onsdag 17 februari 2010

Visst är det en härlig bild!? Som ni ser så har barnet tall klätt på sig för den kalla vintern med mössa, halsduk och vantar... Och han/hon har börjat klä av sig några vantar, solens strålar har ju nu på vår-vintern börjat värma så smått... =) Fast... jag undrar vad som ska komma för idag så har den nog klätt på sig lite extra... jag fick en chock när jag öppnade dörren och där låg en ny dm med snö i morse, men så är det kanske när man inte följer väderprognosen utan tittar på OS i stället... F-N vad det är ljuvligt med medaljer!! Fast jag tycker lite synd om Helena... och Aco, och Anna och... ja, ni vet... Synd (eller snarare tur) att det går på natten & jag är kvällstrött!

Nu ska jag förklara mig lite och sedan försöka hålla mig borta från ämnet, jag lovar dock inget =)... Att jag tjatar på om kondition och motion och fysisk träning av mina hundar, det är för att jag är övertygad om att det var där som det brast under förra säsongen och som gjorde att det tävlingsmässigt inte räckte så långt som jag hade hoppats på. Nu är dessutom hunden ett år äldre och jag lärde mig också förra året att det tar längre tid att träna upp en äldre hund än en ung (även om jag ibland funderar över om det verkligen är så, med tanke på Siri, men individen tar längre tid än hon gjorde när hon var ung...). Sen ska jag också säga att jag läste några kloka rader angående just detta med träning och mycket god kondition... Ska försöka säga det med egna ord! En hund som får ökad kondition, den får ju ökad ork och energi och det är ju bara dumt och onödigt att träna upp något som man sedan inte har någon användning för och det kan nog vara bra att tänka sig för innan man tränar upp konditionen... Hunden kommer ju behöva få utlopp för energin och kan man då inte hjälpa den regelbundet/ofta att göra sig av med den, då är det ju som sagt ganska onödigt... och risken för skador på materiella ting ökar också. Alltså, borde Siri få stanna hemma och bara Tanija röra på sig... Jag funderar på att sätta på klövjeväskor på Tanija när vi går, för att göra det mer för henne... hmmm... Men, nu vet ni vad det bottnar i, mitt envisa prommenerande och motionerande och tjat... hi hi... sen är det till viss del för min skull också! Jag har heller inte lätt att träna upp kondition och definitivt inte balans och kordination och då är det bra att röra på sig!

Så, vad har hänt sedan sist då?? I fredags, då fick jag med mig Johan & Bira på en prommenad, och då blev det en del fina bilder... =) och det tog en bedrövligt lång tid så de andra fick ingen tur... Men, det var ett ljuvligt väder och Bira gjorde små upptäkter som var roliga att se! Tex så tyckte hon det var toppen att få krypa in under granar och andra gömmen och det är ju så hon ska göra när hon jagar sen, där sitter fågeln!

-Wow! Ett spår (mus-spår), det följer vi husse!
-Hmmm, du lurades!! Här finns ju inget...
-Hitta hunden!!
-Aha... där är hon...

Och en liten stund fick hon springa lös, men då kom det ju givetvis en mycket intressant doft just då och Bira hade inte riktigt tid med oss och så fick hon gå i koppel igen. Husse måste träna mer inkallning!!
Ja, sen har vi dragit dragkamp, så tänderna ska trilla ut... och Tanija tar mer än gärna över rollen som motståndare. Dock blir det små problem ibland för Lizza tror hon äger saken och vaktar den om hon skulle råka på att få den och så blir de osams! Jag har aldrig varit med om att Tanija blir osams med någon... men, nu så... och jag tycker då att Tanija kan få trycka ner Lizza, fast det är ju onödigt att Johan är i mitten, vilket han var här om dagen och så fick han känna på lite tänder och klor... Stackarn!
Jag leker också med Lizza... motverkar vaktandet eller vad man ska säga... för hon äger faktiskt alla saker!! Och jag har då kört lite som Memea Mohlin skrivit i sina böcker... kasta iväg, sitta så hon måste passera för att komma till ett bra ställe och fånga upp och berömma henne... Och så får hon dessutom träna på att sitta kvar! Nu fungerar det ganska bra, problemet uppstod när hon inte vill gå förbi mig och jag ska "diska" och skita i henne... Jag är för stressad och vill ha resultat, det känns dessutom omständigt att ordna dessa ensamma stunder och placera ut hundar överallt... Men, så läste jag om en lite omgjord variant på leken, där man klickar när hunden tar saken eller är på väg mot en med den och vips så fick vi ett strålande resultat!! På direkten lixom och nu kommer hon gärna med saken och ibland så leker vi med den (så tänderna ska trilla ut) och ibland tar jag bara emot henne och ibland så får hon komma ända upp i mitt knä med skaen innan jag klickar! Känns super bra! Och tänk hur snabbt det kan gå... =)

Hon älskar att prommenera på hygget där hon får springa lös... sen blir det ju inte alltid så. Ibland blir det en tur på byn istället och i måndags var jag till tandläkaren och då passade jag på att gå lite på Sveg med henne och det blev mycket lyckat! Vi mötte och stannade och pratade med en skällande hund, som först var superläskig, men sedan så gjorde den inte så mycket... Vi gick mot en skola med skrikande och tjoande barn, som lät lite läskiga på håll, men, när vi kom fram, då såg hon att där stod lill-husse!! Och vad lycklig hon blev!! Och så lyckat det blev!! Och sedan kom även några av hans kompisar fram och hälsade och en mamma och så kom Bodil förbi. Toppen för en liten Lizza! Glömde visst säga att när Johan såg oss komma gående mot skolan så trodde han det var Tanija eller Siri som jag hade med mig... liten Lizza ;-)
Bira fick också komma ut och lufta sig och som vanligt väcker hon en del uppmärksamhet. Ljuvlig jycke! Synd bara att jag inte gjorde det här när hon var liten... men hon fick ju vara med på div. ändå!


Annars har det inte blivit så mycket! Mest ingenting faktiskt!! Jag ska försöka att komma ihåg att träna på "Kom" här hemma... just nu tror Lizza att det betyder att det är något läskigt på gång, mest troligt har jag ropat det när vi varit på hygget och hon har hört "läskiga" ljud här nere på gården samtidigt... inget vidare med det som man tänkt som värsta inkallnings-signalen... Hoppas det löser sig! Liiite utställnings-stå har vi tränat på och jag hoppas att det kan bli bra!


Här såg hon verkligen mallig ut =) Ja, jag kan ju berätta att Tanija och jag har tränat på utställnings-stå... pest tycker hon! Och så ca 30sek på fot och det är däremot toppen!! Lite bättre väder nu så kör vi igång sen!
Bira blev snaggad igår... ja, fanan på svansen och lite på öron och hals... det blir tassar i morgon eller något och jag lovar och svär att jag aldrig mer ska klippa bort päls, mer än under tassarna, inför vintern och de j-la snöklumparna!! Hon ser hemsk ut, men vi hoppas det går bra ändå i helgen! Och mitt i klippandet så tränade vi en del på utställnings-stå och nu fungerade det bättre också för Johan att hålla en godis framför och få en bättre hållning! Kan bli en kul sommar det här!!
Apportering har jag nu tränat flera dagar på raken, eller rättare sagt, "ut", jycken ska nu lära sig att springa rakt ut från mig på tecken! Jag kör enligt retriver-boken och vill ni veta hur jag gör får ni läsa där =), vi får väl se hur det fungerar! Bira och jag har roligt och Jennifer var med som fotograf en dag och då blev det ännu roligare eftersom Bira började med ärevarv igen... ha ha, hon är bra rolig... Kanske går jag för fort fram, kanske inte... men, vi gör det ju för att ha roligt och det har vi!! Anledningen till att jag kör apporteringen och inte Johan, det är mest för att jag tycker det är supersvårt och inte riktigt vet hur man gör och att då försöka förklara för honom hur han ska göra... det blir för svårt... nu gör jag, testar mig fram och anpassar lite efter vad som händer... Sen, självklart kör också han apportering!!
Igår, då hade jag med mig dummie och lina och körde på promenaden. Tanija och Siri knöt jag fast i en pinne, vi hade en bit rak skogsstig (skoterspår) som vi körde längs. Bira var superduktig och efter ett par skick tog jag bort linan. Jag kör max 5-6 skick per gång och kanske 15m eller något. Hon ska ju så småningom lära sig att gå längre (dock aldrig som en retriver), men vi börjar så här! Tanija och Siri, de drog av pinnen som jag knytit fast dem i, i ivern att också få vara med... men, de blev kvar på platsen där jag satt dem... konstiga hundar...


I förrgår, efter apporteringen. Då hittade Bira ett rådjursspår!! Och jag lämpade allt tillbehör i Jennifers famn och rusade efter! Tur det är snö så det inte går så fort... ;-)
I kväll bär det av till Hogdal för hundträning och då P-O blir borta från i kväll och över helgen så tvingar jag med mig barnen =) och sedan i morgon då ska jag "med jobbet" till stan. Hade trott jag skulle få åka själv och då kunnat ta med mig hundarna, men nu blir det inte så och det ypperliga miljöträningstillfället uteblir! Synd! Och så hoppas jag att jag kan lösa jyckefrågan på ett bra sätt ändå...
Nu ska jag jobba lite!! Ha det bra alla där ute!!


Inga kommentarer: