torsdag 20 oktober 2011

Det blir...

en del tankar och funderingar...




Igår hade jag en saft-kokar dag! Kokade både hallon och svartvinbärssaft och så gjorde jag ett försök att göra svartvinbärsgele. Hur det gick vet jag inte riktigt då receptet var hel-knasigt skrivet och jag då givetvis gjorde fel! Och nu har jag inte vågat titta... men det borde väl gått ändå :-) hi hi... Jag har i alla fall burit ut allt i vår fina källare, som allt för sällan utnyttjas, men som nu är fylld med en del smått och gott i alla fall! Funderar på att bära ut frostvakten som jag har, för jag litar inte riktigt på att den håller tempen... men då måste jag ha bättre el dit ut! Hmmm... Men, jag tycker om att ha saker där!! Och så ska man ju inte sälja skinnet innan man skjutit björnen, men det känns ändå rätt bra att ha lite plats i frysen också ;-)!! Ha ha...


I måndags var vi på klubben och tränade lite, jag och jyckarna två... tyvärr hann jag inte hem och hämta Johan innan, så han fick stå över... Men, det känns rätt trist att skriva om det, det känns som att jag nöter och nöter på samma saker... Nu blev det också en del problemlösnings-snack... att få hunden längre bak, att hänga med runt (med baken) i vänstersvängarna. DET är intressant!! Sen kan man ju ge andra råd fast man sitter i samma båt själv :-D!! Men, jag tror ändå att ett evigt nötande och mycket och bra belöning av rätt beteende ger ett bra resultat, bara man orkar nöta... problemet med Lizza blir ju då, att belönar jag med det bästa (=leksak) och belönar bakåt, så förknippar hon ändå detta med att gå för långt fram och tränga... hmmm... så, jag kan belöna en gång, sen blir det inte belönings-bra fler gånger... något att lura på!


Med Bira tränade jag sitt. Vi sprang omkring och stressade upp tempot lite och tränade sitt under fart. Riktigt roligt och det gick mest riktigt bra! Ibland blev det dock ligg iställetför sitt, men det är ju inte riktigt hela världen, bara det tar stopp! Jag måste verkligen ta mig i kragen och träna detta oftare! Hur ska jag annars få till det?? Och roligt har vi! Igår på promenaden så kom en "äkta" chans att träna! Och hur med är matten?? Vi kom bakom en sten och en skata flög upp, båda jyckarna rusar fram, men drar inte för de ser att den landade ovanför dem och ungefär 10 sek efter DET kommer jag på... "sitt", hmmm... ja, nu lyckades det ju och det blev ett riktigt snabbt sitt! Men, det skulle ju skett ca 20 sek tidigare! Sentänkt matte! Å andra sidan lyckades vi.... ja ja, till saken hör att jag inte hade en endaste godbit i fickan! Yippie!


Tisdag... Först en lunch med Doris på Sveg! Kanonhärligt tycker jag!! Det är så bra att kunna få dessa stunder och bara få snacka... hund :-D, med någon som har fötterna på jorden! Vi kom givetvis också in på detta med att klura till en bra lösning på problem som uppstår. Kul tycker jag! Speciellt om jag får lite tid på mig att klura... är lite seg där uppe ni vet! Sen var jag på en intervju på ett jobb som jag inte vet om jag vill ha, men som jag känner att jag borde ta och i alla fall prova på! Vi får se! Ännu har jag ju inte fått det och min gissning är att det inte blir så heller...


SEDAN plockade jag upp Johan utanför skolan och vi körde i HÖG hastighet (med min bil, ha ha ha, jag bara skojjar... det gick nog rätt normalt... hi hi hi...) till Ytterhogdal där Johan och Bira först gick ett viltspår öppenklass. Lite virrande, men hon löste det bra på egen tass, och med lite virrande så... äh, bra är när jycken har näsan i marken hela tiden och är 100% i spåret! Och vem är det!? Hon fixade dock återgången snyggt och det impar ändå mest på mig!


Sen fick Lizza gå sitt livs första viltspår... ha ha ha... ett anlagsprov. Min tanke var att... få min hund att spåra!!! Jag vill ha sug i linan, jag vill ha sprutt under tassarna, jag vill få gå och bromsa HELA tiden!! ÅÅÅÅ vad jag saknar Tanijas spårande!!! Lizza gick fram till spårstarten OCH blev 2dm hög och fastnade där... ha ha ha... hon snokade, hon bökade, hon började gräva... ha ha... jag lät henne hålla på! Sen började hon spåra och... lugnt, osäkert, spöken fanns det överallt och hela tiden koll så att matte och "gänget" var med... hu!! Men, hon spårade, egentligen bra hela vägen, även om suget kom ungefär mitt på andra sträckan, ungefär vid bloduppehållet, men det höll sen i sig och jag fick det jag ville ha!!! och jag fick bromsa min hund och jag hoppas nu hon tar med sig detta in i människospåret också!! Sen så var det lite läskiga saker bakom varje sten, hela vägen till slutet... och där låg det något riktigt konstigt!! Var är bollen??? Men, så tog hon tillsist klöven och bar den till bilen... och var ganska mallig på vägen!


Johan o Bira fick 1:a pris i ökl och jag o Lizza fick GK anlagsprov. En bra dag! Nu är vi verkligen på "G", synd bara att det kommer när säsongen är över!! Jag har varit ute och kollat efter rallylydnadstävlingar, men det är några få kvar och alla söder ut. Synd!! Hade varit kul att starta Tanija på något sånt!


Idag har jag kollat in lite bloggar, letat någon ny och så där... Jag tycker om att läsa om konstiga (hund-)påhitt och lösningar, problem som dyker upp och en massa annat! Och jag har ju "mina" som jag läser, vissa ofta, andra ibland och så saknar jag fler att läsa!! Tipsa mig gärna!


Jag har också tittat lite och sett om jag kunnat hitta någon pojke till Bus, om och ifall vi ska para henne... det börjar luta åt det hållet... och så var det ju pojkiga saker som inte gick åt det håll vi ville och så körde jag liksom fast. Virrigt va!? Och nu kollade jag på pojkar igen och de två som gjort saker jag ville de skulle gjort är för nära släkt med henne... Men, jag kan ju tänka mig att ta bort ett krav jag ställt och ersätta det med något annat istället :-). Jag undrar just varför de två jag hittade inte gått i avel (det var inget krav). Hmmm... Jag får leta vidare!


Nu ska jag göra något vettigt! Och i em packar jag för husvagnsvistelse och tre dagars jakt! Hej hopp!!


Bilder: sista rycket! Hittade en solros i trädgården när frosten tog den... och de små styvmorsviolerna som gett upp...

1 kommentar:

Liza sa...

GRATTIS!! till dig och Johan och voffarna :) Kul!
Kramar.