fredag 18 december 2009

Saknat mig???

(morgon-mys på köksgolvet...)
Ha ha! Ryktet har nått mig att i alla fall någon läser min blogg och att i alla fall någon är lite ledsen i ögat för att jag aldrig uppdaterar. =) Det värmer... hi hi... trodde alla hade fullt upp med annat än att läsa mina romaner här i datorn, så...

Jag har faktiskt jättelänge tänkt skriva här, men när jag skulle gjort det så har tiden helt enkelt inte funnits och jag kan som vanligt inte förstå vart den tagit vägen!! Någon som vet??

I år har jag varit på ovanligt många julklappsschoppingturer och jag tror aldrig jag haft så många klappar kvar så här nära jul... Och vad hittar man på??

(rally-skogen, det är inte alltid lätt att hinna med! Bus & Tanija)
Igår fick jag vara lite faster =) Suss, Einar, Bira, Lizza & jag var till Mora en sväng. Liiite klappar fanns på listan, men mest var det hundmat! En affär där hade ett litet julerbjudande med ta 3 betala för 2 och då har du ju plötsligt resan och lite till betald... och väl där så lyckades jag trolla till så jag fick 20kgs säckar istället för 15kgs som erbjudandet egentligen gällde och dessutom fick jag 3 stämplar i stämpelkortet =) Bra va!? Fast ärligt så trodde jag att de stora säckarna hade samma pris som 15kgs, men så var det visst inte... måste räkna på det här! Kanske tjänar man på att regga ett kennelnamn... då kan man visst få det hem till dörren också?? Men, vad ska vi då heta?? Det måste ju också vara genomtänkt ifall att man en dag tar sig en kull....

(Tanija var riktigt i löpartagen den här dagen! Bira provar lite tall-bark, hon rekommenderar det... ;-) )
Annars tränar jag otroligt lite just nu! Lizza lär sig sitt, ligg & stå och givetvis att hon heter Lizza =) Sen är hon ungefär som Dix, hon tar jättehopp rakt upp i luften, mitt framför en och den där lilla lorten, hon är nästan upp i näshöjd och nu funderar jag på att sätta namn på det... "studds-i-bollen", bra eller dåligt?? Det får kanske tiden utvisa!

Vi klickar också... ännu mest för att lära oss att klick är godis, och att rörelse är bra, och jag har börjat för att hon spontant söker upp min vänstra sida. Jag tror hon är den av mina hundar som har haft mest dragning till höger sida... fast jag tror att vi snabbt kan få ordning på det! Hon är mycket förtjust i godisar... =)

(Det är inte alltid lätt att ta sig fram i snödjupet när man är liten spaniel-flicka... men rackarns så roligt!!)

Det blir också mycket tankar just nu... inspiration, målsättning... när kör jag igång?? Just nu kände jag nog mest för en fika med en massa hundvänner & höra vad de har lust att göra och när vi ska börja köra på... OCH sist men inte minst, få tillfälle att snacka en massa strunt! Jag BEHÖVER!!!

(som sagt... Tanija hade spring & hopp i fötterna...)

Och jag mitt nöt har också så här i värsta ner-perioden anmält mig till en klickerkurs =). Det ska bli superskojj!! Egentligen är den för dyr, men jag kände att jag bara måste!! Hoppas vi kommer med... Den går över ett år & det blir mycket hemma-jobb. Nu är väl Lizza för liten, men Johan vill att jag lånar Bira... annars vore det kanske läge att ta Siri & lösa alla våra problem... ha ha... Jag är också sugen på att anmäla mig till en kurs med Maria Hagström i Östersund!! Vore så attans roligt att få se och höra hennes idéer och tankar!! Men, då är problemet... (ja, förutom ekonomi...) vilken hund?? Kursen ska väl anmälas till nu gissar jag och den är i april... Och det känns som att innan jag anmäler Tanija till något så vill jag att hon går igenom det löp som vi har framför oss... URK... och det vill jag helst inte tänka på alls.... och samtidigt så är det ju så att hon är den hunden i detta hus som är mest aktuell just nu... pust.... fast man kan ju anmäla utan hund... hrm... ska nog köpa några lotter nu!!

( Och här har hon lyckats skrämma iväg Siri också (som gömmer sig bakom vindfället...) )

Ska jag skriva mer om mina funderingar?? Ha ha... Alltså så här är det... Tanija, henne måste jag ha fått för att tända mitt tränings/tävlingsintresse, för att ge mig envishet och kunskap under en mycket kort tidsperiod och...jaaa... för att inse att hundar är olika och "mesiga" metoder kan vara grymt bra....

Siri, henne måste jag ha fått för mina synder... (har jag verkligen varit så dålig??) och för att inse att jag är en usel hundtränare, som har ett på tok för dåligt humör och att mitt tålamod inte finns.... och min anpassningsförmåga är usel....

(det är roligt med snö!!)

Bira (som ju inte är min) har jag på sätt och vis också fått för mina synder... man ska icke sova på morgonen (fast jag röstar på broderns "den som sover syndar icke"), allt som jag når är mitt och speciellt de andra hundarnas öron... hmm... hon har också lärt mig vikten av att hantera valpar ordentligt när de är små... vara ännu mera envis och hur rackarna KUL det är att ha hund!! Att en och samma individ kan vara både mjuk och hård för röst & åthutningar...

(och jobbigt att baka lussebullar & pepparkakor hos mormor...)

Men lilla Lizza då... har jag verkligen förtjänat henne??? Vilken mild och mjuk hund... med ett rackarns humör... hon har i flera veckor nu sovit hela nätterna (med några få undantag...), hon är inte speciellt bitig... visst bits hon och visst är hon jobbigt busig ibland... men, hon är ju valp!! Och...jaaa... vilken jycke!! Dessutom så är hon så söt så ni kan inte ana!! Tänk när hon tittar på en med de där mmmmm-ögonen... INGEN kan vara arg på henne då....

Växer så det knakar gör hon också! När hon kom in i huset så vägde hon 1 kg mindre än vad både Siri & Bira gjorde (som vägde exakt lika), nu väger hon mer än vad de gjorde vid denna ålder (förra veckan gick hon upp närmare 2 kg...) och ändå har jag tyckt att hon varit dålig på att äta... inte förens nu äter hon den ranson som uppfödaren ordinerat oss... men, eftersom hon ätit och varit pigg har jag inte brytt mig!

(behöver jag skriva vem det är??)

Siri... hon ligger på minus igen... mycket på minus. Jag trodde hon var vuxen nu... Men nu lixom börjar hon om... Hon var ju gräslig som liten... lämnade jag henne utan tillsyn för att tex duscha när hon var valp så rev hon ner ALLT på köksbänken... och vi fick starkt begränsa den yta hon hade tillgång till... sen har det blivit allt bättre och nu har jag vågat lämna henne lös i huset medan jag varit borta... Nu är det stunder då jag inte vill ha alla hundar tillsammans och jag har då satt in henne i vardagsrummet och det har fungerat toppen! Och jag mår ju också så mycket bättre när hon får mer yta... Så en dag... då började hon äta och riva runt veden där inne... som hon ALDRIG rört... ja, då går det ju inte längre och hon fick åter flytta in under trappen... trist!! Ja och vet ni vad... då börjar hon äta på bädden som hon har där inne!! Slita den i småbitar... HUR gör man då?? Man blir på något sätt gråtfärdig...


Ett annat problem just nu är Biras begivenhet att suga på de andra hundarnas öron. Nu har hon börjat suga på Lizzas också och... dels är det jätteäckligt och sedan är jag livrädd att de ska förfrysa öronen ute nu... och hur får man en liten att stanna ute så länge att hon hinner bajsa, när öronen blir enormt obehagliga... nu är det inte kul att vara ute när man är torr... -30 ligger dagens temp på och än har den inte stigit en gnutta! Brrr... och jag tycker nu vi har rätt att gömma oss inne idag... Men, jag köpte någon bitterspray att spruta på i mora, men den verkar inte hjälpa och jag har panik och undrar varför hon blivit värre igen nu och HUR ska jag få henne att sluta?? Jag vill ju inte stänga bort henne också... hon är ju min bus, ni vet...

Inga kommentarer: