torsdag 1 september 2011

TJH-lydnadsprov!



Japp, då var det gjort och idag är jag så jäkla glad att ni kan alldrig tro! igår tror jag inte det riktigt hade landat, nu är det lixom KLART!!


Sa till Johan igår på kvällspromenaden att nu behöver jag inte träna mer lydnad med din hund... han skrattade och sa att jag kommer ändå inte kunna låta bli :-D :-D!! Så sant så sant... MEN jag kan faktiskt rikta det mer mot jaktlydnad nu :-) och DET känns enormt roligt och spännande!!


Hmmm... vilken ordning ska jag nu ta allt i!? Jag kan ju berätta att jag läser en bok just nu, Fågelhundsträning -på naturens villkor av Bengt Rödseth och den är riktigt riktigt bra! Sen gör den mig enormt kluven, jag tycker inte om böcker som klagar på andras metoder, jag tycker det ska räcka att framhäva sin egen... samtidigt så talar han mot allt våld som förekommer i hundträning och det är ju bra... å andra sidan så kan det vara ok med tvångsapportering... Hmmm... MEN då jag ändå tänker belöna min hund med godis (det ska man heller inte göra, men muta/locka är ok...) så bortser jag från en del saker och tar till mig bra övningar! En annan bra sak är att det står inte "stärk ditt ledarskap", det står faktiskt hur du ska göra (enligt honom då) och det gillar jag! Att bara förbättra ledarskapet är så förbaskat otydligt! Sen gillar jag kanske inte sättet att göra det på, men just hans tydlighet... :-). Ska bli roligt att läsa om spanielsöket, dit har jag inte hunnit än :-)!


Så... igår var det alltså dax! Jag har inte varit nervös inför en tävling sen jag tävlade Tanija i lydnadsklass 2... Men, igår höll jag på att avlida!! Ja, jag har ju varit nervös när Johan ska tävla, men inte när jag själv ska göra det... Men nu...huuuu... undra om det är för att jag vet att hon lika gärna kan springa till skogen!? Ha ha... Men, Bira är en toppentjej!! Hon var så med mig så det var helt underbart!! Och dessa ljuvliga ögon som bara undrar vad vi nu ska göra... GODING!! Det som oroade mig mest var hoppet och platsliggningen... urk! Jag hade typ 1000 dubbelkommandon med mig inför hoppet!! och när vi ställde upp vid hindret så riktade hon näsan mot buskarna som är precis bredvid... då sa jag nej till henne och höll på avlida på riktigt!! ha ha... nu hoppade hon och hon sprang inte till skogen!! Bästa Bira... Platsliggningen, alltså jag är så jäkla glad att jag skulle kunna.... Hon låg väldigt oroligt, men hon låg kvar och det är ju det viktigaste!!


Nu är det gjort och nu är det bara resten kvar... hi hi hi... spännande!!


Idag ska jag åka och börja flytta in i husvagnen, fixa lite med hundgården jag har där och ta en promenad i skogen! Jag ska se om det rymms i bilen, så får kanske alla 4 4-benta följa och kanske jag törs gå med dem samtidigt... hi hi hi... Härjeåsjön är lite bättre än Älvros på det sättet (och på många andra sätt ;-) ) Hej hopp!

Inga kommentarer: