onsdag 9 juni 2010

nöjd!!

Vet ni... nu har jag sommarlovslängtan och Säs-längtan!! Annars är jag inte överförtjust i lov, jag tycker om de rutiner som bildas på vardagarna... men nu lääängtar jag till sommarlov och under de veckorna så borde jag ju hinna bilda en ny vana! Tidigare somrar så har jag klivit upp kl 7 och gått på en supersnabb-långprommis med de stora hundarna... en riktigt härlig start på morgonen ska jag säga er!! Men... hur ska jag lösa det nu?? Lizza lär ju skälla om jag lämnar henne själv och då kommer barnen bli lagomt glada ;-)... och fyra i koppel är bara för mycket! Tre borde jag ju klara av... =D Det blir något att lura på... och jag gissar att jag inte kommer igång förens någon vecka efter midsommar!! Jag har ju Säs-längtan och där kan man sova lite längre och där är det lagligt att göra det också ;-)

Planen =)... På fredag har vi skolavslutning... och efter det är avklarat så åker vi till Säs... packar ur, åker in på Mora och handlar (mutar mamma & pappa för att få hem det vi handlar sen =D =D) och så på lördag då ska vi ju till Avesta på utställning. Ska bli roligt!!

Sen stannar vi i Säs tills på tisdag e.m... härligt!

Ja, sen blir det till att åka hem... fotbollsträningar, allmänlydnadsavslut och rallylydnadskurs ska klaras av... Och sedan blir det nog Säs igen... =) och så blir det midsommar... och så stannar vi en vecka till eller något sådant i Säs!! Underbart... =)

Ja! Och nu ska jag berätta något för er som gör mig så himla glad!! Jag tror nästan att ni måste ha träffat Siri och vetat hur jag slitit med den hunden för att förstå djupet av min glädje!! Igår så startade jag upp en rallylydnadskurs! Det ska bli jätteroligt och gruppen är verkligen entusiastiska! Roligt! I alla fall tog jag in Lizza för att visa vad de ska träna på och ett extra exempel och hur de ska börja (dutta med näsan i handen eller på en target-pinne)... Tidigare har jag ju visat detta med handen med Bira, men då hon och hennes husse ska gå kursen så tyckte jag att det var onödigt...

Så, till saken! Jag tar in Lizza i klubbstugan, där inne var hon i höstas sist tror jag... när jag hade rallykursen sist... och då fick hon ligga i en bur och titta på vad vi gjorde (=sova, eftersom hon var pytteliten)... Nu går hon in, drar 0,2 sek i kopplet mot människorna och har sedan 100% uppmärksamhet på mig och bjuder mig olika beteenden... alltså... fast de andra människorna pratar, skrattar, frågar så ser hon bara mig!!! Och på ett ställe där vi aldrig tränat... blir varm bara jag tänker på det... Jag tror att vi till och med chockade Johan... ha ha... vad Lizza kunde och vilken focus hon har på mig... han undrade sedan hur jag burit mig åt för att fixa det där =)

Brandmännen i Sveg, de måste undra vad jag är för en knepig typ... ha ha... jag vet inte men just nu verkar de ha brandövning varje kväll och de har ett område bredvid vår lydnadsplan där de kan rökdyka, "rädda bilar" och lite så där... ibland kan det gå ett år utan att man ser dem, och som sagt nu verkar de ha övning varje kväll... och varje kväll står det en vit Land Rover där uppe... hi hi... ( i går kväll hade jag dock parkerat bakom hörnet på klubbstugan, kanske såg de mig inte nu ;-) ) och i måndags när vi var där, då öste regnet ner och där är jag och ute och tränar =D =D... jag tänker ju träna när i alla fall Johan har fotbollsträning och jag vill aldrig mer ha en regn-känslig hund som Tanija och då är det ju bara att ge sig ut i regnet och träna, eller hur!??
Bira fick börja... passar på när det är en annan hund där, och nu syns det att träningen har gett resultat! Nu skäller hon inte på den längre (ja, det finns fler än jag som skiter i vädret... otroligt men sant ;-) ) och är superduktig på att ta kontakt med mig! Men, det blev mest sån träning i alla fall! Det kom också en jämthund och gick förbi på vägen och det fungerade också bra!

Sen när Lizza fick komma ut så hade det slutat regna, men allt var ju fortfarande blött så jag tror det blir bra ändå... Vi fortsatte med våra avståndsbelöningar och träning på det. Och ni ska se henne... hi hi... hon är helt galen och försöker hänga sig själv i kopplet och så ska jag försöka lägga en godbit i skålen utan att hon tar den och samtidigt vill jag ju att hon ska se det... ha ha... nu vet jag kanske varför brandmännen tränar varje kväll (undra om de blev besvikna i går kväll ;-) =D ). I alla fall så lugnar hon ju ner sig rätt snabbt och hon kunde både ligg och sitt med avståndsbelöningen och bjöd själv en utgångsställning fast det inte var det jag var ute efter. Ja, sitt och ligg, det är ju också hon som bjuder själv, och hon väljer också själv att vända ryggen till belöningen. Det enda jag gör är att inte ge henne fri koppellängd utan förhindrar att hon äter godisarna (här kan man istället ha en medhjälpare som vaktar skålen).

Ja, när vi var klar med de vi tänkt oss så tog vi bilen ner till sjukhuset och tränade lite där... Här i Älvros kunde de ju inte kosta på barnen en riktig gångväg med trotoar så vi måste ta bilen och leta efter trotoarer... hmmm... och sjukan har flera långa och bra... så nu vet ni vad jag gör där på kvällarna!! =D! Vi går alltså baklänges och framlänges längs trotoarkanten... tjolahopp! Hon är lite yvig i baken och vill gärna svänga ut den bakom mig och hur jag ska lösa det har jag inte en endaste aning om!! Och det värsta är att jag inte känner eller ser var hon är... skulle haft en superstor spegel att släpa runt på!! Skulle behöva den till utgångsställningen och vanliga fot övningar också... hur ska jag kunna se vad hon gör om jag ska titta rakt fram?? Kan man montera fast en kopostgrind bakom sig?? Så det inte går att svänga ut?? Ha ha...

Just nu är jag superslö och önskar mig bättre väder (mest troligt för att slippa göra alla måsten inomhus)... och dåligt med promenader blir det också eftersom Jennifer är hemma och är sjuk... man blir som lite låst då! Och pappa skulle höra av sig om vi skulle till skogen, men det är ju inte heller super-roligt i detta vädret!

Vet ni... utställningen... jag är faktiskt lite nervös... kul va!? Och om jag inte räknar helt galet så är det MINST 4 veterantikar till... och bland clumbrarna minst 3 tikar till... det kan ju bli riktigt roligt det här!! Håll nu tummarna för att vi slipper regnet!!

Inga kommentarer: