måndag 19 september 2011

och regnet...

... det bara öser ner... tralla la lala la la... Det är ganska trist och jag hör hur ljudet ökar... F-N!! Men, jag har bestämt att jag ska cykla idag och då får det bli så, oavsett vad vädergudarna tycker om det hela. Jag får bara omplanera det hela lite... Cykla med Bira först, brukar ta Lizza... men om Bira går först så slipper Lizza sitta i bilen och bli kall om rumpen och få vattensvans. Hoppas jag :-). Nu har jag visserligen täcke på den hund som får vänta, för kall ska man inte behöva bli efter ett fyspass, ja inte jämt, men i alla fall när det bara är +7!


Jag är nu inne i en trött-period... längesedan som jag var så här trött. Tungt! I fredags så lyckades jag i alla fall slumra lite, skönt, men hade behövt så otroligt mycket mera!!! Men, jag behövde också middag och en nyduschad hund inför lördagen...


Ja, i lördags var Johan och jag på utställning! Ja, med vår små fyrbentingar då... ha ha... Skitsena var vi och jag var helt övertygad om att vi skulle missa Lizzas bedömning och det var nog Johan med! Nu gjorde vi inte det... och vi fick höra att de skjutit upp starten i ringarna en halvtimme eftersom det var en så enorm bilkö in på området när öppnadet skulle ske. TUR!! Annars hade det gått åt pipan... :-)


Lizzas kritik (jag försöker översätta): 1 inc saknas, vet-intyg finns, saxbett, Väldigt bra färg, väldigt bra ögon, mörk mun. Väldigt bra öron, välburna. Väldigt bra kroppsprop. Utmärkt överlinje, "correct ...." Bra benstomme och väldigt bra vinklar. Korrekt rörelse men behöver mer träning.


Excellent fick vi :-) och det tycker jag är helt ok när man med en veckas marginal klivit ur unghundsklassen! Och hon hoppade och studdsade inte så mycket!! Men jag tror att hon passade mest hela tiden... :-). Och det måste jag nog lösa genom mer cykling och att jag vågar springa snabbare och att jag kan utan att det blir hopp och studds! Men, vi är på väg... :-) Domaren var en fransman, som jag när jag anmälde trodde var en hon :-D, annars hade jag nog inte vågat anmäla henne... MEN hon skötte sig exemplariskt! Benoit Thevenon hette han.


Jag är superimpad av Lizza och hennes uppförande under dagen! Vi tycker ju att hon är en liten muppig historia här hemma... och jag var lite orolig då det oftast är fler hundar i ökl och lite mer dominanta och äldre tikar. Men, hon visade inget intresse för dem och skötte sig fint. Var hon intresserad av någon så var det bara nyfikenhet! Underbara lilla rotta!! Sedan när vi var klara så satt vi vid en gångväg och väntade på Johans tur, där hamnade vi givetvis bredvid en spets av ras jag inte tänker nämna här, men FY och att man orkar och att man ställer sig då där alla går!! Jag blev superavskräckt på den rasen!! Men, Lizza hon tog det hela med ro... Lite senare kom en saluki och den gjorde sitt utfall mot Lizza, men hon bara tittade tillbaka och att ha en rottis som bara tittar tillbaka, DET är GULDVÄRT!!! Fan vad glad jag blev!! När jag sen grejsade med Bira så tog hon dock ett skutt upp i vägen mot en liten hund, typ dvärg pincher... jag sa då till Lizza... sen kom tankarna... jag såg aldrig vad som hände, Johan säger att jag stoppade innan hon nådde fram, hund såg döende ut, matte såg döende ut... Men, samtidigt undrar jag vad den hunden gjorde... Lizza gjorde ju inget mer, varken före eller efter. Hmmm... ja ja, det gick ju bra och Lizza sa inget mot jycken. De första hundar (utom pinchern) som Lizza visade något intresse av var 2 bruna njuffar! Johan och jag skojjade och sa att det var inga björnar och de inte skulle fly om hon försökte skrämma dem :-D :-D! (hon sa inget till dem heller, hon bara tittade)


Bira då... Johan sa att hon var lite nere och uttråkad och inte hade någon lust att vara på utställning. Det har hon ju sällan... ha ha... tror vi måste jaga upp henne lite mer innan, så hon blir lite busig!


Kritik: korr prop o benstomme. Korr huvudform, dock nosparti kunde vara ngt kraftigare, rinniga ögon, korr överlinje, kunde ha mer förbröst. ngt kort överarm, tillr bröstkorg, ngt för uppdragen buklinje, tillr vinklar bak. Korr steglängd.


Domare: Leni Finne, Finland. Och Bira fick också excellent! :-)... Men, trist när de inte får mer... Som vanligt i clumberkretsar så kommer alla och pratar och alla är så goda och mysiga människor och det känns som en stor familj på något sätt! Alla delar dessutom med sig av sina tips... härligt!! Bäst av allt denna dagen var ändå...


När vi var klara, gått ut från området och gick längs staketet, på vägen, mot bilarna, då blev vi stoppad... En dam ropade ni med clumbern, vänta, och där sprang hon från sin plats vid ringen och till oss och staketet!! Det var då Margareta Edman, Clumbrolds kennel (dömde hanar på club showen (skit också ;-) ) och som var en av dem som tog in clumbern till Sverige!) och hon hade då sett när vi kom och hon tyckte att Bira var riktigt snygg och att hon hade underbara rörelser!! Vi sög åt oss som svampar :-D! Det var i alla fall sällan som man såg så bra rörelser hos en clumber idag... hi hi hi... känns kanon ska jag säga er! Egentligen så hade hon ju bara kunnat suttit kvar vid ringen och tittat på sin ras (hon har welsh springer... nu ), och tänkt att där var en fin hund, men hon liksom ropade och stoppade oss för att berätta. Häftigt! Vi fick också lite "gör hunden vitare" tips och så måste jag våga klippa mera :-D, jag som tycker jag blivit så modig... hi hi hi... TACK för ett härligt samtal!! Fick också tips av Viktoria (som är kompis till Lina med Luzza) om vit-schampo och så blev det lite annat surr! Tänk vad världen är liten ändå... :-). Givetvis en del surr med Lotta också, och hon försökte också hjälpa Johan lite med Biras hängighet i ringen... Tack!


Sen var det full fart hem, in och hämta bössan och långkallingar, sedan så åkte jag till Härjeåsjön för en tidig kväll... som av vissa orsaker inte blev så tidig som jag tänkt mig! Men men...


Idag blir det då en cykeltur, tvättande och träning på klubben, oavsett väder!! Hej hopp!

1 kommentar:

lina & Luzza sa...

Vad kul att de går bra för er. Vi ska ställa i oktober. Hoppas de går bra. Luzza vill ju inte riktigt visa tänderna men de går oxå bättre o bättre.

Fick en förfrågan om jag ville bli foder t en 5mån clumber... vill vill men måste nog stoppa mig där. Har ju mina 3 redan.