söndag 30 augusti 2009

GRATTIS!!!!!!

VÄRLDENS STÖRSTA GRATTIS TILL SUSSA & JOEY IDAG!!!! Blir så ENORMT glad för er skull!! Hur många hundar blir BIS på en ras-special?? Super bra kämpat!! Snodde en gammal bild jag hittade på han =) =) Jag har ju alltid sagt att han är suveränt snygg =). När kommer han hem??

Jaha... sen i... torsdags då kom jag på att jag har ju glömt att skriva att vi har fått se en björn igen. Det var torsdag innan björnjakten, på vägen ner till Dalarna, då sprang den över vägen. Kanske var den på väg till ett säkert ställe =) Fast inte till mig, för den sprang åt fel håll =D =D Sen vet jag inte hur säkert det är att springa åt mitt håll heller... I alla fall är det roligt när barnen också får se, fast jag tror de tycker det är mer spännande att få se en älg *hi hi*
Jo, i torsdags, då var jag på tjejskytte... har så rackarns svårt att komma iväg på torsdag-kvällar... men nu blev det äntligen av & det är trevligt tycker jag! Vi får se hur jag hinner på torsdag igen... Men, björnpasset har jag i alla fall kirrat nu ;-)

Sen sist jag skrev har det i alla fall blivit lite... På onsdagen så var det enda som hände att jag cyklade med Tanija. Kör inte så långt men försöker hålla farten uppe. Cyklade gjorde vi även på torsdagen & fredagen... Ca 10 min åt ett håll, sen vänder vi... Riktig mjuk start... =)
På torsdagen så blev det också uppletande... Jag körde med alla tre, och det blev skott-träning på samma gång eftersom vi var ganska nära skjutbanan, men det var bara mjuka & fina skott! Tanija fick 6 föremål och hon jobbade mycket bra! Hade mer fart än hon haft på länge och det gör mig enormt lycklig! Siri då... jo hon fick hämta hela 5 saker och det gick sååå galant!! Nu verkar hon kunna uppletande igen! Konstig jycke det där!!
Bira-bus, hon fick 2 föremål!! Kanske inte riktigt meningen, men... hon är superduktig!! Hon sprang ut & har verkligen näsan på... och så hittar hon sin sak, och det syns så väl på svansen när hon får den i näsan!! Sen, på vägen in till mig, då får hon den andra i näsan... hade bara tänkt köra en grej, men hon hittar nr 2, och tyvärr byter hon föremål, men vad 17, matte-fel och hon är ung och vet inte vad hon pysslar med riktigt än... I alla fall jobbar jag in henne med saken (hon släpper gärna innan för att få godis) och så får hon hämta den andra också. Gick galant det med!!
På fredagen så var det spårar-dax! Bira först, hon har blivit mycket duktig och är super på att markera pinnar!! Hon har något innanför pannbenet den jycken! Sen var det Siri dax, och jag var riktigt chockad! Jag tyckte hon plockade en massa pinnar och spårade super, men... vid bilen igen så var inte resultatet så strålande... av 7 möjliga hade Siri 3 och jag 3... hmmm...
Tanija, hon hade 9 pinnar, av dem plockade hon 6 och jag 2. Inte GK det heller... men, jag ska försöka jobba hårt på det under veckan! Spårpåsläppet kändes däremot bättre än vad det gjort på länge. Måste läsa på lite om det här med bakspår! Sen ska ni få höra, för hon gjorde ett suuuper slut! Mitt i spåret fick jag ett SMS av Johan, om han inte var i bilen så kom han snart och en underlig tanke dök upp i mitt huvud och den visade sig sedan vara rätt. Spåret slutade vid en tjärn, en mycket fin tjärn som syntes från vägen och som var nära... Ja, sen kan ni kanske själva lista ut... he he... Johan & Bira hade varit till tjärnen för att kolla om man kunde bada där... pust... tror Tanija jobbade 5-10 min där innan hon redde upp det! Inte kunde jag hjälpa henne heller eftersom jag inte var 100 på var spåret gick ... MEN!! Hon fixade det!! Trots att hon redan var slut efter ett långt spår & en cykeltur ett par timmar innan... Mallig matte!
Ja, sen under lördagen (efter en dryg fredagkväll på räkafton i Härjeåsjön) så packade Johan & jag in oss i EKAn och åkte till Edsbyn för att titta på grundprov för spaniels och fick på köpet se vattenprov! Det var en härlig ute dag & vi fick se både det ena och andra. Mycket intressant & lärorikt!! Och det var ju därför vi åkte, för att se & lära!! Och på något vis känns det lite lättare att börja träningen nu. Vi fick en hel del tips och vi blev verkligen positivt bemötta!! Så, nu känns det inspirerande att köra igång!!
Bilden ovan visar en jakt-springer. Startklar på vattenprovet!! Denna hunden var helt underbar att se, visste precis vad den skulle göra, både i skogen & i vattnet! En, welsh springer... kul med lite "udda" Kan ju berätta att vi också fick se en amerikansk cocker!!! Det ni!! Och den gjorde ett supersnyggt jobb, men gick inte riktigt fram till matten med anden, lite trist! Man ville ju att alla skulle fixa det =)

Och givetvis var där också ett par jakt-cockrar...
Det som förvånade mig mest var lydnadsdelen, både i vattnet & på land... nu var det unga hundar, men vad mycket man hjälpte dem, fast det var prov lixom... men, det kan ju vara positivt också... Johan tycker att stadgan verkar vara svårast att få till, jag tycker allt såg lätt som en plätt ut (van att inte få hjälpa vet ni...)och... vi tränar ju på katten mest varje dag =D =D
Lite rönn och vackra ris-färger måste jag ju också få med ;-)
Och en läcker flugsvamp =)

När vi kom hem från Edsbyn var vi dödströtta, men det blev en liten tur på hygget med Bira, hon var minsann inte trött... =)
Här har husse lagt lingon, förut en dag & de är såååå mumsigt!!

-Jag vet att du har, ro hit dom då!!
Bira gör ett gott försök att få Siri att leka... "titta vad jag har då" och Siri är sååå sugen, men får inte för mamma...
Ja, och en "hygges-bild" till. Tycker hon är bra tjusig... fast det oroar mig lite att hon börjar bli prickig på ryggen...
Idag, ja jag & Tanija har cyklat igen! Samma som tidigare... funderar på om jag ska göra ett försök att cykla med dem båda i morgon... Törs jag??
Sen så gick vi ner på täkten & tränade. Tanija först, fot (som var underbart), kryp (där hon har för bråttom), tungapporten, framåtasändande, rutan(!!) och inkallning, både med stå & ligg men inte samtidigt. Fortfarande så fungerar inte ståendet nå vidare... ibland sätter hon sig & ibland lägger hon sig, men fungerar det så är det jättesnyggt!!! Hoppas det håller nästa tävling!! (på lördag...)
Ja och Siri hon fick framåtsändande (som vi aldrig kommer hinna få till), kryp (som börjar bli riktigt bra!!), metallapporten (för att se vad som händer när det inte var tungen, supersnyggt) och så skall då förståss... det är nästan roligt vilka ljud hon kan få fram!!
Nu ska jag försöka sova ikapp några timmar igen... Och igen... GRATTIS SUSSA!!!

1 kommentar:

Sussa sa...

TACK! va snäll du är!! ;-) :-) han kommer hem i helgen!! synd att du är borta annars hade du fått gjort mig sällskap å hämta hem kungen! ;-)