lördag 6 september 2014

Hur tänkte jag nu??


Ibland kan man undra hur korkad man har lov att vara... Bo med 4 hundar i en husvagn, där två inte går att ha tillsammans för liten äter söt och två går att ha tillsammans i bästa fall, om ingen trigger drar igång liten mot k.... ... och två går att ha tillsammans men busig suger då bara på k.....s öron och de blir så j-la äckliga då... OCH dessutom går liten och blir skendräktig och då kan ingen gå i hennes närhet, för då vill hon döda dem... YES!! Alltså hade jag hundslagsmål INNE i husvagnen igår kväll... Rekommenderas INTE! Men det löste sig utan några andra skador än att mitt nagelband på stortån ersattes av en blodig sörja... Men hur gör jag nu?? Jag hade så fint delat husvagnen på mitten och hade en svart och en vit sida... undra om det fungerar i kväll när inte Johan kommer in som trigger... törs jag chansa!? Bira o Cider sov inte bra när Siri sov med dem. Ska jag dela husvagnen i tre?? Tja... en timme eller två har jag att fundera på saken :-)

Nu när jag bor s här och jagar älg på förmiddagarna så blir det ju lite konstigt för alla hundarna, men de brukar fixa det rätt bra. Värst måste det ju vara för Cidret :-). Och så har det ju blivit så att hon antingen fått varit instängd eller så har vi hittat på kula saker.. vilket ju gör att så fort jag tar fram henne så tror hon att det är bus och fullt ös som gäller... Smart va!? Vi har ju liksom ingen vardag här... detta kom jag då på igår och konstaterade samtidigt att hon är rätt så fartig och rolig den lilla... ha ha ha... Nu har vi ändå försökt ha lite vardag, både igår och idag :-)... Men hur tänkte jag egentligen??

Fattas det något å någonstans så verkar den bokstaven på tangentbordet inte vilja vara med. Kanske fick datorn och å en smäll under bråket igår ;-).

Lizza fick i förrgår en längre koppelpromenad för första gången på länge. Så härligt tycker jag!! Och idag så fick hon springa lös och göra av med lite aggressioner ;-). Det var riktigt ljuvligt tyckte hon och även om jag inte är helt säker på tassen än så verkar det ha gått bra! Hon fick också ett spår tidigare i veckan, ett grässpår, för jag tänkte det var mildare mot tassen... Nu börjar det bli dax att träna lite roliga saker igen!

Bira fick ett riktigt roligt spår! Började på grusväg, vinklade över på klippt gräs, ut i oklippt/ogräs... lite huller om buller, över en träbro (med singel 0,5m i båda ändar), ut på en stig, vinkel ut i skog/röjd skog m liggande träd och liknande. Jag tycker hon var lite slarvig, men hon fixade det ändå galant! Och jag tror hon tyckte det var rätt roligt, i alla fall på slutet :-).
  Bira har också varit i skogen och tränat jakt. Någon viltdoft fanns där, troligen älg, som hon tänkte smita efter, men då fick jag stopp rätt långt ifrån mig och det känns toppen! OCH jag tycker att jag gjorde det bra som inte slutade utan fortsatte jobba i samma område :-). Vi har också varit och badat och jag tycker kanske vi inte gjort så stort framsteg som jag skulle vilja, men måste ändå vara nöjd!

Det bästa med Cider (förutom att hon INTE kissat i husvagnen än ;-), peppar peppar) är den glädje som hon visade när vi gick ut på gräsmattan och jag hade laddat med klicker, korv och en leksak!! Åh vad glad jag blev!! Även om jag tycker att hon borde kissa först... Vi kör på som tidigare, tränar några klick på en sak, leker lite, tränar några klick, på samma eller en ny sak, osv... jag försöker också dela nya godbitar i dessa pauser.
 Idag ville hon gå och nosa istället för att följa mig med kontakt. Jag började då att klicka när hon lyfte näsan, sen tänkte jag till... VARFÖR hinner hon sätta ner näsan?? Jo, jag belönar inte tillräckligt ofta! Tydligen var övningen för svr för henne idag och då mste jag göra så det blir lättare och hon förstår :-). Klick och belöning oftare... Så mycket nytt har vi inte börjat med... vi har tagit fram en musmatta som tass-target och så började jag döpa "sitt" idag. Jag funderar lite på stå och måste prova få in det på något sätt... ligg är ju något som hon sällan gör spontant, utom på rygg med leksaken i munnen, ha ha ha...
  Cider har också fått ytterligare ett spår i skog. Nästan ingen liggtid och det gick väldigt bra. Det verkar som hon börjar förstå... jag ska göra 1-2 spår till så här, sen ska jag flytta ut på grus!

Nu borde jag träna de stora (oj!! De har ju alltid hetat de små...), men känner mig lite lat och funderar på att göra kväll för dem istället... klockan är sju och vi kliver upp runt halv fem i morgon...

Plan för morgondagen: promenad med de stora, bad med Bira, lite lydnadsträning, och lite Bira-jakt om jag hinner :-), sen har jag en plockare med blåbär och en med lingon som måste rensas...

Sov sött!

Testade att ställa upp Cider på 3 månadersdagen... och med min tumme i munnen fick vi till en bild där hon ser kuperad ut och har min tumme i munnen... sen... ha ha ha...





Inga kommentarer: