onsdag 7 juli 2010

Jakt

Jag har ju lovat er lite bilder från midsommaren, men det kändes rätt trist =). Någon ska jag dock bjussa på! Men, jag börjar med en film... Jennifer har filmat mig o Lizza när vi tränar på att gå fot. Jag tycker det ser ganska bra ut, och så får ni givetvis tycka till, det är ju det som vi kan lära oss på!! Nu gör jag så att om hon kommer ur poss när jag ska belöna så belönar jag in henne (visar med godisen) vid min sida igen. Är det rätt eller fel?? Tänker lite på Bob Baileys "Click for action, treat for position", men, kommentera gärna!

Annars är det mest Bira och jag som har haft roligt sen vi kom hem... Vi har tagit ett par turer (alltså de två dagarna vi varit hemma) i skogen, eller snarare på knalltorra busklösa hyggen. Här finns nämligen inget vilt som vi kan störa =). Första försöket hade jag lina på, i ca 20m, sen tröttnade jag helt på det då den bara trasslade sig och gick tungt och då kopplade jag loss. Det fungerar ju toppenbra med inkallning och så när det inte finns något vilt och när jag då var säker på den saken så... I alla fall har jag bestämt att vi på något sätt ska få till det här med att gå sick-sack!! Så, nu kör vi hårt... Igår, efter att ha läst på lite mer så beslutade jag mig för att inte låta henne gå så långt ifrån mig utan jobba för att hon ska vara ännu närmare... Jag har också funderat lite över det traditionella sättet att lära hundarna att gå sick-sack... man går med dem.. Nu förstår jag ju att detta fungerar, men jag blir ändå lite fundersam, tanken är ju att jag ska gå rakt fram och att hunden ska sick-sacka framför mig, hur blir det då om man till en början går med dem... hmmm... samtidigt vet jag att det handlar om muskelminne, vanor och det finns i dem och så där, så jag är egentligen inte orolig!! OCH precis nyss så hittade jag en kurs som jag vill gå!! På norska sidan här så har de nämligen en kurs med Helen Phillips (som jag ju läser bok av just nu).... Ni kan aldrig tro vad jag önskar att jag hade pengar just nu... Kolla in canis hemsida, kurser och sektion Åre om ni är intresserad!!
Jo, igår, då började jag också att klicka Bira för att hon själv valde att gå rakt ut till vänster eller höger i förhållande till mig. Och sedan slängde jag en bit köttbulle till henne... nu var hon väldigt fundersam över vad jag klickade för och hur hon nu skulle jobba vidare. Nu blev hon ganska klistrig vid mig av köttbullarna, men bättre det än för långt bort!! Och jag tror nog att vi ska kunna få till någonting bra av detta så småningom! Kul har vi!!

Efter våra hygges-turer så har vi åkt och badat! En dag i Härjeåsjön och en dag i bussjön! Lika härligt båda... men större strand att springa på i Härjeåsjön. Jag bara måste få till en stuga där!! I Härjeåsjön var det blåsigt och stora vågor, men hon fixade det ändå... klev i och till och med simmade lite... men hon är försiktig =). Men, det kan ju bara bli bättre!! Sen har jag båda dagarna fått lura upp henne och till mig och sedan dragit med henne i kopplet för att komma där ifrån. Undra hur länge det går att lura henne!?? Måste nog börja träna lydnad vid vatten =D =D...

Vet ni. Nu ska jag stressa på Sveg och miljöträna Lizza på ishallens (som brann ner)dag... Men, läser ni detta nu, titta in igen, för jag skriver nog vidare på detta när jag kommer hem! ;-)

Inga kommentarer: