torsdag 9 augusti 2018

kvack kvack....

Igår träffades jag och Lena med våra hundar för att träna lite med vilt... Nu brukar jag ju vara rätt bra på att se det positiva... och ja, det fans ljusglimtar, men jösses vilken katastrof!!! Nu är jag ju optimist och ingenting är omöjligt... visa saker tar bara lite längre tid att lösa...


Allis var först ut, men var rätt skruvad eftersom hon kände viltlukt... Men, lyssnade gjorde hon!
Och mitt önskemål var att börja i vatten, det är svårare att springa iväg och äta upp pippisarna då.
Lena slängde, Allis gick ut, stannade till 3 sekunder innan det blev simdjup, jag sa gå, hon gick!! Nästan all tvekan var borta!! Här borde jag get mig, då jag var överlycklig!! Ha ha ha... ja, hon lämnade av fint också...
Det var väl vid 3/4 försöket som det gick utför.... hon grep I nacken/huvudet på fågeln och sen bet hon till = illa illa....
 Fick till en bra apportering som avslut.


Jag bestämde då att inte köra vilt i skogen om jag inte hittade en nylonstrumpa att stoppa pippin i. Nu hade jag ingen sån, men det såg otroligt roligt ut när Lena och Dino körde... så.... dum som man är satte jag lina på Allis och körde. Det gick inget vidare... och hon är jäkligt känslig för mig och så blev jag irriterad och... men så fick vi till några bra avlämningar på 1-2 meter. Riktigt bra, där hon grep fågeln fint och höll bra...
 MEN! Nu har vi något att träna på!! Jag behöver bara massor med fågel... och så får jag väl börja på en meter och sakta öka avståndet. Hur svårt kan det vara? Och så får jag inte pressa eller trycka henne, jag tror det är det som gör att hon blir hård i munnen, hon blir osäker...


Vi avslutade med några markeringar i skogen. Något som vi helt klart måste träna mer på... även om det blivit bättre... och givetvis strulade det här också... ha ha ha... Allis som inte bar dummyn rätt, utan mer som en cigarr, fastnade i en stuppe med snöret och sen kunde hon inte få lös den och jag fattade inte vad hon höll på med... Hon släppte och sprang iväg (för att leta fågel ;-) ) och jag fick hjälpa henne lös med den. Då gick det fint!
 Vi körde en dummy med päls och en vanlig och helt klart ska vi träna mer päls o fjädrar också. Nu ska jag sluta lata mig och köra på!!


TACK Lena för att du drar med mig och ger mig inspiration!


Hej hopp!

Inga kommentarer: