon nu förstår varför Bira ägnade en dag till att riva och försöka äta allt på bron... hi hi hi...

Just nu undrar jag hur det är fatt där uppe i mitt hjärnkontor! Tävlingssäsongen är över... normala människor tar en paus (i minst) några veckor innan de funderar, planerar och tar nytt tag i träningen igen... kanske till våren... Själv är jag just nu GRYMT taggad!! Kanske har jag precis insett vilken hund jag faktiskt har :-). Har ju varit lite orolig att hon inte ska räcka till... hi hi hi... De senaste dagarna har det inte blivit något och jag funderar över hur jag ska lyckas klämma in en kväll till i veckan med träning på klubben... ha ha...

Platsliggning och stå träning, sen kör vi kanske lite lydnad(stävling) också! Stå kan hon under baklängesmarsch, men har inte förstått att det kan ske även under vanlig marsch... Men, det är ju inte sååå långt borta då!

Lotta: kedjor är toppen!! Belöningsförväntan också... bara jycken förstår att man faktiskt måste göra det som ska göras (fan vad rörig jag blev nu...) innan den kommer. Och detta var väl hennes sätt att testa vad som faktiskt händer om man bara hoppar så där! Hon har aldrig testat förut... Nu i måndags när jag tränade så körde vi även lite hopp och istället för "hopp" (återhoppet) så sa jag ligg :-)... Första gången hoppade hon tillbaka, oj oj oj... andra la hon sig snyggt och jag kunde belöna! Givetvis belönade jag också några gånger att hon satte sig på andra sidan. kedjor är superroligt!! Jag har ju kedjat lite just med hoppet... dels hopp och transport ut och belöning. Men också apportering, hopp och transport... Egentligen ska man väl kedja lite nonsenskedjor, men jag har så förskräkligt dålig fantasi!! Kanske man ska skriva lilla kedjeboken :-D och skrapa ihop en massa nonsenkedjor att leka med...

Nu till något helt annat!! Förra onsdagen var jag till Sveg på en föreläsning. Det var en dam (säger man dam??) som skrivit boken "Stannfåglarna", Inger Henricson, som skulle berätta om sitt skrivande och lite om hur idén föddes. Stannfåglarna handlar om hennes släkt och är från början en dokumäntär som sedan har skrivits om lite och blivit roman. Hon var otroligt inspirerande att lyssna till och jag fick en enorm lust att åka till mormor, mamma, pappa osv och be dem berätta om släkten längre tillbaka!! Så jag kommer snart ;-)! Tyvärr var det bara jag som kom och föreläsningen blev inte som planerat, men som sagt berättade hon ändå en del och det var mycket gripande! Dagen efter hade hon en "kurs"/föreläsning för cirkelledare i skrivcirklar, som jag också var på och då satt vi uppkopplade via modernteknik och lyssnade/pratade med henne i Östersund. Just nu läser jag boken och jag tycker den är toppenbra!!! :-)... Och i förrgår, när jag sa till Jennifer att hon måste sova... då satt hon och tittade på något program där det var en kändis (tror det var Lillbabs) som berättade om sina rötter och något om någon släkting långt tillbaka i Umeå (jag vet bara det Jennifer berättade) och Jennifer tyckte detta var jätteintressant!! Kul tycker jag och det ger mig ännu större anledning att åka och prata med alla :-).

Igår började jag "min" cirkel... phu! Lite spännande att se vart det bär iväg. Alla skriver ju lite olika och har lite olika riktningar och så ska jag försöka samla ihop dem och på något sätt låta alla utvecklas åt det håll de vill! Och samtidigt kan det vara nyttigt att försöka smaka lite på varandras områden också... Hmmm...

Idag blir det spår och så ska jag försöka lyckas klämma in långpromenader också... Så lover de regn, massor med regn... och så låter det som storm ute... burr... en innedag vore kanske inte fel ;-). Hej hopp!

Inga kommentarer: