fredag 16 juli 2010

Resultat och så där...

Ja, nu vet väl de mest intresserade redan resultatet då vi SMSat med dem och så tror jag att Johan har "facebookat" lite om det också. MEN eftersom jag är en supermallig mamma så måste jag ju ändå skriva om det här!!
Johan & Bira startade alltså i lydnadsklass 1 den 9/7 på Mora BK och det med målet att inte bara ha nollor... Nu tvingade jag dem till en nolla, så förstapris var redan innan start uteslutet... fast, med målet att inte bara ha nollor och när man räknar med ett 0:pris, möjligen ett tredjepris (och det innan vi bestämde att de inte fick lägga platsliggningen...) så...

Plats=0
Tandvisning=10 (10p)
Linförighet=5,5 (22p, pos, extra komm, snett sitt, drar i kopplet)
Läggande= 8,5 (17p, framföring)
Inkallande=9 (27p, avslut)
Ställande= 0
Apportering=7 (7, nosar, ställer sig)
Hopp över hinder=9,5 (19p, avslut)
Helhet=8,5 (8,5, det kommer att bli ännu bättre!)

Totalt: 110,5p och ett 3:e pris. Och jag ska säga er att leendet som Johan hade på sina läppar och i sina ögon när han klev av lydnadsplan, det är värt något så enormt mycket!! Och, helt klart är de på rätt väg!! Nu blir det till att träna platsliggning och frittfölj/linförighet och lära jycken ställande, för det kom han på dagen innan... =). Ca en vecka innan tävlingen började de att träna på hoppet, men hon är smart, så bara hon förstår vad som ska göras så gör hon det och tycker det är roligt... Dagen före tävling (eller var det samma dag??) så kom han på att han skulle lära henne att man måste vänta på "apport" innan man får ta den i munnen... och dessa två fixade de ju riktigt bra (att hon ställde sig upp var mest ett misstag), och så ställandet då, där hon sätter sig när han säger stanna... men, bara han lägger ner en gnutta här också så tror jag att de fixar det!

GRATTIS till Itzá och Daddy som plockar Cert och Cacib, r-cacib, 2 bhkl, 1btkl & BIM... och till pappa Knott då som blev BIR =)... Vad duktiga ni är!!! Och vackra!! =)... Jag tycker det är super-roligt!!

Ja, sen var det det här med bloggandet... =)... Jag har varit stört-tokig på telia... ska nog ge dem en skopa till på måndag =D... 5 dagar var vi Säs och alla dessa dagar försökte jag gå ut på nätet, men icke... datorn har anslutit, den har talat om att mina surfdagar var slut (med minst 2 dagar kvar) och sen har jag inte kunnat gå ut på en endaste sida... morr... nu ska vi se vad den säger till veckan. Att min surftid är slut skulle jag tro, men då tänker jag klaga! Anledningen till att jag löste en hel månad var ju just att jag skulle ha dator i ko-midsommar!! Ja ja...

Lizza då... ja henne blir jag ibland inte riktigt klok på... Hon är en kaxig liten mört, som aldrig i sitt liv skulle komma på tanken att mopsa upp sig mot mig... Men, rätt som det är kan hon på en promenad komma på att den eller det där ska inte vara just där och då gör hon utfall och... då är man ju inte riktigt med på det och får en super-chock, precis som de hon skäller ut. Nu ska det i alla fall bli mycket social träning har jag bestämt!! Ändå har det ju blivit en del nu med både tävlingen på Mora BK och komidsommar med majstångsresning och fika efteråt...

En sak som jag tror är en nackdel med Säs, det är att hundarna lever ett helt annat liv... Vi har ju en hage runt huset och de går som de vill, går in när de vill (och när jag tvingar in Lizza då... ;-) ), men jag känner att jag nu på slutet har förlorat en del kontakt med henne och då jag klurat på detta så har det ju med åldern att göra (hatar att skylla på åldern, är det något speciellt vid 10mån??) eller så är det just för att vi inte lever lika mycket med varandra under sommaren i Säs som annars. Det kan ju också påverka att jag också under denna period varit dålig på att träna med henne. Alltså borde ju problemet vara lätt att lösa om jag tränar mera med henne och myser lite extra =D.

Har vi fått något gjort då!?? Jaa... hon kan gå superfint fot i 3-6 steg, hålla sittande (vid sidan) focus kanske 10 sek OCH det bästigaste av allt... skratta inte nu... vi har påbörjat platsliggning (eller något) och hon ligger 5-6 sek när jag är 2m från henne!! Och detta är ett STORT steg för oss!! Tidigare har hon krypit/skuttat (ja, hon kan nästan kryp också ;-) ) efter mig så fort jag rört mig minsta bakåt, helst skulle hon ha sina tassar på mina fötter... Men nu så!! Och det känns som att det nu kommer gå ganska raskt framåt! Belöningen, den kastar jag in mellan hennes framtassar och det gör att hon förblir liggande och möjligen backar liggande för att nå den. Det känns toppen!!

Så var det det här med apportering och jag önskar verkligen att hon haft någon spaniel/retriver gen!! Rottisar är gräsliga och den som får till en perfekt apportering med en rottis borde banne mig få något sorts pris!! He he... nu jobbar vi för att få pris =D =D... Tack Matilda för att du peppar oss!! I alla fall har hon lätt för att ta till tugg, eller så spottar hon ut den för fort och då tar jag den och har den bakom ryggen en stund och det tar hon verkligen som ett straff, för när jag tar fram den igen (efter 5 sek) då finns den inte... och hon ser den inte, kan inte ta den osv... om hon håller den bra, då vill hon gärna ta den och gå iväg med den, eller lägga sig ner för att komma så långt bort från mig som möjligt... Ja, ni förstår!! Och med detta försöker jag då följa en kriterieplan (som jag hela tiden glömmer) och loggföra! Yes så enkelt... I alla fall så har jag kommit fram till 2 saker nu, hon ska helst ta den direkt bakom framtänderna (säg till om jag har fel, men jag tror det blir mindre tugg då) och jag håller i apporten medan hon håller (= hon kan inte gå iväg med den eller lägga sig..).

Jag har kollat lite vad vi ska kunna utföra med våra hundar till slutprovet, så nu blir det till att köra hårt!! Mellan-träffen, här kan vi mycket, men inte allt och en del kommer på köpet om vi tränar mot slutet... Men, om jag inte minns fel så ska hon kunna ta en leksak och köra nos-target (lägga den i min hand) med den... Och HUR f-n får man till att hon springer mot mig med sin sak och inte drar järnet för att jag inte ska ta den???

Tanija & Siri är inga badkrukor minsann...
Så måste jag ju berätta om tjäderhönan innan jag hjälper Jennifer att städa... ha ha... en morgon i Säs, jag gick med Lizza & Bira, de börjar vädra och jag hör en stor fågel som flyger inne bland träden... Går kanske 20m till sen flyger det upp en tjäderhöna kanske 50m framför oss... på vägen och där går hon och spelar skadad, haltar, släpar vingar och är allmänt rolig!! Ja, sen flyger hon iväg igen, säkert hade hon ungar någonstans som hon ville skydda. Men, ni kan aldrig tänka er... Bira skrek rakt ut!! Och jag orkade inte hålla dem utan sakta men säker drog de med mig efter hönan och det blev en kort promenad den morgonen då jag väl lyckas stoppa dem, då gick vi hem istället... ha ha ha... fast, givetvis tränade vi på sitt också, jag och Bira... hi hi...

Nu på söndag ska vi till Alfta med Bira och Lizza får följa för miljöträning och träffa sin uppfödare. Utställning... Sen till veckan är det Härdalsvecka och då bor vi i husvagn i Härjeåsjön (bilden där Bira springer i sanden är därifrån) och kan bada i sjö varje dag om vi har lust ;-). Men, det kommer också bli en del miljöträning för Lizza-liten.

När jag sen kommer hem, då ska jag låna en höna av svärmor och så ska jag träna Bira i lydnad med en höna bredvid... Snille idé va!?? He he...

Och sen ska det bli en tur till till Säs för mig och Jennifer, njuta av lugnet =). Vi är oftast där på sommaren, på vintern händer det att vi (mest jag) övernattar för vidare färd söderut, men det blir oftast väldigt kallt då stugan inte är vinterisolerad... =)...

Och Linda... UT och fotografera!! Digitalkameran är världens bästa uppfinning, man kan trycka på "delete" för allt som är skräp... och det brukar inte vara så lite... hi hi... Nu är ju jag lite dåligt insatt i det här med landskap, vi har ju ett speciellt landskap, men ser man på skogen så har vi på de flesta ställen ingen undervegetation och heller inget busk-skikt... Nu får du fixa en blogg och ut och fotografera er undervegetation, där tror jag det finns mycket intressant!! Här är det mest torrt och fattigt...

Hej hopp!

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Hej Marie och Johan,

Vad mycket ni tränar hundarna, kul att det gick bra för Johan och Bira på lydnadsdebuten, Bra kämpat. När kommer nästa lydnadstävling och när har ni nästa utställning för Bira.

Hälsningar Britt-Marie